| کد خبر: 6376 |

تین نیوز | با تو جه به ترکیب تخصصی شورای حمل و نقل همگانی که متشکل از حدود 50 نفر متخصص و صاحب نظران حمل و نقل و ترافیک، آلودگی هوا، شهرسازی و مهندس صنایع می باشد، موضوع انتقال پایتخت صرفا از منظر حل مشکل حمل و نقل و آلودگی هوا مورد بررسی قرار گرفت و پس از بحث و تبادل نظر با اجماع تمامی اعضاء نتیجه زیر حاصل شد:
 
متن مصوبه : 
انتقال پایتخت یا بخشی از فعالیت های پایتخت راه حل مشکل حمل و نقل و آلودگی هوای تهران نمی باشد و این مشکلات راه حل های سهل الوصول تر و بدبهی تر دیگری دارند. حتی موضوع تشکیل "شورائی برای بررسی انتقال پایتخت" مورد تایید شورای حمل و نقل همگانی نمی باشد. زیرا با تشکیل این شورا، پیش فرض اینکه "انتقال پایتخت" یکی از راه کارهای مهم می تواند باشد، پذیرفته شده، در حالیکه قطعا چنین نیست و بجای این شورا باید شورائی تشکیل شود تحت عنوان "شورای بررسی مشکلات پایتخت و راه کارهای رفع آن". در اینصورت به هیچیک از این راه کارها گرایش نشان داده نشده و راحت تر و سریع تر می توان به راه کارهای صحیح دست یافت.
 
دلایل : 
در ارتباط مخالفت شورا و دلایل آن موضوعات بسیاری مطرح شد که صرفا به گوشه ای از آن اشاره می گردد:
 
1) طرح موضوع بررسی انتقال پایتخت براثر کنش های هیجانی به دنبال آلودگی هوای پایتخت و معضل ترافیک، انجام  شده و فرآیند منطقی و سیستمی تصمیم گیری در مورد آن طی نشده است. در چنین مواردی با صرف وقت کارشناسی زیاد و صرف وقت مدیران و دستگاه های اجرائی نهایتا به نتایج عجیبی خواهیم رسید که ضایعات زیادی بدنبال خواهد داشت و نهایتا مشکل اصلی پابرجا خواهد بود.
 
2) شناسائی مشکلات پایتخت به تنهائی کافی نیست ، بلکه علل بروز این مشکلات باید احصاء گردند و برای رفع آن علل باید راهکارهای مناسب شناسایی شوند. سپس باید دید که کدامیک از این راهکارها بدون انتقال پایتخت امکان اجرا ندارد و اهمیت آن راه کار چقدر است.
 
3) شهرهای ما عمدتا کارهای علمی نکرده اند و نگرش های صحیح در بحث حمل و نقل و ترافیک نداشته اند و "خودرو محور" عمل کرده اند. تا زمانیکه چنین باشد، مشکل حل نمی شود و اگر نگرش خود را تغییر دهیم، در همین شهرهای فعلی هم (بدون انتقال پایتخت) می توانیم مشکل را حل کنیم.
 
4) ده ها مثال می توان یافت که پایتخت منتقل شده و مشکلات باقی مانده و ده ها مثال می توان یافت که شهرهائی پایتخت نیستند، اما این مشکلات را دارند. آیا این شهرها را هم باید منتقل کنیم؟  پس طرح موضوع "انتقال پایتخت" نه تنها از ریشه موضوعیتی نداشته، بلکه ارتباطی با حل مشکلات ندارد .
 
5) تا زمانی که خودرو گران و سوخت ارزان است و تا زمانی که شهرهای ما معابر را برای عبور روان خودروهای شخصی توسعه می دهند، مشکلات پا برجا خواهد ماند. باید خودرو ارزان و سوخت گران شود و کل بودجه توسعه معابر در کلان شهرها صرف توسعه حمل و نقل همگانی شود و نیز حتی اگر بصورت رایگان نیز امکان توسعه معابر بود، این کار را انجام ندهیم، زیرا این موضوع منجر به افزایش تقاضای استفاده از خودروی شخصی می گردد.
 
6) ایجاد تغییر پارادایم در سیستم حمل و نقل برون شهری مانند ایجاد قطارهای سریع السیر(High-speed) یعنی قطارهایی با سرعت بیش از 200 کیلومتر در ساعت و ایجاد قطارهای حومه ای در حد وسیع و فراگیر باعث می گردد تا تمرکز در کلان شهرها کمتر شود و ترافیک شهرها کاهش پیدا کند. چنین راه کارهایی قطعا بدون طرح موضوع انتقال پایتخت قابل انجام است و تسریع در آن اهمیت بالایی دارد.
 
7) با احیاء سازمان مدیریت و برنامه ریزی و طرح آمایش سرزمین و طرح های دیگر با رویکرد کلان نگری و راهبردی، ضمن واگذاری تصدی به استانها و تمرکز زدایی در برنامه ریزی و نظارت طرح های کوچک و محلی، باید به نحوی حرکت کنیم که مسوولان، متخصصان و مردم به سمت کلان شهرها سوق پیدا نکنند.
 
8) برقراری سیستم دولت الکترونیک و کارکرد دقیق آن و افزایش قابلیت های آن می تواند بخشی از سفرهای درون شهری و برون شهری را حذف کند.
 
9) باید مرجعی برای نظارت بر گسترش پایتخت و کلان شهرها ایجاد شود. قبل از پیروزی انقلاب، "شورای نظارت بر گسترش شهر تهران" با ریاست نخست وزیر وجود داشت که با پیروزی انقلاب تعطیل شد و در حدود سال1382 "نهاد برنامه ریزی و توسعه شهر تهران" زیر نظر وزارت مسکن ، شورای شهر تهران و شهردار تهران بوجود آمد. که آن هم از سال 1387 تعطیل شده است و هم اکنون مرجع موثری برای نظارت بر گسترش و توسعه شهر تهران و سایر کلان شهرها وجود ندارد.
 
البته همانطور که اشاره شد دلایل بسیاری برای مخالفت با "انتقال تمام یا بخشی از پایتخت" وجود دارد، که در بالا صرفا به برخی از آنها اشاره شد. ضمنا این شورا اعلام می دارد که از نظر سیاسی ، امنیتی ، زلزله، پدافند غیر عامل و ...... صلاحیت رسیدگی به این موضوع را ندارد و صرفا از نقطه نظر "حمل و نقل" و "آلودگی هوا" اظهار نظر نموده است.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل