| کد خبر: 116921 |

تین‌نیوز| ارتباطات خودرو با هر چیز دیگر (V2X) نوید این را می ­دهد که امنیت بیشتر، جریان ترافیک روان­‌تر و در برخی کاربردهای خاص مانند قطار جاد‌‌‌ه­‌ای، به نحو بارزی، کارآمدی سوخت بهتری داشته باشیم. علیرغم چنین منافعی، مخالفت‌هایی با این فناوری ابراز می­‌شود.
 
در وهله اول، فناوری که باید برای V2X استفاده شود به صورت همه جانبه تعریف و استاندارد شده است. بعد از بحث­های طولانی، بخش‌های زیادی از صنعت بر روی استفاده از DSRC (ارتباطات برد کوتاه اختصاصی) توافق کرده‌­اند. فناوری با عنوان IEEE 802.11p استاندارد شده است و در یک تعداد آزمون طی سالهای گذشته، امکان‌پذیری استفاده و قابلیت اعتماد آن به اثبات رسیده است.

با این حال اخیرا در مصاحبه دوتن از کارشناسان شرکت کوآلکام صحبت بن­‌بست DSRC به میان آمده است و اینکه به جای آن از شبکه سلولی به عنوان فناوری نوین ارتباطات V2X استفاده خواهد شد و در مقابل، DSRC که تقریبا 10 سال بیشتر تعریف شده است، به عنوان فناوری کهنه و منسوخ در نظر گرفته شده است. (هر چند پس از این مصاحبه از سوی شرکت کوآلکام بیانه­ای منتشر شد و در آن اعلام گردید که این شرکت از هر دو فناوری پشتیبانی می­کند).

این اظهارات، مخالفت‌­های تندی را به همراه داشته است .آن هاران، مدیر فناوری شرکتAutotalks  (که ادعا می‌­شود پیشرو بازار در زمینه تراشه­‌های V2X است) از فناوری DSRC دفاع می­‌کند. وی در (یک مصاحبه با EE Times  اروپا می­گوید: « DSRCبه هیچ­‌وجه یک خیابان بن­‌بست نیست» و در ادامه می‌­افزاید: «کاملا برعکس، DSRC بعد از اینکه تامین­‌کننده­‌های رده اول اصلی مانند Denso و Delphi به جمع­‌بندی موفقیت‌­آمیز آزمونهای خود رسیده‌­اند، آماده ورود به بازار است». او همچنین به مطالعه اخیر موسسه Markets and markets  اشاره می­‌کند که نرخ رشد بالایی را برای تجهیزات DSRC پیش­‌بینی کرده است. استدلال اساسی ایشان این است: در حالی که DSRC (یا IEEE 802.11p) یک فناوری استاندارد شده است، ایده استقرار کاربردهای V2X بر مبنای فناوری‌­های سلولی بسیار با پیاده­‌سازی فاصله دارد، چرا که استاندارد نبوده و حتی توسعه فناوری آن نیز کامل نشده است.

آقای هاران ضمن سرزنش Qualcomm، اضافه می­‌کند: «مسئله اصلی این است که مقایسه بین چیزی که وجود ندارد و چیزی که وجود دارد سخت می‌­باشد. برخلاف LTE-V2X  یا 5G، DSRC در دسترس می­‌باشد. به جای استفاده از فناوری موجود، برخی افراد می­‌خواهند که چرخ را دوباره اختراع کنند».

از دیدگاه آقای هاران، V2X و شبکه­‌های سلولی دنیاهای جداگانه بدون همپوشانی هستند. او می­گوید: «واقعا نیازی به تغییر استاندارد موجود LTE نیست و لزومی ندارد که قابلیت­های V2X بر روی LTE گذاشته شود». اما آیا بسیاری راهکارهای مدیریت ترافیک تحت توسعه وجود ندارند که دستیابی به داده‌­های خودرویی آنها با استفاده فضای ابری، نیازمند ارتباطات سلولی باشد؟ هاران این بحث را قبول ندارد، چرا که DSRCنیزمی‌­تواند از کاربردهای V2I مانند کنترل چراغ‌های راهنمایی و اطلاع‌­رسانی کارگاههای جاده­‌ای پشتیبانی کند. او اضافه می­‌کند: «بلی، مفهوم ارتباطات هایبرید می­تواند مطرح باشد، اماLTE-V2X  به ده‌ها سال زمان برای تحقق یافتن نیاز دارد. بین LTE وDSRC رقابتی وجود ندارد، چرا که این دو دنیا، کاربردهای متفاوتی را در برمی‌­گیرند. هر چند که LTE برای ارتباطات M2M صنعت خودرو هنوز تائیدیه ایمنی ندارد که برای کاربردهای مرتبط با ایمنی لازم می­باشد. در مقابل، DSRC برای کاربردهای ایمنی طراحی شده است. هاران می­افزاید: «ما به طور رسمی اعلام نکرده­‌ا‌‌یم، اما تراشه بعدی ما سازگار با نیازمندی­‌های استاندارد ISO26262 طراحی خواهد شد. استانداری که قواعد کاربردهای ایمنی در محیط­های خودرویی را تعریف و طراحی می­کند».

او همچنین اشاره می­کند مشتریانی که می­خواهند قابلیت­‌های V2X را برروی تجهیزات سخت­‌افزاری LTE داشته باشند، احتمالا با مسائلی به لحاظ قابلیت اعتماد مواجه خواهند بود: «تراشه‌­های تلفن همراه طوری طراحی نشده­‌اند که 15 سال دوام داشته باشند». او با بیان این موضوع اشاره می­کند که نیمه­‌هادی­‌های صنعت خودرو لازم است که نیازمندی­‌های این عمر طولانی را داشته باشند.

هاران توسعه‌­های5G (که یقینا چندین سال به طول خواهد کشید) را می‌­پذیرد و می­‌گوید: « LTE  5Gیک تحول طبیعی برای تامین انتشار سریعتر داده به صورت بی­سیم در باند وسیع است. ما با خوشحالی آن را می‌­پذیریم، اما کاربردهای عملیاتیDSRC  برای LTE 5G یک توسعه غیر طبیعی است که هزینه­‌های اضافی سنگین به راهکارهای LTE 5G برای ورود به بازار خاص این حوزه تحمیل می‌­کند، در حالیکه  IEEE 802.11p برای پیاده‌­سازی هم­‌اینک در دسترس می­‌باشد».
 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل