| کد خبر: 449 |

تین نیوز | با تصویب لایحه نظام بلیت الكترونیك حمل‌و‌نقل عمومی در تهران امکانات ویژه برای اقشار خاص فراهم می‌شود .
لایحه نظام یكپارچه بلیت الكترونیك درحالی در جلسه غیر علنی دیروز شورا با هدف توسعه و گسترش شبكه یكپارچه چند وجهی و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان به تصویب رسید كه از سال 85 یكی از تاكیدات محمدباقر قالیباف، شهردار تهران امكان استفاده شهروندان از بلیت الكترونیكی در تمامی مدهای حمل‌و‌نقلی و در نهایت ایجاد كارت شهروندی در پایتخت بود. آنطور كه علیرضا دبیر، رئیس كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران می‌گوید:«در لایحه ای که با نظر کمیسیون عمران، کمیته حمل‌و‌نقل و کمیسیون برنامه و بودجه تهیه شده به اقشار خاص در جامعه توجه ویژه‌ای شده است.»  
 
امكان استفاده اقشار خاص از كارت بلیت الكترونیك 

قرائت بخشی از لایحه که تخفیف ویژه ای را برای اقشار خاص در نظر می گرفت؛ باعث شد اعضای شورای شهر پیشنهاد اضافه کردن اقشار دیگری از جامعه به این بخش از لایحه را ارائه کنند. صابری عضو شورا با اشاره به قانون جامع حمایت از معلولان مصوب سال 83 مجلس گفت: «بند 14 این قانون صراحتا معلولان را از پرداخت هزینه های حمل و نقل درون شهری معاف کرده است. بنابراین جا دارد در این لایحه نیز برای معلولان معافیت تمام بها قائل شویم. اگر این معافیت را برای معلولان و جانبازان نمی گذارید بهتر است تخفیف هم نگذارید.» در نهایت علیرضا دبیر جمع بندی پیشنهادات ارائه شده را قرائت کرد ودر این باره توضیح داد:« کارت بلیت الکترونیک برای والدین و همسران شهدا، جانبازان بالای 70 درصد و معلولان رایگان خواهد بود. همچنین کسانی که کارت منزلت دارند و جانبازان 25 درصد تا 90 درصد تخفیف می گیرند. دارندگان کارت ویژه دانش آموزان و دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز از 50 درصد تخفیف بلیت الکترونیک برخوردار خواهند شد.» در بخش دیگری از لایحه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، موضوع دریافت مبلغ 15 هزار ریال بابت هزینه صدور کارت برای ارائه کارت‌های الکترونیک اعتباری بی‌نام به کلیه متقاضیان را مطرح کرد و توضیح داد:« این مبلغ در هنگام بازگرداندن کارت قابل استرداد است.» پیرهادی نیز پیشنهاد كرد تا همانند بسیاری از کشورها برای صدور کارت الکترونیک از مردم هزینه‌ای گرفته نشود و به جای آن از شرکتهای تبلیغاتی برای روی کارت ها آگهی تبلیغی بگیرند. او یادآور شد:« پیشنهاد می‌کنم از تاریخ این مصوبه، انتخاب شرکت برای صدور کارت الکترونیکی از طریق مناقصه و فراخوان عمومی انجام شود.» این‌در حالی بود كه حجت‌الله بهروز، قائم مقام معاون حمل‌و‌نقل و ترافیك شهردار تهران در دفاع از شهرداری و پاسخ به پیشنهاد پیرهادی توضیح داد: «شهرداری تهران مناقصه‌ای را سه سال گذشته برگزار کرده و پیمانکار از آن زمان در حال فعالیت است. این قرارداد 10 ساله از نظر قانونی اجازه برگزاری مجدد مناقصه را نمی‌دهد.» اسماعیل دوستی نیز به عنوان مخالف این پیشنهاد تاکید کرد:« ما نباید وارد موضوع قرار داد شویم، ممکن است با لغو کردن این قرارداد شهرداری متضرر شود.»  
 
امكان استفاده ازتمام خدمات ترافیكی شهر با بلیت الكترونیك

 امكان استفاده از كارت بلیت الكترونیكی برای سایر خدمات شهر تهران یكی دیگر از بند های لایحه نظام یكپارچه بلیت الكترونیك بود كه رئیس كمیسیون برنامه و بودجه شهرداری تهران به آن پرداخت. علیرضا دبیر با اشاره به اینکه کارت های الکترونیک قابلیت استفاده از خدمات سایر پذیرندگان کارت بلیت الکترونیک شهر تهران از جمله پارکینگ‌های طبقاتی و پارکومترهای مکانیزه را خواهند داشت؛ توضیح داد: «شهروندان قادر خواهند بود به دفعات نامحدود و در هر نوبت تا سقف 50هزار تومان کارت‌های خود را در مبادی مجاز شارژ کنند.» اوافزود: «بر اساس این لایحه، شهرداری تهران مجاز است با دریافت مبلغ پنج هزار تومان بابت هزینه صدور کارت اعتباری مدت دار یکساله نسبت به ارائه «کارت بلیت الکترونیک با نام» به اشخاص با درج مشخصات شخصی آنان اقدام کند.» به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، با توجه به افزایش قیمت کرایه حمل‌و‌نقل عمومی تخفیف‌های ویژه‌ای برای کسانی که کارت بلیت الکترونیک را با مبالغ بیشتر شارژ می کنند در نظر گرفته شده است.
 
ارائه تخفیف به دارندگان بلیت‌های الكترونیكی مدت‌دار

 براساس توضیحاتی كه رئیس كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره لایحه نظام یكپارچه بلیت الكترونیك شهر تهران داد؛ شهروندانی كه بلیت‌های الکترونیک مبلغ دار 30 هزار تومانی تهیه می‌کنند، می‌توانند از 10 درصد تخفیف برخوردار شوند. بر همین اساس تهیه کارت با مبلغ 60 هزار تومان 20 درصد تخفیف و کارت بلیت‌های صد هزار تومانی 30 درصد تخفیف خواهد داشت. بر اساس تصمیم اعضای شورای شهر تهران برای سال 93 بهای شارژ کارت‌های اعتباری مدت‌دار یکساله ویژه استفاده در خطوط مترو 55 هزار تومان تعیین شد که تا سقف 80 هزار تومان برای مسافر قابل بهره برداری است. همچنین بهای شارژ کارت‌های اعتباری مدت دار یکساله ویژه استفاده از خطوط اتوبوسرانی، 80 هزار تومان تعیین شد. به طوری که سقف استفاده سالانه از کارت‌های ویژه اتوبوس بیش از 120 هزار تومان نشود. احمد دنیا مالی، رئیس كمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران نیز با ارائه پیشنهاد ارائه كارت مشترك در مترو و اتوبوسرانی یادآور شد:« باید مردم را تشویق کنیم از کارت مشترک استفاده کنند.» احمد مسجد جامعی نیز در تایید پیشنهاد دنیامالی گفت: «درست همین است که حمل و نقل شهری با یک بلیت پیوسته به یکدیگر مرتبط شوند.»
 
تشویق تهرانی‌ها به استفاده از كارت الكترونیكی
 تشویق پایتخت نشینان به استفاده از كارت بلیت الكترونیك یكی دیگر از موضوعاتی بود كه در جلسه دیروز شورای شهر تهران مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت. در نهایت اعضای شورا بعد از بررسی های انجام شده تصمیم گرفتند برای تشویق مردم در استفاده از کارت های مشترک مترو و اتوبوس، امکان خرید کارت‌های سالانه با قیمت 120 هزار تومان و تا سقف استفاده 150 هزار تومان را تصویب کنند. علیرضا دبیر در این باره توضیح داد:«شهرداری موظف است نسبت به صدور «کارت الکترونیک نیابت» و قرار دادن این کارت‌ها در اختیار متصدیان کنترل بلیت اقدام کند و متصدیان موظف هستند در قبال اخذ کرایه‌های مصوب نقدی از شهروندانی که کارت بلیت الکترونیک ندارند، مبلغ کرایه آنها را در دستگاه های پذیرنده از طریق این کارت‌ها ثبت کنند.» یکی از مهم‌ترین بخش‌های این لایحه درخصوص تجهیز تاکسی‌ها به سیستم پرداخت الکترونیک بود. دبیر در این باره نیز تاکید کرد: «شهرداری تهران باید از سال 93 تمهیدات لازم برای پرداخت الکترونیک مبلغ کرایه در خطوط تاکسیرانی سطح شهر تهران را برای شهروندان فراهم کند.»
 
بازگشت بلیت‌های یکساله به مترو و اتوبوس 

بازگشت دوباره بلیت‌های یكساله مترو و اتوبوس یكی از مصوبات دیروز شورای شهر تهران بود كه اقبال شاكری، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این باره توضیح داد:« بلیت‌های سالانه اعتباری برای خطوط مترو با رقم 55 هزار تومان با سقف 100 هزار تومان استفاده،بلیت سالانه اعتباری برای حوزه اتوبوسرانی 80 هزار تومان با سقف استفاده 120 هزار تومان به تصویب شورای شهر تهران رسید.» او با بیان اینکه کارت مشترک مترو اتوبوس نیز با رقم 120 هزار تومان با سقف 150 هزارتومان استفاده نیز در شورا تصویب شد، ادامه داد: «برای صدور این کارت‌ها مبالغی از شهروندان دریافت می‌شود که هنگام استرداد کارت می‌توانند آن را دریافت کنند.» به اعتقاد شاكری؛‌ برای کارت الکترونیک مبلغ‌دار 30هزارتومانی، به میزان 10درصد، برای کارت‌های 60هزار تومانی 20درصد و برای کارت‌های 100 هزارتومانی، به میزان 30درصد تخفیف تخصیص داده می‌شود. عضو كمیسیون عمران و حمل و‌نقل شورای شهر تهران تاكید كرد:« این کارت‌ها در همه سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی قابل استفاده است و تاکسی‌ها نیز در سال آینده باید مجهز به سیستم اخذ کرایه به صورت الکترونیک از طریق این‌ کارت‌ها شوند.» به گفته‌ شاکری، برای اقشار مختلف جامعه از جمله دانش‌آموزان،دانشجویان، افراد تحت پوشش کمیته امداد، خانواده‌های ایثارگران و معلولان نیز تخفیفاتی در نظر گرفته شد.همچنین کارت‌های یکساله جدید تا پیش از پایان سال جاری قابل عرضه به شهروندان خواهد بود، معاونت حمل و نقل ترافیک با شرکت طرف قرارداد خود اقدامات لازم را برای صدور این کارت‌ها انجام خواهد داد.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل