| کد خبر: 6337 |

تین نیوز | "چگونه می توانیم عشق ایرانیان را به خودروهای شخصی کم کنیم؟"
 عشقی که سازندگان خودروها با طرح های متنوع تر، جذاب تر ، تبلیغات گسترده و ایجاد شرایط راحت فروش ، دائماً آن را شعله ورتر می کنند.
 
این سوال در بسیاری از كشورها مطرح است. حتی در كشورهای پیشرفته با وجود سیستم ایده آل حمل و نقل همگانی ؛ این سوال به طور جدی مطرح است.
 
...
 
پاسخ : دو کار عمده و مهم باید انجام دهیم :
 اول افزایش جذابیت های حمل و نقل همگانی
 دوم کاهش جذابیت های خودروهای شخصی (مسلما ما در طرح و زیبایی خودروها نمی توانیم دخالت کنیم . نمی توانیم از تولید کنندگان بخواهیم تا خودروهای زیبا و راحت تولید نکنند ، اما می توانیم هزینه های استفاده از خودروی شخصی را بسیار بالا ببریم و زمان سفر خودروی شخصی را افزایش دهیم یا حد اقل کاهش ندهیم و بگذاریم زمان سفر افزایش طبیعی خود – ناشی از ترافیک – را طی کند. می توانیم افزایش سرعت میانگین حمل و نقل همگانی و رفاه عابرین پیاده را به قیمت ایجاد محدودیت برای خودروها دنبال كنیم و ده ها اقدام دیگر).
 
اما : 
اما رقابت با خودرو شخصی خیلی كار سختی است. زیرا تولید كنندگان و وارد كنندگان خودرو دائما با طرح های متنوع ؛ انجام ابتكارات مشعوف كننده ؛ ایجاد قابلیت های بالا و جدید و تبدیل خودرو به وسیله ای مفرح ؛ به جذابیت آن می افزایند. هزینه های سرسام آوری بابت تحقیق و توسعه (R&D) صرف می كنند كه هرگز حتی گوشه ای از آن در حمل و نقل همگانی صرف نمی شود.
 
ظلم مظاعف زمانی صورت می گیرد كه بخواهیم مشكل ترافیك را برای این خودروهای شیك و رنگارنگ (و آلاینده) ولو تا یك درصد كمتر كنیم تا به جذابیت آن افزوده شود !
 
زیرا با وجود همین ترافیك سنگین هم نتوانسته ایم صاحبان خودرو را گرایش به استفاده از حمل و نقل همگانی دهیم و اكثریت بالائی از این افراد كسانی هستند كه خودرو ندارند. اما اندیشه خرید خودرو را در سر می پرورانند.
 
انجام تحولات كیفی در ارتقاء مستمر خدمات سیستم حمل و نقل همگانی یكی از مشكل ترین كارهائی است كه باید با عزم جدی همه مسئولین انجام شود.
 
سیستم اتوبوسرانی همه شهرهای ما به لحاظ سطح ارائه خدمات نمره زیر صفر می گیرد. آیا اصلاح این وضع با انجام صدها طرح و پروژه نیاید اولویت اول شهرداری ها باشد ؟
 
اجرای پروژه های BRT در برخی شهرهای ما ابتكار خوبی بود. اما اولا كافی نیست و باید ابتكارات نو مستمرا ادامه داشته باشد و ثانیا باید ببینیم آیا كیفیت ارائه خدمات BRT از زمان راه اندازی آن روند صعودی داشته یا نزولی؟ (به عبارتی باید "كیفیت" را مانیتور كرد) و ثالثا هر ماه باید چند تا ابتكار خوب در ارتقاء سطح خدمات ارائه كرد و روند بهبود مستمر هرگز نباید متوقف شود. مگر روند بهبود مستمر در ارتباط با خودروهای شخصی متوقف شده است یا متوقف شدنی است ؟ آری حریف خیلی قدرتمند است !
 
مهرداد تقی زاده
 

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل