| کد خبر: 165505 |

رئیس هیئت‌مدیره انجمن هتلداران کیش عنوان کرد:

◄ حذف پروازهای چارتر به صلاح گردشگری نیست؛ حذف دلالی به جای چارتر

حذف پروازهای چارتری لطمه بسیار زیادی به بسیاری از شهرها و استان‌های کشور مانند جزیره کیش خواهد زد که سومین شهر پرتردد پروازهای داخلی بعد از تهران و مشهد است.

تین نیوز

انتشار فیلمی از فرودگاه کیش که بیشتر مسافران با بلیت ۱۰ تا ۳۰ هزار تومانی خود را به جزیره کیش رسانده بودند و در زمان بازگشت در کمال تعجب متوجه شدند که باید بلیت مسیر برگشت را بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان تهیه کنند، واکنش‌ بسیاری از مسافران و مسئولان را در پی داشت. پس از این اتفاق، کمیسیون عمران مجلس با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری برای بررسی چرایی گرانی نرخ بلیت هواپیما در ایام پرتقاضا و تخلفات چارترکننده جلسه گذاشت و به این سازمان هشدار شش‌ماهه برای نظارت بیشتر و ارائه نتیجه آن به مجلس داد.

در این‌باره هفته‌نامه «حمل‌ونقل» گفت‌وگویی با مسیح‌الله‌ صفا، از فعالان گردشگری داشته است که خود در گذشته مدیرعامل یکی از آژانس‌های هواپیمایی بود و هم‌اکنون رئیس هیئت‌مدیره انجمن هتل‌داران جزیره کیش است. او در این گفت‌وگو ضمن مخالفت با حذف پروازهای چارتری به تشریح دلایل گرانی بلیت هواپیما می‌پردازد.

او عنوان کرد: حذف پروازهای چارتری لطمه بسیار زیادی به بسیاری از شهرها و استان‌های کشور مانند جزیره کیش خواهد زد که سومین شهر پرتردد پروازهای داخلی بعد از تهران و مشهد است. اینکه عنوان شود گرانی بلیت هواپیما از سوی آژانس‌های هواپیمایی که چارترکننده هستند انجام می‌گیرد، به‌ هیچ‌ عنوان درست نیست.

صفا خاطرنشان کرد: برای مثال یک چارترکننده تعدادی از اتاق‌های جزیره کیش را گارانتی می‌کند و برای آن پرواز چارتر می‌کند و از تلفیق این دو، بسته‌ای درست می‌کند با عنوان واکر (تور). برخی اوقات این چارترکننده مجبور است پرواز را فدای هتل یا برعکس کند. مثالی دیگر می‌زنم. هیچ شرکت هواپیمایی که پرواز برنامه‌ای دارد، در روز دوم فرودین‌ماه از جزیره کیش به تهران بلیت ۱۰ هزار تومانی نداشت، ولی من شاهد بودم که روز دوم فرودین سال جاری نرخ بلیت هواپیما از جزیره کیش به تهران که چارترکننده ارائه می‌کرد، ۱۰ هزار تومان بود.

 او در توضیح این مسئله که بعد از نوروز تعداد زیادی از مسافران با همان قیمت ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان به جزیره کیش رفتند، اما همان چارترکننده قیمت بلیت را به ۸۰۰ هزار تومان رسانده بود، عنوان کرد:  بنده شدیداً این موضوع را تکذیب می‌کنم و ما حتی یک مورد شکایت در این‌باره در جزیره کیش نداشتیم. متأسفانه در فضای مجازی محفلی برای فروش این‌گونه بلیت‌ها درست شده است که اغلب آنها قانونی و مجاز نیست. افراد و سایت‌هایی که اقدام به فروش بلیت ۸۰۰ هزار تومانی می‌کنند، بدون مجوز بند الف از سازمان هواپیمایی کشوری هستند، اما چارترکننده و آژانس‌های هواپیمایی که دارای بلند الف هستند، به هیچ‌وجه اقدام به چنین کاری نمی‌کنند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن هتلداران کیش افزود: موضوع دیگر در این‌باره این است که نباید مردم بعد از دیدن بلیت ۱۰ هزار تومانی، بدون اطلاعات کافی عجله و اقدام به خرید آن کنند. در روز دوم فرودین‌ماه قیمت بلیت در مسیر جزیره کیش به تهران ۱۰ هزار تومان بود، اما در مسیر تهران ـ کیش قیمت بلیت هواپیما ۴۰۰ هزار تومان بود. این اطلاعات غلطی است که گاه شبکه‌های مجازی به مسافران می‌دهند و مردم را دچار اشتباه می‌کنند. سازمان هواپیمایی کشوری باید این موضوع را پیگیری کند. متأسفانه از این‌دست افراد و سایت‌های متخلف بسیار زیاد است.

صفا پروازهای چارتری در برخی از مسیرها به نفع مردم دانست و گفت: یکی از دلایل این موضوع این است که ریسک گرانی و ارزانی پرواز برای چارترکننده خواهد بود و مسافر از آن متضرر نمی‌شود. هیچ آژانس هواپیمایی اقدام به گران و حتی ارزان فروختن نمی‌کند، بلکه به تهیه بسته تور می‌پردازد، یعنی بلیت هواپیما، سه شب اقامت، صبحانه، ناهار، شام، ترانسفر فرودگاهی و گشت شهری را به مسافران می‌فروشد.

او افزود: یکی از عوامل گرانی بلیت هواپیما دلالان در شبکه‌های مجازی هستند که حتی گاه جلوی در فرودگاه می‌ایستند. متأسفانه آژانس‌های بدون مجوز در ایران و شهرستان‌ها بسیار زیاد است و حتی برخی از این افراد با تلفن همراهشان اقدام به فروش بلیت می‌کنند. اگر مسافران از طریق آژانس‌های هواپیمایی خرید کنند، به ‌هیچ ‌عنوان ضرر نخواهند کرد. مردم نیز می‌توانند با آگاهی بیشتر از این اتفاقات جلوگیری کنند.

طبق گفته صفا، برای مثال مردم باید اطلاع داشته باشند که در جزیره کیش شماره تماس ۱۲۴ هست که اگر کسی بلیت خود را گران خریده باشد، تماس می‌گیرد و اطلاعات بلیت خود را از قبیل آژانس هواپیمایی که از آن اقدام به خرید هواپیما کرده‌اند، اعلام و کپی بلیت را ارسال می‌کنند و سپس این موضوع پیگیری خواهد شد و وجه به حساب مسافر واریز می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.