| کد خبر: 6347 |

تین نیوز | مستمرا طراحی و برنامه ریزی و اجرای انواع محدودیت ها در جهت كاهش انگیزه استفاده از خودوی شخصی و موتورسیكلت برای امور روزمره (پیك نیك ؛ تفریحات خانوادگی ؛ فعالیت های اورژانسی و ...... جزو امور روزمره محسوب نمی گردند). به عنوان مثال :
 
1- وضع انواع عوارض (برای عبور از برخی مكان‌ها همیشه یا در برخی زمان‌ها ، ........)
 
2- هزینه پاركینگ بالا و تصاعدی (غیر از پارك سوارهای مستقر در نقاط تبادل با حمل و نقل عمومی) و حتما هماهنگی با پلیس در اعمال قانون. بدون هیچ تخفیفی .
 
3- آرام سازی تردد به نفع عابرین و دوچرخه ها و به ضرر حمل و نقل موتوری
 
4- تغییر ضوابط ایجاد پاركینگ‌های مسكونی، تجاری و ... در مقررات شهرسازی
 
5- تغییر ضوابط بیمه (مثلا حق بیمه با كیلومتر طی شده ارتباط داشته باشد و....)
 
6- Road diet به نفع اتوبوس، دوچرخه و HOV و....
 
7- راه اندازی خطوط HOV در برخی معابر
 
8- بازنگری مستمر ضوابط و مقررات برای تشدید برخورد با متخلفین
 
9- اصلاح مهندسی و سیستم های كنترل ترافیك
 
10- اجرای كامل و دقیق قوانین و مقررات برای برخورد با متخلفین توسط پلیس
 
11- اصلاح سیستم مدیریتی وضع جریمه و تسریع در اخذ آن و...... با دادن اختیار وضع جریمه به شهرداری
 
12- الزام استاندارد بودن خودروها و موتورسیكلت‌ها و سخت گیری در معاینه فنی، خروج خودروهای موتوری از كارخانه و مجوز برای شماره كردن
 
13- الزام استفاده از كلاه ایمنی، سرعت مجاز و .... برای موتور سیكلت‌ها (همراه با تغییر مقررات و قوانین مربوط به اعمال قانون)
 
14- ممنوعیت عبور برخی مكان‌ها برای موتور سیكلت (همزمان با مجاز كردن آن برای دوچرخه)
 
15- ایجاد پیاده راه‌های گسترده (در راستای Road diet)
 
16- افزایش قابلیت پیاده روی در شهرها از طریق اصلاح پیاده روها از نظر عرض ؛ كفسازی ؛ روشنائی ؛ همواری ؛ فضای سبز و زیباسازی ؛ نصب نیمكت ؛ كاربری های مناسب ؛ افزایش ایمنی و .....
 
17- ایجاد جزایر عابر پیاده در معابر عریض برای سهولت و ایمنی عبور عابرین و ایجاد محدودیت برای خودروها
 
18- عدم توسعه معابر جدید و عدم اتصال لینك‌ها (مگر اینكه منجر به ایجاد ظرفیت یا كاهش زمان سفر حمل و نقل همگانی گردد و تمام ظرفیت جدید ایجاد شده یا ظرفیت مناسبی از معابر جدید به حمل و نقل همگانی داده شود). البته صرفا رمپ و لوپ های ضروری بزرگراهی مستثنی هستند.
 
19- افزایش قیمت سوخت خودروهای شخصی و اختصاص درآمد آن به حمل و نقل همگانی
 
20- اصلاح قوانین و مقررات به نفع عابرین پیاده و دوچرخه (ولو به قیمت توقف بیشتر خودروهای شخصی)
 
21- اجرای سیستم اولویت دهی به حركت اتوبوس‌ها در تقاطع‌ها (bus priority system)
 
22- كاهش زمان اعتبار گواهی‌نامه رانندگی خودرو، موتور و دوچرخه و برگزاری كلاس‌های آموزشی و اخذ امتحان برای تمدید گواهینامه.
 
23- ارزان شدن قیمت خودرو و افزایش هزینه استفاده از خودرو .
 
24- نبایدها : 
- دنبال روانی تردد نباشید. مثلا حذف چراغ قرمز یا كاهش زمان آن برای روانی ترافیك ؛ ایجاد زیرگذر و روگذر ؛ تعریض ؛ احداث معابر جدید و ..... با هدف ایجاد روانی حركت اشتباه است.
 - هرگز برای موتور (ولو برقی) خط ویژه ایجاد نشود. زیرا منجر به تشویق این مد می گردد.
 - نگران ترافیك شدید نباشید و فقط امكان تردد مردم با مدهای موجه را فراهم كنید. وجود ترافیك یك نعمت است و قابلیت رقابت حمل و نقل عمومی را افزایش می دهد.
 - نباید پاركینگ زیاد داشته باشیم. زیرا پاركینگ محرك استفاده از خودروی شخصی است.
 - طرح زوج و فرد را اجرا نكنید. حداقل ضرر آن افزیش استفاده از موتورسیكلت است.
 
سوال مهم : حد اهمیت دادن به حمل و نقل عمومی و ایجاد محدودیت برای خودروها چه میزان است ؟
 حداقل : تا جائیكه بخشی از خودروهای شخصی در مقایسه این دو مد ؛ حمل و نقل عمومی را انتخاب كنند.
 حد مناسب : بیشترین تعداد خودروهای شخصی جذب حمل و نقل عمومی گردند و اكثر مردم با میل خود و مقایسه دو مد ؛ فقط برای سفرهای جمعی ؛ تفریحی و اضطراری از خودروی شخصی استفاده كنند. اندك افرادی كه از خودروی شخصی برای امور روزانه استفاده می كنند ؛ هزینه های آن را می پردازند.

حداكثر :

مردم حتی برای سفرهای تفریحی و اضطراری خود هم نتوانند از خودروی شخصی استفاده كنند. البته اوقات پیك سفر مثل ایام جشن و عزا و ... كه ترافیك سنگین وجود دارد ؛ یك موضوع پذیرفته شده است.

مثلا محدودیت اخذ عوارض یا هزینه بالای پاركینگ و ممنوعیت عبور و ... می تواند در ایام خاص اعمال نشود و حتی با كاهش تعداد اتوبوس در برخی مسیرها در برخی ایام می توان به همه اجازه عبور از خط ویژه اتوبوس را داد و ... .

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل