| کد خبر: 116921 |

تین‌نیوز| ارتباطات خودرو با هر چیز دیگر (V2X) نوید این را می ­دهد که امنیت بیشتر، جریان ترافیک روان­‌تر و در برخی کاربردهای خاص مانند قطار جاد‌‌‌ه­‌ای، به نحو بارزی، کارآمدی سوخت بهتری داشته باشیم. علیرغم چنین منافعی، مخالفت‌هایی با این فناوری ابراز می­‌شود.
 
در وهله اول، فناوری که باید برای V2X استفاده شود به صورت همه جانبه تعریف و استاندارد شده است. بعد از بحث­های طولانی، بخش‌های زیادی از صنعت بر روی استفاده از DSRC (ارتباطات برد کوتاه اختصاصی) توافق کرده‌­اند. فناوری با عنوان IEEE 802.11p استاندارد شده است و در یک تعداد آزمون طی سالهای گذشته، امکان‌پذیری استفاده و قابلیت اعتماد آن به اثبات رسیده است.

با این حال اخیرا در مصاحبه دوتن از کارشناسان شرکت کوآلکام صحبت بن­‌بست DSRC به میان آمده است و اینکه به جای آن از شبکه سلولی به عنوان فناوری نوین ارتباطات V2X استفاده خواهد شد و در مقابل، DSRC که تقریبا 10 سال بیشتر تعریف شده است، به عنوان فناوری کهنه و منسوخ در نظر گرفته شده است. (هر چند پس از این مصاحبه از سوی شرکت کوآلکام بیانه­ای منتشر شد و در آن اعلام گردید که این شرکت از هر دو فناوری پشتیبانی می­کند).

این اظهارات، مخالفت‌­های تندی را به همراه داشته است .آن هاران، مدیر فناوری شرکتAutotalks  (که ادعا می‌­شود پیشرو بازار در زمینه تراشه­‌های V2X است) از فناوری DSRC دفاع می­‌کند. وی در (یک مصاحبه با EE Times  اروپا می­گوید: « DSRCبه هیچ­‌وجه یک خیابان بن­‌بست نیست» و در ادامه می‌­افزاید: «کاملا برعکس، DSRC بعد از اینکه تامین­‌کننده­‌های رده اول اصلی مانند Denso و Delphi به جمع­‌بندی موفقیت‌­آمیز آزمونهای خود رسیده‌­اند، آماده ورود به بازار است». او همچنین به مطالعه اخیر موسسه Markets and markets  اشاره می­‌کند که نرخ رشد بالایی را برای تجهیزات DSRC پیش­‌بینی کرده است. استدلال اساسی ایشان این است: در حالی که DSRC (یا IEEE 802.11p) یک فناوری استاندارد شده است، ایده استقرار کاربردهای V2X بر مبنای فناوری‌­های سلولی بسیار با پیاده­‌سازی فاصله دارد، چرا که استاندارد نبوده و حتی توسعه فناوری آن نیز کامل نشده است.

آقای هاران ضمن سرزنش Qualcomm، اضافه می­‌کند: «مسئله اصلی این است که مقایسه بین چیزی که وجود ندارد و چیزی که وجود دارد سخت می‌­باشد. برخلاف LTE-V2X  یا 5G، DSRC در دسترس می­‌باشد. به جای استفاده از فناوری موجود، برخی افراد می­‌خواهند که چرخ را دوباره اختراع کنند».

از دیدگاه آقای هاران، V2X و شبکه­‌های سلولی دنیاهای جداگانه بدون همپوشانی هستند. او می­گوید: «واقعا نیازی به تغییر استاندارد موجود LTE نیست و لزومی ندارد که قابلیت­های V2X بر روی LTE گذاشته شود». اما آیا بسیاری راهکارهای مدیریت ترافیک تحت توسعه وجود ندارند که دستیابی به داده‌­های خودرویی آنها با استفاده فضای ابری، نیازمند ارتباطات سلولی باشد؟ هاران این بحث را قبول ندارد، چرا که DSRCنیزمی‌­تواند از کاربردهای V2I مانند کنترل چراغ‌های راهنمایی و اطلاع‌­رسانی کارگاههای جاده­‌ای پشتیبانی کند. او اضافه می­‌کند: «بلی، مفهوم ارتباطات هایبرید می­تواند مطرح باشد، اماLTE-V2X  به ده‌ها سال زمان برای تحقق یافتن نیاز دارد. بین LTE وDSRC رقابتی وجود ندارد، چرا که این دو دنیا، کاربردهای متفاوتی را در برمی‌­گیرند. هر چند که LTE برای ارتباطات M2M صنعت خودرو هنوز تائیدیه ایمنی ندارد که برای کاربردهای مرتبط با ایمنی لازم می­باشد. در مقابل، DSRC برای کاربردهای ایمنی طراحی شده است. هاران می­افزاید: «ما به طور رسمی اعلام نکرده­‌ا‌‌یم، اما تراشه بعدی ما سازگار با نیازمندی­‌های استاندارد ISO26262 طراحی خواهد شد. استانداری که قواعد کاربردهای ایمنی در محیط­های خودرویی را تعریف و طراحی می­کند».

او همچنین اشاره می­کند مشتریانی که می­خواهند قابلیت­‌های V2X را برروی تجهیزات سخت­‌افزاری LTE داشته باشند، احتمالا با مسائلی به لحاظ قابلیت اعتماد مواجه خواهند بود: «تراشه‌­های تلفن همراه طوری طراحی نشده­‌اند که 15 سال دوام داشته باشند». او با بیان این موضوع اشاره می­کند که نیمه­‌هادی­‌های صنعت خودرو لازم است که نیازمندی­‌های این عمر طولانی را داشته باشند.

هاران توسعه‌­های5G (که یقینا چندین سال به طول خواهد کشید) را می‌­پذیرد و می­‌گوید: « LTE  5Gیک تحول طبیعی برای تامین انتشار سریعتر داده به صورت بی­سیم در باند وسیع است. ما با خوشحالی آن را می‌­پذیریم، اما کاربردهای عملیاتیDSRC  برای LTE 5G یک توسعه غیر طبیعی است که هزینه­‌های اضافی سنگین به راهکارهای LTE 5G برای ورود به بازار خاص این حوزه تحمیل می‌­کند، در حالیکه  IEEE 802.11p برای پیاده‌­سازی هم­‌اینک در دسترس می­‌باشد».
 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل