| کد خبر: 71419 |

تین نیوز | معاون امور عمرانی استانداری قم از اتصال مترو و راه‌آهن قم در یک ایستگاه خبر داد و گفت: کمیته کارشناسی برای تعیین محل تلاقی خط آهن و مترو تعیین شده که تا یک ماه آینده این جانمایی را مشخص می‌کند.
 

محسن بهشتی با تأکید بر نقش مهم حمل و نقل و میزان اثرگذاری آن بر زندگی مردم گفت: حمل‌ونقل به ویژه حمل‌ونقل ریلی نقش بسیار مهمی در زندگی افراد دارد و به همین دلیل حاکمیت و دولت در آن ورود پیدا می‌کند.

وی با یادآوری اینکه سازمان قطار شهری یکی از سازمان‌های وابسته به شهرداری است اما به دلیل همان نقش حاکمیتی رئیس هیأت مدیره آن معاون عمرانی استاندار و رئیس شورای قطار شهری استاندار است٬ افزود: در حال حاضر دو پروژه بزرگ منو ریل و مترو در شهر قم در حال اجرا است که تلاش داریم این دو پروژه درون‌شهری را به پروژه‌های حمل و نقلی برون‌شهری متصل کنیم.

معاون امور عمرانی استانداری قم یادآور شد: با توجه به تصمیمات اخیر مقرر شده که مترو از پایانه شمالی شهر قم در انتهای رودخانه شهر تا پل علیخانی در نزدیکی حرم حضرت معصومه(ص) بیاید و یکی از چالش‌ها در مسیر منوریل که عبور آن از مقابل حرم حضرت معصومه (س) بود با این تدبیر برطرف می‌شود منوریل نرسیده به حرم پایان می‌یابد و مترو جایگزین آن می‌شود.
وی با اعلام این خبر که عملیات اجرایی خط یک متروی قم به میدان مطهری رسیده است٬ گفت: از نکاتی که در استانداری قم پیگیر آن هستیم و تأکید ویژه دکتر آخوندی نیز بوده است اتصال مترو به راه آهن قم است. در همین راستا نشستی با حضور سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار و رئیس شورای شهر قم با مسئولان شرکت راه آهن از جمله  احمد خدایی قائم مقام مدیرعامل و دکتر محمدزاده معاون فنی و زیربنایی این شرکت برگزار شد و تغییر برنامه‌ای در خصوص مسیر عبوری مترو و راه‌آهن در این جلسه به تصویب رسید. پیش از این قرار بود مترو از فاصله ۳۰۰ متری ایستگاه راه‌آهن قم عبور کند و در برنامه‌های اجرایی شرکت راه‌آهن نبود ولی در آن جلسه تصویب شد که مترو از داخل ایستگاه راه‌آهن بگذرد.
این مقام مسئول در استانداری قم از مهلت یک ماهه کمیته‌ای متشکل از کارشناسان راه‌آهن٬ شهرداری و استانداری و اداره کل راه‌ و شهرسازی قم برای نحوه اتصال و تعیین مسیر محل تلاقی مترو و راه‌آهن خبر داد و یادآور شد: با تمهیدی که در سال گذشته در خصوص جانمایی ایستگاه مسافری راه‌آهن قم صورت گرفت این ایستگاه به مرکز شهر و ۵۰۰ متری حرم منتقل شد و قرار است قطار پر سرعت تهران-قم-اصفهان نیز از این ایستگاه عبور کند تا مدل حمل و نقلی شهر قم بر اساس ریل‌پایه بنا شود.
وی تأکید کرد: به این ترتیب کسانی که از طریق ریل وارد شهر قم شوند می‌توانند در آسایش و آرامش کامل با مترو در سطح شهر جابه‌جا شوند. از دیگر از چالش‌هایی که در خصوص مباحثی ریلی استان قم وجود دارد حذف خط دوم متروی قم به دلیل ساخت منوریل است که مباحث زیادی پیرامون احیا یا تعلیق این ساخت این خط مطرح می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ وزیر راه و شهرسازی در نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری با موضوع بررسی وضعیت بافت‌های نابسامان قم برگزار شده بود بر تدوین طرح بازآفرینی قم براساس شهرسازی ریل‌پایه تأکید و اظهار کرده است که می‌توان ۳۰ یا ۴۰ درصد  جمعیت مسافری را به ریل منتقل کرد که این امر به صرفه‌جویی انرژی و ارتقای ایمنی کمک می‌کند. امروزه ضروری است به سمت حمل و نقل ترکیبی و ریل پایه برویم و مشکلات شهرها را کاهش دهیم. ضروری است که نظام ایستگاه‌‌های مترو، راه‌آهن و قطار حومه‌ای را ساماندهی کنیم و نظام حمل و نقل روزانه حومه‌ای ریلی داشته باشیم که بتواند بین مرکز و حومه قم ارتباط ریلی برقرار کند. قم بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و زمان‌های اوج تردد ترافیک سنگینی دارد و همین امر لزوم توجه به حمل‌ونقل ترکیبی را برای رفاه حال ساکنان و زائران پررنگ می‌کند. وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن نیز با اراضی موجود برای رسیدن به این هدف از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل