| کد خبر: 564 |

تین نیوز | ترافیک شهر گرگان امروزه با زندگی روزمره شهروندان گرگانی عجین و به یکی از مسائل مهم و پیچیده، مدیریت شهری تبدیل شده است. نقض قوانین راهنمایی و رانندگی، نبودن فرهنگ صحیح رانندگی و فرهنگ عابرین پیاده و... باعث شده تا گرگانی ها به خصوص در ساعتی از شبانه روز از بسیاری از خیابان های گرگان حتی به صورت عابر پیاده فراری باشند.
 
 آنچه که این روزها مشخص است نه تنها از بار ترافیکی گرگان کاسته نمی شود بلکه گاها شاهد هستیم در ساعاتی که اصلا انتظارش نمی رود باز هم شاهد کلاف در هم پیچیده ای از ماشین ها مواجه باشیم در این میان نباید از نقش خانواده و مدارس در پایه گذاری فرهنگ ترافیک از همان اوایل کودکی از طریق برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی غافل شویم تا حداقل نسل بعد را دچار این معضل نباشد.
 
آموزش و فرهنگ مناسب ترافیک از دوران خردسالی و کودکی در محیط خانواده و مدرسه می تواند تاثیرزیادی در رفتار اجتماعی آنان در بزرگسالی از جمله رعایت قوانین ترافیکی داشته باشد.
 
آموزش های ترافیکی بدون هماهنگی با خانواده در کودکان مقطعی عمل می کند

 یک کارشناس خانواده در این باره گفت: هرچه رفتار و اعمال ترافیکی اعضای خانواده به کودکان و دانش آموزان با هنجارهای قانونی نوشته شده منطبق و نزدیک تر باشد، آن رفتارمورد قبول تر و یادگیری آن سریع تر خواهد بود.
 
زهرا شجاعی افزود: آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان و از سنین پایین تر که گاه از سوی پلیس، مدرسه و سایر گروه های اجتماعی تدارک دیده می شود بدون هماهنگی و اتفاق نظر با خانواده تاثیر زیادی نخواهد داشت و به صورت مقطعی عمل می کند.
 
وی در خصوص نحوه این آموزش در خانواده ها ادامه داد: در خانواده باید برای کودکان و دانش آموزان شرایطی فراهم کرد تا آن ها  در خصوص مشکلات ترافیکی فکر کنند و خودشان به اهمیت این موضوع پی ببرند و حتی خود را در شرایط آن مثل حضور در شهرک ترافیک یا مواردی از این قبیل  قرار دهند.
 
شجاعی در خصوص تداوم این آموزش ها گفت: هرچه این آموزش ها و فرهنگ سازی ها  هدفمند، مستمر و با برنامه تر باشد و از سال های اولیه شکل گیری شخصیت و پرورش کودک در خانواده شروع شده باشد و بعد از آن توسط نهادهای رسمی مثل آموزش و پرورش، رسانه ها، و مدرسه تقویت شود تاثیرات بهتری خواهد داشت.
 
وی خاطر نشان کرد: اگر خانواده ها علاوه بر آموزش، در رفتار و عمل خود این مسایل ترافیکی را به فرزندان خود نشان دهند تاثیر بسیاری در رفتار اجتماعی آنان در بزرگسالی و رعایت قوانین ترافیکی خواهد داشت.
 
آموزش فرهنگ ترافیک از خردسالی در آینده گره گشا ترافیک خواهد بود
 یک کارشناس مسایل شهری در خصوص نقش تاثیر گذارخانواده و مدارس در آموزش فرهنگ ترافیک گفت: یکی از موضوعاتی که خود کارشناسان ترافیکی  بر آن اتفاق نظر دارند آموزش فرهنگ ترافیک از دوران خردسالی و نوجوانی است البته این به آن معنی نیست که دیگرگروه های سنی  به  این آموزش نیازمند نیستند.
 
مسعود درویشی ادامه داد: آن چه که باید توجه داشته باشیم کیفیت آموزش است چرا که  این مساله  بر اساس سن و نقشی که افرد در ترافیک ایفا می کنند متفاوت است.
 
 وی در خصوص اموزش هایی که به کودکان به عنوان سرنشین باید داده شود گفت: کودک یا نوجوان ما ممکن است سرنشین اتومبیل شخصی و یا سرنشین اتومبیل هایی مثل تاکسی یا اتوبوس شهری باشد که در هر صورت نیازمند آموزش های خاص است.
 
وی با اشاره به این که خانواده هایی که دارای اتومبیل شخصی هستند باید توجه بیشتری به آموزش فرهنگ ترافیک داشته باشند افزود: این خانواده ها هستند که باید در کنار مسایل راهنمایی و رانندگی باید به کودک یاد دهند هنگام سوار شدن و یا پیاده شدن از اتومبیل، چه مواردی را رعایت کند یا درب اتومبیل را چه وقتی و چگونه باز کند یا ببندد.
 
درویشی با بیان این که همین مسایل در کاهش افزایش فرهنگ ترافیک نقش زیادی دارند خاطر نشان کرد: استفاده از وسایل نقلیه ای مثل دوچرخه و موتور سیکلت از سوی کودک و نوجوان نیاز به آموزش هایی دارد که  باید از سوی والدین به آن ها آموزش و پایه گذاری شود.    
 
آموزش هایی که داده می شود باید به نحوی باشد تا به فرهنگ تبدیل شود

 مسئول آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان گرگان در حاشیه برنامه آموزشی قوانین عبور و مرور ویژه مدیران و معاونان دوره دبستان شهرستان گرگان گفت: با توجه به آماری که رئیس پلیس راهور و هم چنین از ترافیک شهرداری گرگان ارایه شد چنین برنامه های آموزشی لازم و ضروری است و بسیار خوب است اگر این جلسات تکرار شود و حتی برای سطوح و اقشار مختلف برگزار شود و محدود به یک قشر سنی خاص نباشد.
 
جعفر لطفی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: باید دانش آموزان، اولیا و معلمین و مربیان چنین آموزش هایی ببینند تا در نهایت به یک فرهنگ کلی و تثبیت شده در نهاد فرد برسیم از طرفی ما آموزش هایی می بینیم و علم و دانشی به دست می آوریم اما این که چقدر علم و دانش ما در حوزه معرفتی ما تاثیر بگذارد یعنی چقدر تبدیل به فرهنگ ما بشود و باعث شود که به آن عمل کنیم بسیار مهم است.
 
وی ادامه داد:  این همایش ها تاثیر گذار نیست مگر این که ادامه داشته باشد تا این فرهنگ سازی ایجاد شود و همه این مساله را رعایت کنند البته آماری که در سال 85  با 28 هزار نفر تلفات ترافیکی در کل کشور ارایه شده درصد بالایی است که در سال 92 به 18 هزار نفر رسیده و کاهش خوبی را شاهد بوده ایم و این ها نشان از تلاش خوبی است که همه در راهنمایی و رانندگی و ترافیک شهرداری و سایر ارگان ها همه دست به دست هم داده و باعث شده این کاهش را داشته باشیم.
 
لطفی با اشاره به این که ادامه این آموزش ها قطعا به کاهش این حوادث ناگوار کمک می کند گفت: روند مطلوب این آموزش ها چه در مدارس و چه در خانواده ها ارتباط مستقیم با فرهنگ سازی دارد زیرا وقتی که دانش آموزان  از مقطع ابتدایی این مسایل را یاد بگیرد حتما در وجودشان نهاده خواهد شد.
 
وی گفت: برنامه هایی مثل همیار پلیس یا برنامه های تبلیغاتی مثل داوود خطر که به صورت انیمیشن بود هم در راستای همین فرهنگ سازی بود تا از سنی پایین شروع به آموزش کنیم تا در این نسل تاثیر گذارتر باشد.
 
وی خاطر نشان کرد: سعی می کنیم برای دانش آموزان برنامه هایی چون حضور در شهرک ترافیک را داشته باشیم که عملا با قوانین آشنا بشوند و امیدوارم در آینده بازتاب این آموزش ها را در جامعه شاهد باشیم.

ارسال نظر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند. پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
نظر شما در مورد انتزاع وزارت راه و شهرسازی چیست؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل