| کد خبر: 124214 |

تین‌نیوز| عباس مجیدی‌نژاد*  پس از گذشت حدود یک سال و اندی برنامه‌ریزی، آزمون و خطاهای فراوان در جهت دستیابی به یک برنامه نرم‌افزاری در حوزه معاینه فنی در دهه مبارک فجر این سامانه رسماً کلید خورد.
 
در همین راستا ابلاغ دستورالعمل ماده 3 نحوه اجرای مراکز معاینه‌فنی خودرو در شهریور ماه سال جاری صورت گرفت.
 
این دستورالعمل که توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بدون رعایت کارشناسی و موازین قانونی تبدیل به یک باتلاق شده، هر چه زمان بر آن می‌گذرد ذینفعان در این سیستم بیشتر و بیشتر در آن فرو می‌روند.
 
از هم گسیختگی سازمانی و خودمحوری در استان‌های مختلف تلاش چندین ساله صورت گرفته در مبحث معاینه‌فنی را در آینده‌ای مبهم فرو برده است.

کار به آنجا رسید که در هر استان هر یک از مراکز به میل خود رفتار می‌کنند و هیچ‌گونه قانونمندی در این عرصه اساسا به چشم نمی‌خورد.
 
در یک شهر با حدود 700 هزار نفر جمعیت، 9 مرکز  به فعالیت می‌پردازند در صورتی که در استانی با وسعت بیشتر و با حدود یک میلیون و هشت صد هزار نفر جمعیت فقط 8 مرکز تاسیس و به کار مشغول می‌شوند.
 
با خیال‌پردازی مدیران سازمان‌های متولی و عدم تحلیل شرایط موجود و فقط با چند شعار توخالی و عدم رعایت اصول اخلاقی و رفتار سازمانی عاملی بر انحرافات موجود در این صنف به شمار می‌آید.
 
دیده شده در یک شهرستان بر اساس مصوبه کار گروه استانی 18 متقاضی، برای یک شهرستان موظف به تشکیل شرکت‌های حقوقی با درج شغل معاینه‌فنی در اساسنامه شده‌اند که، از این تعداد فقط چهار مرکز تایید و مجاز به احداث مرکز هستند و باقیمانده با توجه به تشکیل این شرکت چه وضعیتی خواهند داشت و آینده این مراکز تازه تاسیس به کجا ختم خواهد شد باید دید، به‌نام اشتغال‌زایی هر آن‌چه هست به نابودی کشانده می‌شوند؟
 
پراکنش در مراکز معاینه‌فنی در شهرداری‌های کشور متفاوت بوده و بر اساس سلایق شخصی و منافع سازمانی صورت می‌گیرد و با محلی شدن یک طرح ملی هر آن‌چه که تا کنون بافته شده بود حالا به رشته بدل شده است.
 
نگارنده این سطور از حدود یک‌سال پیش چه در فضای رسانه‌ای و چه در مکاتبات اداری چنین شرایطی را پیش‌بینی کرده و آن را به مدیران سازمان‌های متولی بخش معاینه فنی سبک اعلام کرده بوده، اما سوء مدیریت و عدم تشخیص و تحلیل شرایط موجود و چگونگی انجام معاینه‌فنی و عدم رعایت مکان‌یابی و پراکنش در این سیستم عاملی شده که معاینه‌فنی و امنیت شغلی این صنف به ابهام فرو برود.

این حوادث باعث ازدیاد و شکل‌گیری طرق مختلف تخلفات در این عرصه خواهد بود، لذا در مقالات بعدی بندهای مختلف این دستورالعمل را به نقد کشیده و راهکار آن را از دیدگاه خود تحلیل خواهیم کرد.
 
 
 

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل