| کد خبر: 6353 |

تین نیوز | در حالی وزارت راه اعتبار مورد نیاز برای ساخت آزادراه قم-گرمسار را ۴۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده که برآورد مدیرعامل شرکت احداث آزادراه حرم تا حرم از میزان اعتبار مورد نیاز برای ساخت و تکمیل این پروژه ۵۲۰ میلیارد تومان است.
 
152کیلومتر از آزادراه حرم تا حرم حد فاصل قم-گرمسار تا تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. این جدیدترین خبری است که مسئولان وزارت راه و شهرسازی درباره بخشی از آزادراه حدود 1000 کیومتری اعلام کرده‌اند.
 
آزادراه حرم تا حرم از استان قم آغاز و پس از عبور از تهران و سمنان به مشهد مقدس ختم می‌شود.
 
روز گذشته در جریان بازدید خبرنگاران از آزادراه قم-گرمسار به‌عنوان بخش مهمی از آزادراه حرم تا حرم احمدی‌نوری، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها شرکت ساخت با اشاره به صرفه‌جویی سالانه حدود 220 میلیارد تومانی ناشی از مصرف بنزین و گازوئیل، گفت: میزان صرفه‌جویی زمان برای خودروهای سواری با عبور از آزادراه قم، گرمسار یک و نیم ساعت و برای خودروهای سنگین دو و نیم ساعت است. بر این اساس به طور میانگین ماهانه 10 میلیارد تومان صرفه‌جویی زمان نفر نیز یکی از نتایج افتتاح این آزادراه است.
 
وی میزان اعتبار برای بهره‌برداری از آزادراه قم-گرمسار را 450 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پیشرفت این پروژه در حال حاضر 75 درصد است که پیش بینی می‌کنیم برای سفرهای تابستانی امسال به بهره برداری برسد.
 
این در حالی است که مدیرعامل شرکت احداث آزادراه حرم تا حرم چند ساعت پس از اظهارات معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها میزان اعتبار مورد نیاز برای ساخت و بهره‌برداری از آزادراه قم-گرمسار را حدود 520 میلیارد تومان اعلام کرد.
 
لارتی با اشاره به افزایش حدود 30 درصدی هزینه‌های این پروژه به دلیل نوسانات نرخ مصالح، افزود: هزینه اجرای آزادراه حرم تا حرم حد فاصل قم-گرمسار حدود 368 میلیارد تومان برآورد می‌شد که این رقم پس از نوسانات نرخ مصالح و با احتساب هزینه‌های بیمه، مالیات و تملک اراضی به حدود 520 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
 
میزان اعتبارات اولیه برای ساخت آزادراه قم-گرمسار 368 میلیارد تومان برآورد شده بود، این در حالی است که معاون ساختو توسعه آزادراه‌ها اعتبار مورد نیاز برای اتمام آزادراه مذکور را حدود 450 میلیارد تومان اعلام کرده است.
 
از سوی دیگر مدیرعامل شرکت احداث آزادراه حرم تا حرم میزان اعتبار مورد نیاز برای ساخت و بهره‌برداری از آیادراه قم-گرمسار را حدود 520 میلیارد اعلام کرده است. با توجه به اختلاف 70 میلیارد تومانی ارقام اعلام شده توسط کارفرما و پیمانکار این‌گونه به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی برآورد دقیقی از میزان اعتبار مورد نیاز برای ساخت آزادراه قم-گرمسار ندارد.
 
کلنگ آزادراه حرم تا حرم اواسط سال 89 به زمین زده شد، اما به دلیل کمبود اعتبارات ساخت آن پیشرفت چندانی نداشته است. مسئله‌ای که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل حدود 10 روز قبل از بازدید اصحاب رسانه از آزادراه قم-گرمسار بر آن تاکید کرده و گفته بود: «یکی از مشکلات مقابل پروژه آزادراه حرم تا حرم تامین منابع مالی است.»

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • یک کارشناس وزارت 0 0

    قرارداد پیمانکار مقطوع و بدون تعدیل ۳۶۸ بوده است. کارفرما غیر از هزینه پیمانکاری بیمه و مالیات و تملک را می پردازد.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل