| کد خبر: 577 |

وبلاگ تین نیوز | به طور کلی هدف مدیریت ترافیک، استفاده بهینه از شبکه های راه‌های ارتباطی موجود و افزایش ایمنی راه‌هاست. این هدف باید تا حد ممکن بدون لطمه زدن به محیط زیست تحقق یابد. به عبارت دیگر مدیریت ترافیک، استفاده از امکانات موجود، افزایش بهره‌وری آنها و حفظ منافع عمومی مربوط به شبکه راه‌های ارتباطی است. اقدامات مربوط به اعمال مدیریت ترافیک شهری، به نوع ترافیک بستگی دارد.

برای مثال، اقدامات مربوط به اعمال مدیریت برای تسهیلات مربوط به عابران پیاده، دوچرخه سوارها و یا وسایط نقلیه سنگین با یکدیگر متفاوت است. همیشه اشکالاتی در هماهنگی بین این اقدامات وجود دارد و بندرت می توان طرحی تهیه کرد که درتمامی جوانب فقط سود داشته باشد.

به عنوان مثال افزایش فضای سبز پیاده رو که در تقویت روحیه افراد مسن و معلول بسیار مفید است، ممکن است سبب کاهش سطح لازم برای عبور عابران پیاده شود. اصولا طرح‌های مدیریت ترافیکی با توجه به انواع مختلف جاده‌ها و نیازهای گوناگون مردم با یکدیگر متفاوت است، و نیز طرح هر موضوع ترافیکی با طرح همین موضوع در جایی دیگر و یا در زمانی دیگر ممکن است یکسان نباشد. 

اقدامات مدیریت ترافیک:
به طور خلاصه، مهمترین اقدامات مدیریت ترافیک به شرح زیر است:

1- اجرای سریع و کم خرج طرح

2- بهبود بهره‌وری تسهیلات و امکانات موجود با در نظر گرفتن نیازهای مختلف استفاده کنندگان از جاده‌ها.

3- افزایش ایمنی راه‌ها و یا حد اقل جلوگیری از کاهش ایمنی آنها.

4- حفاظت از آلودگی محیط شهری تا حد ممکن.

روش های مدیریت ترافیک:
روش‌های مختلفی برای طراحی و اعمال مدیریت ترافیک در شهرها وجود دارد. متداول ترین این روشها که در یک طرح جامع مدیریت ترافیکی شهری استفاده می شود، شامل موارد زیر است:

1- حفظ امنیت عبور عابران پیاده "گذرگاهی ایجاد نرده های محافظ جزایر ترافیکی"

2- کنترل پارک های خیابانی و طرح استفاده بهینه از پارکینگ‌ها

۳- اقدامات مربوط به ساخت پیاده روها

۴- اقدامات مربوط به حق تقدم عبور اتوبوس‌ها

۵- وضع قوانین مربوط به دوچرخه سواری

۶- وضع قوانین مربوط به کامیونها " راه های کامیون رو و پارکینگ های آن"

۷- طرح آرام سازی ترافیک

۸- کنترل بهبود وضعیت تقاطع ها "جزایر ترافیکی کنترل حق تقدم ایجاد راه‌های گردش به راست ایجاد میادین نصب تابلوهای علایم"

۹- هماهنگی بین چراغ های راهنمایی

۱۰- ایجاد محدودیت عبور

۱۱- یک طرفه کردن خیابان ها

۱۲- رنگ کردن خیابان ها "خط کشی، آسفالت رنگی"

بهترین راه حل ترافیک:
بهترین راه حل این معضل اجتماعی اقتصادی فرهنگی آموزش فرهنگ ترافیک است. آموزش ترافیک به صورت بنیادی و فرهنگی بهتر است از گروه‌های سنی پایین و از سطوح کودکستان و دبستان وسپس مدارس راهنمائی و دبیرستان شروع شود تا این فرهنگ از کودکی در خمیر نسل آینده حک شود. علاوه بر انسان که اولین عنصر تشکیل دهنده ترافیک است با عامل دیگری روبرو هستیم و آن راننده است که باید فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه خود و کاربرد آنرا به خوبی بداند و بشناسد تا بتواند به صورتی رانندگی کند که خود انتظار دارد دیگران رانندگی کنند. باید توجه داشت که آموزش باید به‌طور مداوم و مستمر برای این گروه از رانندگان که نقش بسیار حساسی را در ترافیک شهرها بعهده دارند انجام بشود . جاده ها و راه‌های ما باید با تکیه بر اصول مهندسی ترافیک طراحی و احداث شود و از کیفیت ایمنی و ضریب اطمینان مطلوب برخوردار و به علامات شناخته شده بین المللی مجهز باشند نه علائم دیگر.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل