| کد خبر: 133913 |

پاره‌ای از مطالبات در صنعت هوانوردی کشوری(بخش سوم )

تین‌نیوز | 

وبلاگ علیرضا منظری-با تلاش برخی از همکاران در سال 1389 به منظور تقویت موقعیت کشور در شبکه حمل و نقل هوایی بین المللی و افزایش درآمد ناشی از عبور و حمل و نقل کالا و مسافر و تبدیل شدن فرودگاه امام خمینی به قطب اول بار هوایی منطقه و قطب دوم حمل و نقل مسافری منطقه با تاکید بر استقلال سازمانی و مالی و مدیریتی این فرودگاه، ایجاد شهر فرودگاهی در محدوده فرودگاه امام خمینی "ره" و ایجاد منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی در بخشی از اراضی آن فرودگاه و ایجاد و تکمیل زیربناها و زیرساخت های لازم با اولویت احداث فاز دوم فرودگاه امام را از جمله تکالیف دولت قرار داد و اداره آنها را در قالب شرکت دولتی وابسته به شرکت فرودگاه های کشور اجازه داد که با تصویب اساسنامه آن در هیات وزیران تشکیل می شود. سرانجام اساسنامه آن شرکت جدید در چارچوب قانون تاسیس آن در سال 1393 به تصویب رسید که دارای استقلال سازمانی و مالی و مدیریتی بوده و وزیر راه و شهرسازی ریاست مجمع عمومی آن را عهده دار است. اولین هیات مدیره آن در مدت یک سال و چند ماه گذشته به دنبال نقل و انتقال و تعیین نظام سازمانی و همچنین انجام امور جاری آن فرودگاه بوده اند. هم اکنون که موقعیت لازم برای شروع فعالیت های اساسی فراهم آمده باید ضمن استمرار فعالیت های جاری، رفع موانع نسبت به سرمایه گذاری بخش غیر دولتی برای ایجاد زیرساخت های جدید و لازم فرودگاه امام بویژه از طریق مشارکت عمومی ـ خصوصی و واگذاری مدیریت برخی از بخش ها از جمله مدیریت پایانه های مسافری و یا بار هوایی و یا سایر موارد به بخش خصوصی با حفظ مالکیت و نظارت بر مدیریت و رفع ابهامات احتمالی قانونی و سرعت بخشیدن به ایجاد زیرساخت های مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و شروع سریع بهره برداری از آنها در اولویت قرار گرفته زیرا برای رسیدن به اهداف معین آنها از الزامات غیر قابل انکار بوده و نیازمند تقویت از جانب وزارتخانه می باشد.

متاسفانه شنیده‌ها حاکی از آن است که نه تنها در جهت تقویت گام برداشته نمی شود که برخی در جهت اصلاح اساسنامه آن و بازگشت به عقب برآمده اند و پیشنهاد می دهند تا مجمع عمومی آن از سطح وزیر کاهش یافته و هیات مدیره شرکت فرودگاه ها به عنوان مجمع عمومی آن درآید در حالی که امروزه در جهان پروژه های مهم فرودگاهی را به جهت سرعت بخشیدن فعالیت ها و رفع موانع آن تحت نظر مقامات عالی کشور قرار می دهند. برای مثال باید اشاره شود در چند سال گذشته که این فرودگاه در مجموعه شرکت فرودگاه ها قرار داشت مذاکراتی با یک شرکت ایرانی برای ساخت و بهره برداری و انتقال پایانه جدید فرودگاه به میزان حدود سیصد هزار متر مربع انجام و منجر به قرارداد شد که به جهت حجم بالای آن مدیریت شرکت فرودگاه ها حاضر به امضا نشدند و چنانچه آن انجام شده بود در چند سال گذشته بخشی از اجرای آن به پایان رسیده بود. بنابراین ضرورت حفظ نظام مدیریتی مستقل آن و حتی افزایش سطح مجمع عمومی به مقامات عالی و تقویت روند فعلی و نه همگام سازی فرودگاه امام با سایر فرودگاه های کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

علاوه بر آن باید پس از مطالعه و فراهم آوردن زمینه قانونی و اجرایی، نسبت به انتزاع فرودگاه مهرآباد از شرکت فرودگاه ها و الحاق آن به شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به منظور یکپارچگی تصمیم گیری برای فرودگاه های مستقر در یک منطقه و تنظیم فضاهای لازم برای مسافران داخلی و بین المللی و هماهنگی مدیریتی فرودگاهی جهت تسهیل فعالیت شرکت های هواپیمایی ایرانی اقدام گردد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل