| کد خبر: 42378 |

وبلاگ تین نیوز، جعفر تشکری هاشمی | به منظور تحقق توسعه اقتصادی و اجتماعی، سیاستگذاران شهری همواره با موضوع تصمیم گیری و انتخاب گزینه های متفاوت سرمایه گذاری در بخش ها و زیرساخت های مختلف شهری رو به رو هستند، هدف هر تصمیم گیری آن است که با توجه به محدودیت منابع، از هر سرمایه گذاری بیشترین فایده اقتصادی عاید شهر و شهروندان شود. 

تصمیم گیری هوشمندانه و خردمندانه در پهنه ای چنین گسترده، نیازمند برنامه ریزی روش مند و سنجیده در بخش های گوناگون اقتصادی و اجتماعی است و از این رو، طرح های ترافیکی را نیز باید در چارچوب برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت، مورد بررسی و تصمیم گیری قرار داد. 

سرمایه گذاری در زیرساخت های شهر، رشد اقتصاد شهری را به همراه دارد و در این میان، سیستم حمل و نقل شهری از زیرساخت های اصلی هر شهر محسوب شده و سهم زیادی از منابع مالی و انسانی را به خود اختصاص می دهد،بنابراین  اتخاذ تصمیمات و برنامه ریزی در حوزه حمل و نقل در بسیاری از موارد بر اساس تهاتر بین اهداف گوناگون و حتی به صورت متضاد با یکدیگر انجام می پذیرد. 

به عنوان نمونه، یک استراتژی در خصوص افزایش سرعت وسایل نقلیه در یک بزرگراه، می تواند افزایش ریسک تصادفات را به دنبال داشته باشد، به همین دلیل، ارزیابی اقتصادی هر سیستمی در بهره برداری و مدیریت آن و اتخاذ تصمیمات مناسب جهت بهبود کارآیی آن سیستم، تأثیر به سزایی دارد. 

مطالعات اقتصادی در خصوص محاسبه هزینه های وارده بر استفاده کنندگان و بهره برداران از مُدهای مختلف حمل و نقلی اهمیت ویژه ای دارد، به همین دلیل سازمان حمل و نقل و ترافیک، نسبت به اجرای پروژه ای مطالعاتی تحت عنوان «تعیین هزینه سفر با استفاده از مُدهای حمل و نقل در تهران» اقدام نمود. 

در این پژوهش، پس از مشخص نمودن پارامترهای هزینه ای در هر یک از مُدهای حمل و نقل به صورت مستقل، روشی مناسب به منظور برآورد هزینه های سفر در این کلان شهر به تفکیک هر مُد ارائه و  از آنجا که هزینه سیستمی در هر یک از مُدهای حمل و نقل، بخشی توسط استفاده کننده، بخشی توسط گرداننده سیستم و بخشی نیز توسط جامعه پرداخت می گردد، در هر یک از مُدهای شناسایی شده، پارامترهای هزینه ای به تفکیک استفاده کنندگان از سیستم و گردانندگان آن و همچنین هزینه های مربوطه، بررسی شده است. 

با استفاده از نتایج به دست آمده و مقایسه میان مُدهای حمل و نقل از دیدگاه تحلیل های اقتصادی، مُدهای برتر از دیدگاه استفاده کنندگان و گردانندگان سیستم و همچنین کل جامعه تعیین شده، یکی از اهداف عمده این پژوهش، ارائه راهکارهایی در خصوص سیاست گذاری جهت استفاده از مُدهای برتر حمل و نقلی در تهران است. 

راهکارهای مذکور می تواند به تفکیک استفاده کننده و گرداننده سیستم ارائه شود به گونه ای که هزینه های هر دو گروه قابل تعدیل باشد یا به گونه ای سیاست گذاری انجام شود که هزینه کلی تحمیل شده به جامعه کاهش یابد، نتایج مقایسه بین مُدهای حمل و نقلی در تهران از نظر هزینه، به راهکارهای بهبود مدیریت تقاضای سفر منجر می شود و می تواند تغییر مقصد یا طول سفر توسط استفاده کنندگان را نیز به دنبال داشته باشد.

از نتایج این پژوهش می توان در بحث قیمت گذاری نیز استفاده نمود و استفاده کنندگان از سیستم حمل و نقل شهری را به سمت استفاده از سیستم های کم هزینه تر سوق دارد، در مبحث قیمت گذاری می توان از نتایج تحلیل حساسیت صورت گرفته بر روی مدل های حمل و نقل استفاده نمود.

برگرفته از  خبر روابط عمومی حمل و نقل و ترافیک تهران

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مدیریت لجستیکی در حوزه حمل‌ونقل زمینی، هوایی و ریلی در زلزله اخیر کرمانشاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل