| کد خبر: 116915 |

عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد

تین نیوز| سرپرست دفتر حقوقی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با قدردانی از خوش‌حسابی برخی شرکت‌های هواپیمایی در پرداخت به‌موقع بدهی خود، از کوتاهی برخی ایرلاین‌ها در ‌‌افزایش خدمات پس از آزادسازی نرخ‌ها‌ گله کرد و گفت: خدمات‌دهی به ایرلاین‌های بدحساب کم می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، معصومه ابراهیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق قانون، شرکت‎های هواپیمایی در قبال خدماتی که از شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران دریافت می‎کنند ملزم به پرداخت وجوهی به این شرکت هستند تا با تأمین مالی کافی، زمینه ایجاد و بهبود امکانات، خدمات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص، در جهت حفظ ایمنی پروازها فراهم شود.

وی تأکید کرد: منافع حاصل از این تمهیدات نصیب خود شرکت‎های هواپیمایی و مسافران که مشتری آنها هستند، خواهد شد.

عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: برخی از شرکت‎های هواپیمایی از انجام این تکلیف قانونی کوتاهی می‌کنند، البته طبق آخرین بررسی‎هایی که از شرکت‎های هواپیمایی داخلی انجام داده‎ایم مشخص شده است که چهار شرکت هواپیمایی کیش‌ایر، قشم‌ایر، معراج و پویا از نظر مالی عملکرد قابل قبولی داشته و اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده‎اند.

وی اضافه کرد: در این راستا ما نیز تلاش می‌کنیم با تعامل بیشتر و ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر این رفتار آنها را پاسخ گوییم و در مقابل در مورد ارائه خدمت به شرکت‎های هواپیمایی که در پرداخت بدهی‎های خود تعلل می‌کنند نیز تجدید نظر خواهیم کرد و براساس قوانین و مقررات مربوطه از جمله دستورالعمل مصوب شورای عالی هواپیمایی کشوری از اقدامات محدودکننده بهره خواهیم گرفت.

سرپرست دفتر حقوقی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با تأکید بر اینکه شرکت‎های هواپیمایی بدهکار باید در مهلت تعیین شده بدهی خود را تسویه کنند، گفت: شرکت‎های هواپیمایی خوش‌حساب با این کار منابع مالی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران را برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر افزایش خواهند داد و در مقابل با دریافت خدمات مورد نیاز، می‎توانند درآمد خود را افزایش دهند، این به نفع خود آنها است و در واقع هر دو طرف از این امر منتفع خواهند شد.

ابراهیمی در مورد عواقب عدم انجام تعهدات مالی شرکت‎های هواپیمایی در حفظ ایمنی پروازها گفت: ‌با وجود مشکلات مالی در شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی، کارشناسان و متخصصان شرکت فرودگاه‌ها،‌ با دل و جان برای حفظ ایمنی پروازها تلاش کرده‎اند و با کمترین امکانات موجود نگذاشته‎اند کوچکترین خدشه‎ای در ایمنی پروازها به وجود آید، اما کمبود منابع مالی می‌تواند بر تأمین تجهیزات و امکانات گران قیمت مورد نیاز و به تبعیت از آن بر روی ایمنی پروازها تأثیر منفی بگذارد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر شرکت‎های هواپیمایی نباید تصور کنند که اگر تاکنون این خدمات با وجود بدهی‎ها و عدم انجام تکالیف قانونی‎شان به آنها ارائه شده است، از این پس هم شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران تحت هر شرایطی چنین خدماتی را به آنها ارائه خواهد کرد.

سرپرست دفتر حقوقی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران‌ در مورد معوقات ایرلاین‎ها گفت: این معوقات مربوط به سال‎های گذشته و به‌ویژه از سال 91 به بعد است؛ در سال 1390، مجلس قانونی را تصویب کرد که شرکت‎های هواپیمایی را مکلف می‎کرد تا بلافاصله پس از هر پرواز، وجوه موضوع آن قانون را اخذ و به حساب شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران واریز کنند که متأسفانه عملکرد شرکت‎ها در این زمینه راضی‎کننده نبوده است.

وی ادامه داد: همچنین براساس مقررات بین‎المللی سازمان هواپیمایی کشوری از جمله کنوانسیون شیکاگو 1944 که ایران هم به آن پیوسته و متعهد به رعایت مفاد آن است، کشورهای متعاهد باید در قبال ارائه خدمات فرودگاهی و هوانوردی، وجوهی را از استفاده‎کنندگان از خدمات مذکور دریافت می‎کنند و در همه کشورهای دنیا این مکانیسم باید اعمال ‌‎شود و شرکت‎های هواپیمایی به عنوان بزرگترین و مهمترین استفاده‎کنندگان از خدمات هوانوردی و فرودگاهی با انجام یک برنامه‎ریزی مبتنی بر اصول بازرگانی، به وظیفه خود در قبال اداره‎کنندگان فرودگاه‎ها و ارائه‎دهندگان خدمات هوانوردی عمل می‎کنند.

ابراهیمی در مورد پیگیری مطالبات معوقه توسط این شرکت گفت: ما مصمم هستیم که به تکالیف قانونی خودمان در دریافت مطالبات معوقه و بازگرداندن آن به بیت‎المال با جدیت بیشتری عمل کنیم و برای همین از سال 94 با پیگیری مستمر در این زمینه با اقدامات اداری و قضایی مختلف توانستیم این شرکت‎ها را در زمینه پرداخت معوقاتشان ملزم کنیم که جا دارد به نمایندگی از هیئت مدیره شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران از همه مسئولان و مراجعی که کمک بسیار زیادی در راه وصول حقوق بیت‎المال به ما کردند،‌ قدردانی کنم.

سرپرست دفتر حقوقی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران در مورد میزان موفقیت شرکت در دریافت این معوقات و مقدار باقی مانده آن گفت: خوشبختانه با وصول بخشی از این بدهی‎های معوقه عملکرد مالی‎مان در سال 94 نسبت به سال قبل بهبود یافت و در سال جاری هم در وصول مطالباتمان نسبت به سال قبل رشد داشته‎ایم اما هنوز با توجه به میزان بدهی‌ها شرایط راضی کننده نیست.

ابراهیمی بیان کرد:‌ پس از آزادسازی نرخ تعرفه‎ها در قانون برنامه پنج ساله توسعه، متأسفانه هنوز هم برخی شرکت‎های هواپیمایی نه بر کیفیت خدمات خود افزوده‎اند و نه بدهی خود را پرداخت کرده‎اند‌.

وی افزود: تا پیش از اجرایی شدن آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی، نرخ این خدمات توسط شورای عالی هواپیمایی کشوری تصویب و ابلاغ می‎شد و به همین دلیل مدیران عامل شرکت‎های هواپیمایی در جلسات مختلف تأکید می‎کردند که با آزادسازی نرخ تعرفه‎ها، هم خدمات بهتری ارائه خواهند داد و هم بدهی‎های خود را تسویه خواهند کرد؛ اما وقتی قیمت‎ها آزاد شد انتظار همه این بود که شاهد افزایش کیفیت خدمات و همچنین پرداخت بدهی‎ها باشیم که متأسفانه برخی شرکت‎ها هیچ اقدام مثبتی در این دو زمینه انجام نداده‎اند و برخی از مردم که چندان با جزئیات امور آشنا نیستند و بین شرکت‎های هواپیمایی و فرودگاه‎ها، تفاوتی قائل نیستند این بی‎توجهی را منتسب به شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران بدانند.

وی اظهار داشت: متولیان شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوای ایران، بخش حمل و نقل هوایی را به عنوان جزئی از پیکره یکپارچه صنعت هوانوردی کشور متعلق به سرمایه ملی کشور می‎دانند و همه تلاششان این است که آسیبی به این بخش خدمت‎رسان وارد نشود، اما این تفکر و دیدگاه نباید موجب شود تا از انجام تکالیف قانونی و ضرورت برطرف شدن نقاط ضعف و آسیب‎رسان غافل شویم.

سرپرست دفتر حقوقی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: امیدوارم بخش حمل و نقل هوایی با درک بهتر شرایط موجود کمک کند زنجیره خدمت‎رسانی به مردم‌ روز به روز ارتقای کمی و کیفی یابد‌.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل