| کد خبر: 166738 |

فخریه کاشان در گفتگو با تین‌نیوز تشریح کرد؛

◄ در قراردادهای خرید هواپیما چه پیش‌بینی‌هایی شده بود؟

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در تشریح پیش‌بینی‌های که در قراردادهای خرید هواپیما از سوی شرکت هواپیمایی «هما» انجام گرفته بود، توضیح داد: ما در قراردادهای خرید هواپیما پیش بینی تمام موارد را در راستای عدم خسارت دیده بودیم .

تین نیوز

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در تشریح پیش‌بینی‌های که در قراردادهای خرید هواپیما از سوی شرکت هواپیمایی «هما» انجام گرفته بود، توضیح داد: ما در قراردادهای خرید هواپیما پیش‌بینی تمام موارد را در راستای عدم خسارت دیده بودیم .

اصغرفخریه کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز با بیان اینکه از سخن بنده تحت عنوان اینکه «خروج آمریکا از برجام را در قراردادهای خرید هواپیما پیش‌بینی نکرده بودیم» تعبیر اشتباهی شد، عنوان کرد: دو مسئله متفاوت در این رابطه وجود دارد؛ برای مثال اگر قواعدی در آمریکا وجود داشته باشد که فروش هواپیما به ایران را مجاز اعلام کند، بوئینگ و ایرباس نمی‌توانند از قرارداد عقب بکشند اما اگر دولت‌ها جلوی آنها را بگیرند و مانع فروش هواپیما به ایران شوند در آن زمان ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

وی افزود: ما در قراردادهای خرید هواپیما موضوع اول را کاملاً پیش‌بینی کرده بودیم که در راستای آن خسارتی به ما وارد نشود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ما پیش‌بینی تمام موارد را در قراردادهایمان کرده بودیم، خاطرنشان کرد: ما در قراردادهای خرید هواپیما پیش‌بینی این موضوع را که اگر شرکت‌های سازنده هواپیما (بوئینگ-ایرباس-ATR) تحت مقررات بتوانند به ما هواپیما تحویل بدهند اما از این موضوع اجتناب کنند و هواپیما نفروشند، بایستی جریمه و خسارت پرداخت کنند.

فخریه کاشان ادامه داد: یکی دیگر از پیش‌بینی‌هایی که در قراردادها انجام گرفت این بود که اگر تحریم‌هایی به وجود بیاید و شرکت‌ها نتوانند هواپیما تحویل بدهند خسارتی به ما وارد نشود و پولی در نزد آنها نماند.

او می‌افزاید: اما اینکه ما خودمان به استقبال برویم و بگوییم آمریکا زمانی که از برجام خارج شد بایستی چکاری انجام بدهیم منطقی نبود و ما هرگز به این مسئله به این شکل نگاه نکردیم و دلیلی برای آن وجود نداشت. آنچه که می‌توانستیم انجام بدهیم این بود که اگر اتفاقی روی داد و شرکتها نتوانستند هواپیمایی تحویل بدهند و این مانع از سمت آنها بود بایست خسارت بپردازند و اگر این موضوع از سمت دولت‌ها اتفاق بیفتد ما خسارت و ضرری متحمل نشویم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.