| کد خبر: 592 |

تین نیوز | وزیر راه وشهرسازی با اعلام اینکه وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های مختلف از نهادهای محلی مانند شهرداری‌ها حمایت می‌كند، گفت: معتقدم حداقل تا 5 دولت آینده نیز گرفتار موضوعات مربوط به طرح مسكن مهر خواهند بود.
 
عباس آخوندی در همایش معاونان عمرانی استانداری ها در وزارت كشور با اعلام اینكه حمایت مالی، اداری، آموزشی و فنی از شهرداریها دردستور كار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد اظهار داشت: آنچه در قبال این حمایت ها برای ما اهمیت دارد حفظ حقوق شهروندی از سوی نهادهایی مانند شهرداری است تا جاییكه به هیچ عنوان زیر موضوعی به نام تبدیل شدن كمیسیون ماده پنج به محلی برای درآمد شهرداری ها نخواهیم رفت. چرا كه به مصلحت دولت و شهروندان نیست.
 
وی با بیان اینكه استقلال مالی شهرداریها تقریبا غیر ممكن است و در كمتر كشوری وجود دارد افزود: در كشورهای پیشرفته بخشی از مالیات ملی به صورت هدفمند در اختیار شهرداری‌ها قرار می گیرد تا در اموری كه برنامه ریزی شده است هزینه شود.
 
وزیر راه و شهرسازی ضمن انتقاد از اختصاص بخشی از مالیاتها به استانداری‌ها ادامه داد: این مالیاتها باید در اختیار نهادهای محلی مانند شهرداریها قرار گیرد تا در اموری كه تعیین می شود هزینه كنند نه اینكه استانداری ها كه ادامه دولت مركزی هستند آنها را در اختیار بگیرند.
 
آخوندی با اشاره به لزوم زیرسوال بردن فرضیه استقلال مالی شهرداری‌ها تصریح كرد: قبول دارم كه تخصیص بخشی از مالیات‌های ملی و حمایت مالی از شهرداری‌ها موضوع تازه ای نیست اما در چنین شرایطی باید پرسید تا كجا می توان شیوه اداره دولتی را ادامه داد در حالی كه كاستیهای آن را طی سالهای گذشته مشاهده كرده ایم.
 
وی گفت: در حال حاضر اكثر افراد با افزایش قدرت شورای شهر و شهرداریها مخالف هستند اما باید كار را به تدریج از جایی شروع كنیم. هرچند قبول دارم كه در حال حاضر بخش اعظمی از شهرداری ها به دلایل مختلف آمادگی قبول این مسئولیت را ندارند اما به مرور زمان باید روی مباحث این چنینی بحث و بررسی صورت گیرد.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش با تاكید بر اینكه هرگز نباید در انجام امور مربوط به مسكن مهر و اتمام واحدهای در دست احداث دلسرد شویم به لزوم توجه به جنبه های اجتماعی این طرح اشاره كرد و اظهار داشت: معتقدم حداقل تا 5 دولت آینده نیز گرفتار موضوعات مربوط به طرح مسكن مهر خواهند بود.
 
وی با بیان اینكه برای انجام امور مربوط به طرح مسكن مهر جلسات مرتبی در وزارت راه و شهرسازی برگزار می شود از معاونان عمرانی استانداریها خواست با تشكیل منظم جلسات شورای مسكن پیگیر حل مسائل مربوط به طرح مسكن مهر باشند.
 
آخوندی ضمن موافقت با افزایش اختیارات شورای مسكن استان‌ها افزود: در خصوص شورایعالی شهرسازی و معماری نیز معتقدم فرایندهای بررسی و تایید باید در استانها انجام شود و شورای عالی شهرسازی و معماری مهر تایید آنها را بزند.
 
وی با تاكید بر اینكه همه نهادهای اجتماعی باید در امور مربوط به مسائل شهری قرار گیرد، گفت: اگر چنین نهادهایی درگیر مباحث شهری نشود شاهد اتفاقاتی نظیر آنچه در 35 سال گذشته رخ داده است خواهیم بود. تا جایی كه به عنوان مثال جمعیت كلانشهری مانند مشهد به 3 میلیون نفر رسیده است و مساحت آن از 2 هزار هكتار به 29 هزار هكتار افزایش یافته است. در حالی‌كه 8 درصد حاشیه نشینی نیز به این شهر اختصاص می یابد.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه باید برای شهرها طرح جامع حمل و نقل به نحوی تهیه شود كه با طرح جامع آن شهر متصل باشد، تصریح كرد: یكی از اقداماتی كه می تواند از نتایج تشكیل وزارتخانه راه و شهرسازی محسوب شود تهیه طرح جامع حمل و نقل برای شهرهای كشور است و از آنجایی كه حدود 40 درصد طرحهای عمرانی استانی در حوزه راه و شهرسازی قرار دارد معاونان عمرانی استانداری‌ها می‌توانند نقش بسزایی در تحقق هدف یاد شده ایفا كنند.
 
آخوندی با اعلام اینكه طرح جامع مسكن در حال به روز رسانی است، افزود: این طرح دارای نكات بسیار خوبی بود كه تحت تاثیر مسكن مهر كنار گذاشته شد اما فكر می كنم نتایج بررسی ها و بازنگری های آن از سال آینده به مرور منتشر شود.
 
وی با تاكید بر اینكه تجهز منابع مالی بخش مسكن باید متكی بر سیستم پس انداز باشد اظهار داشت: متاسفانه در 8 سال گذشته چنین القا شد كه برای خانه دار شدن نیازی به پس انداز نیست و همه نتایج اتكا به پول پرقدرت را مشاهده كردیم.
 
وزیر راه  و شهرسازی با بیان اینكه سیاست این وزارتخانه گسترش راه آهن و آزاد راه ها با اتكا به فاینانس و حضور بخش خصوصی است ادامه داد: دربخش راه‌های اصلی و فرعی همچنان متكی به بودجه عمومی دولت هستیم و امیدواریم با بهبود وضعیت درآمدهای دولت در سنوات آتی شاهد پیشرفت بیشتری در این بخش باشیم.
 
آخوندی با بیان اینكه ارزش راه های ایران به 200 هزار میلیارد تومان می رسد خاطر نشان كرد: در حال حاضر راهداری بیش از راهسازی برای ما اهمیت دارد چرا كه باید از سرمایه عظیم ساخته شده به خوبی حفاظت كنیم تا از بین نرود.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل