| کد خبر: 133914 |

پاره‌ای از مطالبات در صنعت هوانوردی کشوری(بخش چهارم)

تین‌نیوز | 

وبلاگ علیرضا منظری-پس از ورود هواپیما و پرواز در آسمان ایران، مردم شاهد افت و خیز شرکت های هواپیمایی و سپس روند رو به اوج شرکت هواپیمایی ملی ایران تا زمان رخداد انقلاب اسلامی بودند. در نزدیک به چهل سال گذشته شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با فراز و نشیب های گوناگون مواجه بوده که مباحث آن نیاز به مقالی دیگر دارد اما در دوران پس از برجام و تامین هواپیماهای جدید با پشتوانه ارتقای روابط سیاسی می طلبد تا این شرکت با الزامات نوین روزهای اوج دیگر را تجربه نماید.

اولین الزام سپردن هدایت و راهبری این شرکت به فردی مدیر و مدبر و تحول گرا با تفکر تجاری و غیر دولتی و مشورت پذیرو همراه با برنامه های دولت و باورهای راهبردی و برنامه محوری و ایمنی و امنیت و جوان گرایی و مدیر پروری و بهره گیری از کارشناسان آگاه و با تجربه و استمرار آموزش  کارکنان و آشنا به امور بین المللی و ارکان سیاسی کشور و سیاست ها و خط مشی های دولت و اقتصاد حمل و نقل و مطلع از صنعت هوانوردی و سابقه احتمالی در این صنعت، تا بتواند با حسن اخلاق و اتکا به خرد جمعی و با شفافیت و سلامت مالی و با روحیه قاطع و جسور خود در چارچوب نظامات هوانوردی کشوری و مستقل از علاقمندی های جناحی و گروهی شجاعانه بر مبنای دیدگاه های تخصصی اعضای هیات مدیره و مشاوران متخصص ایرانی و خارجی تصمیم بگیرد. اگر چه این شرایط برای اداره شرکت ضروری است ولی بدیهی می باشد که تمامی چنین خصوصیاتی در یک فرد جمع نخواهد بود و باید از طریق شناسایی افرادی با حداکثر شرایط بوسیله جمعی از خبرگان و کارشناسان، زمینه انتخاب اصلح برای تصمیم گیران فراهم آید و سایر موارد از طریق اعضای هیات مدیره و مشاوران ایرانی و خارجی تامین گردد.

علیرغم حرکت رو به جلوی تامین ناوگان هوایی نو برای شرکت و تلاش کارکنان باید زمینه اصلاحات ساختاری بویژه در بخش های مدیریت و بازرگانی به جهت بهره برداری بهینه از امکانات و زیرساخت ها متناسب با سیاست های دولت مبنی بر اتکای بنگاه های تجاری دولتی به درآمدهای خود برای سرمایه گذاری و کوچک سازی بدنه دولت انجام پذیرد زیرا استمرار تفکرات دولتی حاکم بر آن و استفاده از تسهیلات دولتی و اتکا به منابع دولتی موجب زیان وارده به سرمایه ملی کشور و بازماندن از اوج گیری و یافتن نقش خود در منطقه با توجه به رقابت های سرسختانه تجاری و کاهش روز افزون اعتماد عمومی مشتریان می گردد. در نتیجه الزام دیگر آن است که به فوریت پس از گردآوری دیدگاه های کارشناسی نسبت به اصلاحات ساختاری از جمله حفظ مالکیت آن و واگذاری مدیریت به گروه های خصوصی کاردان ایرانی با مشارکت خارجی به جهت انتقال دانش مدیریت و ورود سرمایه جدید و بهره مندی از تجربیات بین المللی و سایر شرکت های هواپیمایی در جهان و گسترش بازار و رقابت پذیری و یا خصوصی سازی آن به صورت تدریجی پس از بازطراحی سازمان آن و تفکیک برخی از فعالیت های جانبی و انجام آنها از طریق شرکت های فرعی و تفکیک مسئولیت های حاشیه ای از جمله صندوق بازنشستگی و یا هر راهکار جدید دیگر اقدام شود.

بازنگری و تدوین راهبردهای شرکت در زمینه تامین ناوگان هوایی و شبکه پروازی شرکت و نحوه مدیریت و ورود به بازار و توسعه آن و تنظیم برنامه اجرایی منسجم و یکپارچه برای فعالیت های شرکت و شفاف سازی حساب های شرکت به لحاظ درآمد و هزینه و فراهم آوردن زمینه انتشار عمومی آن و برقراری ایمنی هوایی با اسمرار اجرای استانداردها و نظارت مستمر بر صحت کارکرد شرکت با تقویت بخش کنترل کیفیت و ایمنی و گماردن متصدیان آگاه و با تجربه و مورد اعتماد و وثوق و ساماندهی و تقویت بخش تعمیر و نگهداری هواپیما و بکارگیری کارکنان صادق و با تجربه و باز طراحی بخش بازرگانی شرکت با استفاده از نظامات بهنگام در جهان و تقویت نظام آموزشی حین خدمت و فراهم آوردن زمینه همکاری و مشارکت با سایر شرکت های هواپیمایی و استفاده بهینه از سیاست مقررات زدایی در چارچوب خط مشی های بخش حاکمیت صنعت یعنی سازمان هواپیمایی کشوری به منظور ایجاد قطب هوایی منطقه و افزایش رفاه عمومی مردم همراه با صرفه اقتصادی سفر هوایی از دیکر الزامات بشمار می روند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل