| کد خبر: 600 |

تین نیوز | شورای چهارم شهر تهران بر گسترش حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از راه‌کارهای کاهش آلودگی هوا و حل مشکل ترافیک در پایتخت اصرار دارد. بر همین اساس یک‌چهارم بودجه سال آینده شهرداری به بخش حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کرده است. محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا می‌گوید شهرداری باید در سال حداقل ۳۰ کیلومتر مترو بسازد.
 محمدباقر قالیباف از اولین روزهای نشستن بر صندلی شهردار تهران گسترش حمل و نقل عمومی را یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایش برای تهران دانست. با این همه آمارها نشان می‌دهد در 9 سال فعالیت او 54 کیلومتر مترو به بهره‌برداری رسیده است.
 
قالیباف قول داده بود شهرداری هر سال حداقل 15 کیلومتر خط مترو بسازد اما میزان خطوط به بهره‌برداری رسیده مترو نشان می‌دهد این میزان به 7 کیلومتر در سال کاهش پیدا کرده است. در زمان شروع به کار او تهران 79 کیلومتر مترو داشت که این میزان با احتساب 45 کیلومتر مترو تهران کرج بود. در حال حاضر 133 کیلومتر مترو در پایتخت در حال بهره‌برداری است که حداقل 60 کیلومتر از برنامه عقب است.
 
شهرداری نرسیدن بودجه‌های دولتی را اصلی‌ترین علت عقب‌ماندن از برنامه ساخت مترو می‌داند. دولت‌های نهم و دهم به علت تقابل‌ سیاسی شهردار و رئیس دولت از پرداخت بودجه‌های دولتی مترو اجتناب و یا بودجه‌ها را با دیرکرد پرداخت می‌کردند. اما در همین زمان شهرداری بیش از 3 هزار میلیارد تومان را صرف ساخت بزرگراه 2 طبقه صدر کرد که مورد انتقاد بسیاری از اعضای شورای شهر قرار گرفت.
 
اعضای شورای شهر چهارم معتقدند که محور برنامه‌های شهرداری در سال‌های آینده باید گسترش حمل و نقل عمومی باشد و شهرداری بودجه‌های هنگفت‌اش را صرف ساخت پروژه‌های غیرضروری نکند. از جمله این اعضا محسن سرخو است که می‌گوید شورای شهر در برنامه 5 ساله دوم «شهرداری را مکلف کرده است که بودجه به قدر نیاز» به مترو تزریق کند.
 
به گفته این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شهرداری باید بتواند در سال‌های آینده سالانه حداقل 30 کیلومتر خط مترو بسازند تا در هرچه سریع‌تر خط‌های 3 و 6 و 7 مترو به خطوط مترو اضافه شوند. سرخو می‌گوید شورای شهر در برنامه 5 ساله دوم شهرداری این موضوع را پیش‌بینی کرده است و با نرخ امروز باید تقریبا سالانه 3 هزار میلیارد تومان صرف ساخت مترو کرد.
 
شهرداری سال‌ها است قول بهره‌برداری از بخش جنوبی خط 3 را می‌دهد اما هنوز این خط به سامانه حمل و نقل عمومی اضافه نشده است. عضو شورای شهر تهران بر اساس اطلاعاتی که دارد معتقد است 19 کیلومتر از خط 3 تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و 18 کیلومتر باقی‌مانده هم سال آینده افتتاح خواهد شد تا 37 کیلومتر به خطوط مترو تهران اضافه شود.
 
سرخو با اشاره به اینکه بخش جنوبی خط 3 تقریبا آماده بهره‌برداری است اضافه می‌کند قسمت دوم بیشتر کار دارد اما قسمت اول تقریبا به پایان رسیده است. اما «محوطه ایستگاه‌ها کمی کار دارد» که احتمالا تا قبل از پایان سال تکمیل شود.
 
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا همچنین درباره نوسازی ناوگان اتوبوسرانی هم می‌گوید «باید 400 دستگاه اتوبوس در سال برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی» به این ناوگان اضافه و یا جایگزین شود و این موضوع «در اولویت اول از نظر شورای شهر» است.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل