| کد خبر: 168063 |

یکی از ویژگی‌های مصوبه اخیر الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار این است که مدیریت دو بندر همچنان در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی باقی می‌ماند. ولی از قوانین و مقررات مناطق آزاد استفاده می‌کند.

تین‌نیوز | 

پیش از تصویب مصوبه الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری در شورای‌عالی مناطق آزاد، منطقه آزاد چابهار به یک محیط بسته محدود می‌شد.

مرتضی بانک دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد با بیان این مطلب گفت: این مصوبه پس از ابلاغ از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، بلافاصله قابلیت اجرا خواهد یافت.

بانک ادامه داد: این موضوع سبب شده بود تا فعالان اقتصادی در منطقه آزاد چابهار اگرچه مشمول معافیت‌های مالیاتی مناسبی می‌شدند، اما به‌دلیل عدم دسترسی به محیط بندری و امکان واردات و صادرات کالا، از منطقه آزاد به‌اندازه دیگر مناطق آزاد استقبال نکنند.

رعایت ضوابط و مقررات دریانوردی

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد گفت: یکی از ویژگی‌های مصوبه اخیر الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار این است که مدیریت دو بندر همچنان در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی باقی می‌ماند. ولی از قوانین و مقررات مناطق آزاد استفاده می‌کند. چون ضوابط و مقررات دریانوردی نیز باید لحاظ شود. ضمن اینکه مردم و ساکنان منطقه هم از منافع آن بهره‌مند می‌شوند.

مزایای معافیت مالیاتی و معافیت عوارض گمرکی برای سرمایه‌گذاران

او خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر کالاهایی که از مناطق مختلف به بندر شهید بهشتی منتقل می‌شوند از مزایای معافیت مالیاتی و معافیت عوارض گمرکی استفاده خواهند کرد. ولی اگر قرار باشد به سرزمین مادر منتقل شود، قوانین ترخیص و مالیات و گمرک بر آن اعمال می‌شود اما اگر قرار باشد در خودِ بندر پردازش‌شده ارزش‌افزوده یابد و مجدداً صادر شود، نیازی به انجام تشریفات گمرکی و مالیاتی ندارد. درنتیجه به سود سرمایه‌گذاران خواهد بود تا صنایع تولیدی و فعالیت‌های ایجادکننده ارزش‌افزوده را در منطقه آزاد چابهار تأسیس کنند.

کاهش نگرانی‌های صاحبان کالا

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد با اشاره به علاقه‌مندی هند، پاکستان و چین برای حضور در چابهار پس از الحاق این بندر به منطقه آزاد، گفت: کالاهایی که از بندر شهید بهشتی به‌عنوان ترانزیت وارد کشور شده و سپس به همسایگان ما صادر می‌شد تا قبل از مصوبه اخیر شورای‌عالی مناطق آزاد لازم بود تا کلیه مراحل ترخیص از گمرک را طی کنند که این موضوع نگرانی زیادی را درخصوص کاهش سرمایه‌گذاری صاحبان بار برای ترانزیت کالا از بند شهید بهشتی ایجاد کرده بود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، او ادامه داد: درحال‌حاضر و پس از ابلاغ این مصوبه به دستگاه‌های ذی‌ربط، کالاهای ترانزیتی واردشده به بندر شهید بهشتی بدون نیاز به طی تشریفات گمرکی و پرداخت هزینه مضاعف و ازدست‌دادن زمان برای ترانزیت کالا، مستقیماً به کشور ثالث ارسال می‌شود که این اتفاق مورد استقبال کشورهای صادرکننده به افغانستان و آسیای میانه از طریق بندر شهید بهشتی خواهد بود.

با توجه به اهمیت بالای بندر چابهار به‌عنوان یکی از دروازه‌های اصلی کریدور شمال-جنوب، شورای‌عالی مناطق آزاد تصویب کرد تا بنادر شهید کلانتری و بهشتی به این منطقه آزاد ملحق شوند تا فعالیت‌های اقتصادی در این منطقه بهبود یابد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین