| کد خبر: 159132 |

به همه مردم باید احترام گذاشت

رئیس جمهورتصریح کرد :زیر پا گذاشتن تعهدات و قطعنامه سازمان ملل توسط کاخ سفید؛ پیروزی اخلاق و حقوق است.

تین نیوز
رئیس جمهورتصریح کرد :زیر پا گذاشتن تعهدات و قطعنامه سازمان ملل توسط کاخ سفید؛ پیروزی اخلاق و حقوق است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری صبح امروز (یکشنبه-24 دی 1396) در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاکید بر اینکه آمریکایی ها در ماه‌های اخیر هم در مسئله داخلی ایران و هم در برجام متحمل شکست شدند، اظهار کرد: طی یکی دو هفته اخیر آمریکایی‌ها متحمل دو شکست بزرگ شدند. یکی آنجایی بود که آنها خواستند در برابر افکار عمومی جهان بایستند و تعهدات بین‌المللی را زیر پا بگذارند؛ اما موفق نشدند.

وی با تاکید بر اینکه تعهدات بین‌المللی یا از جنس سیاسی یا از جنس حقوقی یا از جنس اخلاقی هستند که همگی در مجموعه علوم انسانی تعریف می‌شوند، گفت: آمریکایی‌ها می خواستند در چند روز گذشته تعهد بین‌المللی خود در برجام را زیر پای بگذارند، اما دنیا در برابر آنها ایستاد و ما صف مقابل آمریکایی‌ها را مشاهده کردیم و دیدیم که تمام کشورهای جهان و به استثنای یکی دو کشور و یک رژیم منفور، همه یکپارچه در مقابل آمریکا قرار گرفتند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اگر به تعهد و قرارداد احترام گذاشته نشود، باید فاتحه تمدن در جهان خوانده شود، افزود: اگر یک دولت پیوستگی تعهد دولت قبل را زیر پای بگذارد، دیگر هیچ قراردادی منعقد نخواهد شد؛ چراکه اعتمادی باقی نمی ماند؛ اعتماد زمانی باقی می ماند که دولت بعدی به تعهدات دولت پیشین خود متعهد بماند و اگر این اصل برداشته شود سنگ زیربنای روابط جامعه بین‌الملل به هم ریخته خواهد شد.

روحانی خاطر نشان کرد: خوشحال هستم که حاکمیت کاخ سفید در به هم ریختن تعهدات بین‌المللی و زیر پا گذاشتن وفای به عهدو ایستادگی در برابر توافق هفت کشور ناموفق بود؛ این برای بشریت، اخلاق و حقوق یک پیروزی بزرگ محسوب می شود.

وی با بیان اینکه  در برجام موفقیتهای بسیاری کسب کرده‌ایم که هیچگاه از بین نخواهد رفت، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در برجام به دنیا گفت که یک معضل منطقه‌ای و حتی بین‌المللی پای میز مذاکره قابل حل و فصل است.ما ثابت کردیم که پای میز مذاکره گره‌های کور بین‌المللی قابل باز کردن است. ما همچنین در برجام ثابت کردیم که ایران راستگو است و دشمنان ما دروغ گفته‌اند.

وی ادامه داد: طی مذاکراتی و تمام بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته ایران ثابت شد و آژانس نیز که آمریکا در آن عضویت دارد به اجماع آرا پرونده  pmd که پرونده مهم و پیچیده از لحاظ فنی، حقوقی و بین‌المللی است، خاتمه داد و این به معنای آن است که ایران راست گفته و معاندان ایران دروغ گفته‌اند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در برجام کاری کرد که دنیا بپذیرد ایران حق دارد تحقیق و توسعه در فناوری هسته‌ای که قبلا می گفتند ایران حق آن را ندارد، ادامه دهد.

روحانی با بیان اینکه برخی هنوز ابعاد برجام را لمس نکرده اند، تصریح کرد: برجام آثاری دارد که تا قیامت باقی می ماند. همچنین آثاری دارد که ممکن است از بین برود. در این راستا طی حدود دو سال اجرای برجام درآمدهای کشور از محل فروش نفت و میعانات دو برابر شده که این اثر از بین نخواهد رفت. همچنین صدها مورد سرمایه‌گذاری خارجی به داخل کشور آمده و به بنگاه اقتصادی، نیروگاه و هواپیما تبدیل شده که از بین نخواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه علوم حقوق و سیاست توانست در مذکرات سخت بین‌المللی برای ملت ایران موفقیت کسب کند، گفت: علوم انسانی سرلوحه همه علوم اعم از مادی و معنوی است. در این زمینه باید دانشجویان را تشویق کنیم و محیط دانشگاه‌ها و تحقیقات را آزاد بگذاریم. این علوم انسانی است که باید جامعه را هدایت کند نه آنکه عده‌ای در یک  اتاق بنشینند و به دنبال هدایت علوم انسانی باشند.

وی با بیان اینکه ممکن است در برجام ایراداتی وجود داشته باشد، تصریح کرد: دیپلمات‌های ما قراردادی نوشته‌اند که ترامپ یک سال خود را به در و دیوار میزند تا آن را برهم بزند اما تاکنون در این زمینه موفق نشده است. این به معنای پیروزی تعهدات بین‌المللی و پیروزی حقوق بر دیکتاتوری است؛ آمریکایی ها نتوانستند با استکبار و دیکتاتوری با خود بزرگ بینی خود، افکار عمومی جهان را زیر پا بگذارندکه این یک پیروزی بزرگ برای علوم انسانی محسوب می شود.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در بخشهای دیگری از صحبتهای خود با تاکید براینکه آمریکایی‌ها در مواجهه با مسائل داخلی ایران نیز با شکست‌ مواجه شدند، به اعتراضات اخیر مردم در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: عده‌ای در خیابان به حق یا ناحق اعتراضاتی مطرح می کنند. در این راستا من خواهش می کنم که به مردم احترام بگذارید.

وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر امام جمعه موقت تهران ادامه داد: حال اگر گفته می شود که فردی از سمتی تحریک شده یا دستوراتی داشته یا اینکه جاسوس بوده، بگذارید در یک دادگاه ثالث به این موضوع رسیدگی شود؛ این چه نوع حرف زدنی است که هرکسی که درخیابان حرف می زند یا خس و خاشاک هستند یا گاو و گوساله یا آشغال؟ چرا با توهین بی ادبانه با جامعه خود برخورد می کنید؟ مردم حرف دارند و برای همین به خیابان آمده‌اند؛ برخی حرفشان به حق است و برخی نیز از شرایط سوءاستفاده کردند؛ در همه جای دنیا نیز اینگونه است و اگر فردا در لندن و نیویورک نیز تظاهرات شود عده‌ای پیدا می شوند که شیشه‌ها را می شکنند و چند مغازه را غارت می کنند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: نباید همه را به یک چوب برانیم، بلکه باید به ویژه در تریبون‌های مقدس دقیق حرف بزنیم؛ چراکه ملت ما ملت بزرگی هستند.

وی با اشاره به اداره ماجرای اعتراضات اخیر در سطح کشور توسط نیروهای امنیتی گفت: اگر اعتراضی بود تمام شد و اگر برخی نیز سوءاستفاده هایی کردند نیروهای امنیتی به خوبی کار را اداره کردند و ماجرا تمام شد، اما از امروز کار جامعه شناسان، روانشانسان اجتماعی اساتید و فرهیختگان حوزه علوم انسانی آغاز شده است و آنها باید مسائل را تحلیل کنند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رحمان محمدی اصل 0 0

    با اشاره به اظهارات اخیر امام جمعه موقت تهران ادامه داد: حال اگر گفته می شود که فردی از سمتی تحریک شده یا دستوراتی داشته یا اینکه جاسوس بوده، بگذارید در یک دادگاه ثالث به این موضوع رسیدگی شود؛ این چه نوع حرف زدنی است که هرکسی که درخیابان حرف می زند یا خس و خاشاک هستند یا گاو و گوساله یا آشغال؟ چرا با توهین بی ادبانه با جامعه خود برخورد می کنید؟ مردم حرف دارند و برای همین به خیابان آمده‌اند؛