| کد خبر: 516 |

وبلاگ تین نیوز، جواد معلم زاده | شکی نیست که گره‌های کور ترافیکی در شهرهای بزرگ به دلیل کمبود محل پارک ماشین‌ها به وجود می‌آید چون به نسبت ازدیاد ماشین‌ها محل پارک در سطح شهرها برای آنها پیش‌بینی نشده است.
در کشورهای اروپایی به خصوص در شهر پاریس که در این مورد مطالعه نموده‌ام، این مشکل را با ایجاد پارکینگ‌های بسیار متنوع و وسیع در زیر خیابان‌های موجود و همچنین در زیر بوستان های داخل شهر ( در مورد بوستان‌ها حداقل باید در عمق 3 متری انجام شود که به ریشه درختان صدمه نرساند ) حل نموده اند. پارکینگ های زیر خیابان‌ها و بوستان‌های موجود نیز بستگی به موقعیت محل ممکن است یک یا دو طبقه و گاهی چند طبقه باشد.
ضمنا برای اینکه موضوع تامین بودجه و اعتبارات سد راه این مهم نشود این کار عمرانی را با مشارکت شرکت‌های خصوصی انجام می‌دهند و به مدت 18 سال یا بیشتر منافع حاصل از درآمد این پارکینگ‌ها را به شرکت‌های خصوصی سازنده واگذار می‌نمایند. از این طریق درآمدی هم از محل دریافت عوارض و مالیات کسب و کار معمول به خزانه شهرداری و دولت واریز خواهد شد‌.
در داخل این پارکینگ‌ها امکان ایجاد مغازه‌های کارواش و تعمیرات ماشین و غیزه نیز وجود دارد که به ایجاد اشتغال نیز کمک خواهد شد.
با توجه به موارد ذکر شده در مورد این گونه پارکینگ‌ها، هزینه زیادی برای ساخت آنها متوجه شهرداری‌ها نخواهد شد و بر عکس از پارک ماشین‌ها در جاه‌های ممنوعه و دوبله و حرکت‌های بی‌جهت برای پیدا کردن جای پارک در مصرف سوخت نیز صرفه جویی خواهد شد و مسلما در کل به تلطیف هوای شهرها نیز کمک خواهند نمود.
موضوع دوم: برای زیباسازی شهرها چنانچه برای همه اتوبوس‌های داخل شهر یک رنگ شاد و زیبا در نظر بگیرند کمک بسیار زیادی به زیباسازی شهر خواهد نمود.
موضوع سوم: شهرهایی که در آنها در حال ساخت مترو هستیم چنانچه در اطراف هر ایستگاه مترو پارکینگ‌های زیرزمینی ساخته شود و از داخل پارکینگ ها ارتباط مستقیم به داخل ایستگاه مترو برقرار شود، شهروندان پس از پارک خودروها مستقیما وارد ایستگاه مترو خواهند شد و نیازی به آمدن به سطح خیابان نمی باشد. 

*جواد معلم زاده کارشناس پایه یک ارشد عمران ( گرایش ترافیک و شهرسازی )

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل