| کد خبر: 96165 |

تین‌نیوز| استاندار خوزستان از تعیین تکلیف قطار شهری اهواز و تصمیم گیری درباره ادامه کار با پیمانکار چینی این طرح تا هفته آینده خبر داد.

 

غلامرضا شریعتی عصر دوشنبه در نشست شورای سازمان قطارشهری اهواز با اشاره به بررسی مجدد عملکرد پیمانکار چینی این طرح (شرکت کیسون) گفت: تا یک هفته آینده ادامه همکاری یا فسخ قرارداد با این پیمانکار تعیین تکلیف می شود.

وی تصریح کرد: هیچ اراده ای برای راه اندازی قطارشهری در متولیان این امر وجود ندارد و اگر وضع به همین منوال پیش برود تا 10 سال آینده هم این طرح به اتمام نمی رسد.

شریعتی با انتقاد از عملکرد اعضای شورای سازمان قطارشهری اهواز افزود: این طرح چند متولی دارد که نشان دادند توان کار جمعی ندارند به طوری که از هم گسستگی در حلقه های این زنجیره و نبود هماهنگی بین اعضا باعث سوءاستفاده پیمانکار از این مساله شده است.

وی با تاکید بر اتحاد مسئولان قطارشهری اهواز اظهار کرد: در صورتی که اعضای شورای سازمان اراده ای برای اتمام این طرح داشته باشند، متروی اهواز را به عنوان یکی از اولویت های استان پیگیری خواهیم کرد.

شریعتی همچنین با انتقاد از پایبند نبود شهرداری اهواز به تعهدات خود در تامین اعتبار قطار شهری، گفت: اگر شهرداری اهواز سالانه حداقل 300 میلیارد ریال به این طرح اختصاص می داد در صورت گذشته سه هزار میلیارد ریال صرف مترو می شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز در این نشست نبود برنامه و اعتبار مصوب را مهم ترین دلایل ناکامی طرح قطارشهری اهواز دانست.

امید حاجتی گفت: در صورت تصویب بودجه می توان علاوه بر اعتبارات دولتی راهکارهای دیگری برای تامین مالی این طرح جستجو کرد.

وی با تاکید بر اتمام مرحله اول از خط یک قطار شهری اهواز اظهار کرد: با گذشت چهار ماه از آغاز سال جدید، این طرح همچنان برنامه و بودجه مصوب ندارد.

خط یک قطار شهری اهواز به طول 23 کیلومتر مسیر زرگان تا بقایی را شامل می شود.

مجری و پیمانکار متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال 1385 کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها 28.5 درصد پیشرفت دارد.

آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان پارسال اعلام شده و قرار بود گام نخست آن (شش ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداری برسد. نارضایتی مسئولان خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که مرداد 94 مسئولان، اعلام کردند که قصد خلع ید پیمانکار را دارند.

عملکرد ضعیف کیسون اعتراضات کارگری را نیز در این سال ها در پی داشته است. پارسال حدود 380 کارگر این طرح اخراج شدند. همچنین کارگران متروی اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود تاکنون بیش از 11 نوبت اعتصاب کرده اند و این اعتراض ها در سال های گذشته نیز اتفاق افتاده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز پیش از این گفته بود: تاخیر در اجرای طرح متروی اهواز چهار هزار و 250 میلیارد ریال ضرر و زیان مالی به شهر اهواز تحمیل کرده است.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل