| کد خبر: 169077 |

شرکت مترو تهران سال ۵۴ تاسیس و نخستین قرارداد با فرانسوی‌ها به‌عنوان مهندس مشاور منعقد شد. سال ۵۶ و در آستانه انقلاب، کلنگ مترو در تهران به زمین زده شد.

تین‌نیوز | 

شرکت مترو تهران سال ۵۴ تاسیس و نخستین قرارداد با فرانسوی‌ها به‌عنوان مهندس مشاور منعقد شد. سال ۵۶ و در آستانه انقلاب، کلنگ مترو در تهران به زمین زده شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مشرق، قرار بر تعریف‌های فضایی و انتزاعی از یک وسیله حمل‌ونقل عمومی نیست، چراکه اهمیت و جایگاه بی‌بدیل قطار شهری در جابه‌جایی حجم قابل توجهی از مسافر بر کسی پوشیده نیست و امروزه از اصلی‌ترین انتخاب‌های هر شهروند برای انتقال از نقطه‌ای به نقطه دیگر در یک شهر یا کلان‌شهر است؛ انتقالی که چندین متر زیرزمین اتفاق می‌افتد و محدودیت‌های نقل‌وانتقال‌ و مسافرت‌های جاده‌ای را ندارد.

تهران به‌عنوان پایتخت کشور همچون بسیاری دیگر از شهرهای دنیا از این وسیله حمل‌ونقل عمومی یعنی قطار شهری به‌صورت گسترده استفاده می‌کند و روزانه میلیون‌ها مسافر را با حداقل هزینه از مبدایی به مقصد مورد نظرشان می‌رساند.  در سال‌های اخیر توجه بیشتر به توسعه این ابزار حمل‌ونقل در دستورکارسیاستگذاران و مدیران مسئول در این حوزه بوده و روند صعودی رشد و توسعه مترو همواره حفظ شده است، به همین منظور در یک نوشتار تفصیلی روند آغاز کار، گسترش و جایگاه و وضعیت فعلی مترو تهران را بررسی می‌کنیم.

آغاز کار ایجاد مترو در تهران

سابقه بحث و گفت‌وگو درباره احداث قطار شهری در تهران به 110 سال قبل بازمی‌گردد. اولین طرح، شبیه به متروی امروزی که برای تهران طراحی و اجرا شد، طرح واگن اسبی بود که از حرم حضرت عبدالعظیم تا میدان حر امروزی کشیده شده و تا سال1310 نیز دایر بود. در مهرماه 1353 مطالعات مربوط به حل مشکلات ترافیک مترو تهران توسط شرکت‌های مشاور خارجی ازجمله «سوفرتو منتج» به پیشنهاد سیستم اتوبان مترو با  هفت‌خط   مطرح شد. بر اساس این مطالعات، احداث مترو به‌عنوان اساسی‌ترین راه‌حل بهبود ترافیک تعیین شد. شرکت‌های فرانسوی از سال 1356 عملیات اجرایی احداث خط یک مترو را در اراضی شمال تهران  بزرگراه شهید حقانی کنونی   آغاز کردند. عملیات اجرایی مترو تا آذر 59 نیز ادامه یافت ولی در این زمان و در پی جریانات انقلاب، نمایندگان شرکت‌های خارجی ایران را ترک کردند و اواخر سال 60 هیات وزیران توقف کامل طرح، توسط مشاوران خارجی را اعلام کرد. با پیگیری‌ها و اتکا به توان داخلی ازسرگیری احداث و اجرای طرح مترو در سال 64 آغاز شد.

شرکت مترو تهران سال ۵۴ تاسیس و نخستین قرارداد با فرانسوی‌ها به‌عنوان مهندس مشاور منعقد شد. سال ۵۶ و در آستانه انقلاب، کلنگ مترو در تهران به زمین زده شد. یک شرکت ایرانی در مزایده برنده شد و قرار بود بخشی از مترو را در تپه‌های بدون معارض عباس‌آباد بسازد. بعد از ممانعت با ساخت مترو، آقای هاشمی‌رفسنجانی در سال ۶۳ و دوران جنگ، خطبه‌ای در نمازجمعه می‌خوانند و می‌گویند: علاوه بر تهران، دیگر کلان‌شهرهای ما هم‌قطار شهری می‌خواهند؛ مشهد، شیراز، اصفهان؛ شما هم به فکر مترو باشید.» ایشان به هیات دولت رفتند و درباره ضرورت مترو توضیح دادند. بخشی از خطبه معروف مترو که از سوی مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در نمازجمعه ۵ بهمن ۶۳ ایراد شد: «تفاوت صرفه‌جویی بین مترو و تاکسی یا اتوبوس، چقدر در اقتصاد ما عظیم است؛ چرا نباید این کار را بکنیم؟ در مترو دیگر نه تصادف وجود دارد، نه معطلی. می‌شود روی وقت حساب کرد. در دنیای صنعتی، حساب کردن روی وقت انسان‌ها چیزی است که باید به آن توجه شود. ما مسئولیم که روی وقت مردم حساب کنیم، باید این کار را کرد.

وضعیت مترو در زمان تصدی‌گری هر شهردار

غلامحسین کرباسچی

 دی 1368 تا فروردین‌ماه 1377

سال 1376   

 جانمایی معاونت بهره‌برداری در نمودار سازمانی شرکت مترو تهران

سال 1377

 بهره‌برداری از خط ٥ ، حدفاصل ایستگاه‌های تهران صادقیه  و کرج.

مرتضی الویری

خرداد 1378 تا بهمن 1380

سال 1378

  بهره‌برداری از نیمه غربی خط ٢، حدفاصل ایستگاه‌های تهران صادقیه  و امام خمینی(ره)

سال 1380  

  بهره‌برداری از خط ١  حدفاصل ایستگاه‌های علی‌آباد و شهید حقانی

محمدحسن ملک‌مدنی

13 اسفند 1380 تا 30 دی 1381

سال 1381  

 بهره‌برداری از خط ١، حدفاصل ایستگاه‌های علی‌آباد و حرم مطهر

 بهره‌برداری از پایانه و تعمیرگاه غرب

محمود احمدی‌نژاد

30 اردیبهشت 1382 تا 7 تیر 1384

سال 1382

 بهره‌برداری از خط ٢، حدفاصل ایستگاه‌های امام خمینی(ره) و بهارستان

سال 1383  

 بهره‌برداری از خط ٥ ، حدفاصل ایستگاه‌های کرج و گلشهر و ایستگاه ایران‌خودرو در خط ٥

محمدباقر قالیباف

28 شهریور 1384تا 1 شهریور 1396

سال 1384  

 بهره‌برداری از ایستگاه باقرشهر در خط ١

 بهره‌برداری از خط ٢ ، حدفاصل ایستگاه‌های بهارستان و دانشگاه علم و صنعت

 بهره‌برداری از ایستگاه چیتگر در خط ٥

 بهره‌برداری از پایانه جنوب  فتح‌آباد

سال 1385  

 بهره‌برداری از ایستگاه اتمسفر در خط ٥

 تاسیس شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه

 صدور بلیت اقشار خاص برای سالمندان، جانبازان جنگ تحمیلی و معلولان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی

سال 1386  

 بهره‌برداری از ایستگاه شاهد در خط ١

 بهره‌برداری از ایستگاه اکباتان در خط  ٥

 بهره‌برداری از پایانه شرق (دردشت)

 فراهم آمدن امکان استفاده از بلیت‌های اعتباری مترو در سامانه اتوبوس‌های تندرو BRT

سال 1387

 بهره‌برداری از توسعه شرقی خط ٢، حدفاصل ایستگاه‌های دانشگاه علم و صنعت و تهران‌پارس

 بهره‌برداری از خط ٤، حدفاصل ایستگاه‌های میدان شهدا و فردوسی

 بهره‌برداری از ایستگاه گرم‌دره در خط ٥

سال 1388

 بهره‌برداری از مسیر توسعه شمالی خط ١، حدفاصل ایستگاه‌های شهید حقانی و قیطریه

 بهره‌برداری از خط ٤، حدفاصل ایستگاه‌های میدان شهدا و میدان انقلاب اسلامی

سال 1389

 بهره‌برداری از ایستگاه شهید صدر  توسعه شمالی خط 1

 بهره‌برداری از توسعه شرقی خط 2، حدفاصل ایستگاه‌های تهران‌پارس و فرهنگسرا

 بهره‌برداری از خط چهار، حدفاصل ایستگاه‌های میدان شهدا و شهید کلاهدوز

 بهره‌برداری از ایستگاه محمدشهر در خط 5

 بهره‌برداری از ایستگاه‌های ولی‌عصر(عج)  و نبرد در خط 4

 بهره‌برداری از نیمه غربی خط ٤  و گشایش ایستگاه‌های توحید و میدان آزادی

سال 1390

 بهره‌برداری از ایستگاه‌های شیخ‌الرئیس و دکتر حبیب‌الله در خط ٤

 بهره‌برداری از ایستگاه کهریزک؛ جنوبی‌ترین ایستگاه در خط ١

 بهره‌برداری از ایستگاه استاد معین در خط ٤

 بهره‌برداری از ایستگاه پیروزی در خط ٤

سال 1391

 بهره‌برداری از ایستگاه‌های تقاطع شهید بهشتی در خط ٣

 بهره‌برداری از ایستگاه نیرو هوایی در خط ٤

 بهره‌برداری از ایستگاه ولی‌عصر(عج)  در خط ٤

 بهره‌برداری از ایستگاه شهرک اکباتان در خط ٤

 بهره‌برداری از ایستگاه ارم سبز در خط ٤

سال 1393

 بهره‌برداری از ۸ ایستگاه مختلف در خط 3

سال 1394

 بهره‌برداری از ۷ ایستگاه در خط ٣

 بهره‌برداری از دو ایستگاه بیمه در خط 4

 بهره‌برداری از ایستگاه ترمینال  1 و 2  در خط 4

 بهره‌برداری از ایستگاه ترمینال  4 و 6  در خط 4

سال 1395

 بهره‌برداری از حدفاصل ایستگاه شاهد و شهر آفتاب و افتتاح ایستگاه نمایشگاه شهر آفتاب

 بهره‌برداری از ۷ ایستگاه در خط  3

تا شهریور سال 1396

 بهره‌برداری از ۸ ایستگاه در خط 7

 بهره‌برداری از ایستگاه شهید محلاتی در خط 3

 بهره‌برداری از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره)

محمدعلی نجفی

5 شهریور 1396 تا 21 فروردین 1397

محمدعلی نجفی در 8 آبان وعده داد تا خط هفت متروی تهران تا قبل از عید بازگشایی شود: « امیدواریم کارهای مربوطه زودتر انجام شده و خط 7 مترو پیش از عید نوروز مجددا راه‌اندازی شود. بعد از نجفی، علی امام، مدیرعامل متروی تهران نیز در ارتباط با بازگشایی خط 7 مترو در آبان 96، وعده 6 ماه بعد را داد.»   محمد علیخانی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر نیز در آذرماه سال 96 اعلام کرد که مسئولان شهرداری و مترو از قول و وعده‌های شهردار و مدیران مترو برای افتتاح خط 7 تا پایان سال و با تامین اعتبار 300 میلیاردی خبر داده‌اند. بعد از گذشت مدتی علی امام، مدیرعامل مترو در دی‌ماه 96 به اعلام زمان جدیدی برای افتتاح خط 7 متروی تهران مبادرت کرد و گفت که اردیبهشت 97 این خط افتتاح خواهد شد. امام قول چرایی عدم افتتاح این خط در پایان سال 96 را هم داده بود که این موضوع نیز مانند وعده‌های بسیار دیگری درگیر و دار استعفای نجفی از شهرداری تهران به فراموشی سپرده شد.

سید محمدعلی افشانی

26 اردیبهشت 1397 تا به امروز

بعد از استعفای نجفی، پورسید آقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز دراین‌ارتباط اظهارنظر جدیدی کرد و گفت: خط 7 مترو تا اواخر اردیبهشت‌ماه راه‌اندازی مجدد خواهد شد.

اردیبهشت‌ماه هم تمام شد و دوباره پورسید آقایی بدون توضیح در ارتباط با چرایی این مقدار وعده‌های بی‌عمل در ارتباط با عدم افتتاح خط 7 بابیان زمان جدید افتتاح گفت: قول داده بودیم که هفته اول خردادماه بخشی از خط 7 افتتاح شود، اما به دلیل مشکلاتی که در تامین مالی داشتیم و همچنین واردات برخی از قطعات نتوانستیم به قول خود عمل کنیم اما امیدواریم در هفته آخر خردادماه 6 کیلومتر از خط 7 را با تجهیزات کامل وارد مدار کنیم.

این سناریو باز هم ادامه پیدا کرد و ما بعد از گذشت ماه‌ها همچنان منتظر افتتاح و بازگشایی کامل خط 7 متروی تهران هستیم، اتفاقی که هنوز نیفتاده است. این بی‌نظمی و بی‌برنامگی در افتتاح یک خط مترو باعث شد تا شورای شهری‌ها نسبت به ناتوانی شهرداری در افتتاح و اتمام پروژه‌های شهری انتقاد کنند.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر به رسانه‌ها گفت: «مدیران جدید در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک متاسفانه در این مدت عملکرد ضعیفی داشته‌اند و نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند.

حتی در این مدت نتوانسته‌اند یک ایستگاه مترو افتتاح کنند. اگر قرار بود مدیران قبلی نیز همه‌اش بگویند پول ندارند، همین خطوط را هم نداشتیم. مسئولان فعلی فقط می‌گویند به ما پول بدهید تا کار کنیم. این‌ها متاسفانه یک ایستگاه هم راه‌اندازی نکرده‌اند، پس قبلی‌ها چطور شهر را اداره کرده‌اند؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین