| کد خبر: 37171 |

وبلاگ تین نیوز، سید جعفر تشکری هاشمی | نگاه مبتنی بر تغییر و تحول با بهره گیری از فن آوری های نوین در چند سال اخیر، حوزه حمل و نقل شهری را از مدیریت سنتی به سمت مدیریت دانش محور سوق داده است. 

طرح جامع ترافیک شهر تهران‌ که در سال ۱۳۸۵ تهیه و تدوین شد و در اواخر سال 1387 به عنوان مبنای اداره حمل و نقل شهری پایتخت مورد تصویب قرار گرفت، باعث شد تا تهران صاحب طرحی جامع و تفصیلی شده و از مدیریت‌های سلیقه‌ای، بی‌ برنامه و مقطعی رهایی پیدا کند و این نشان‌دهنده عزم جدی مدیریت شهری در برنامه ریزی برای اداره کلان شهری همچون تهران است.

طرح جامع ترافیک شهر تهران با 4 رویکرد کلی و در 18 محور اجرایی تهیه و تدوین شده، این طرح به تمامی موضوعات مرتبط با ترافیک به صورت دقیق پرداخته و موضوعاتی همچون توسعه سیستم های حمل و نقل عمومی کارآ و ارتقای سطح سرویس آن ها، بهینه سازی جریان ترافیک در معابر شهری از طریق اعمال مدیریت، ارتقای فرهنگ ترافیک، هوشمند سازی مدیریت ترافیک، یکپارچه سازی شبکه حمل و نقل عمومی، پارکینگ ها و فضای پارک، اقتصاد حمل و نقل و افزایش سهم حمل و نقل پاک مانند پیاده روی و دوچرخه سواری، از جمله اهداف مورد تأکید در طرح مذکور است. 

تحقق اهداف مندرج در طرح جامع ترافیک شهر تهران، این کلان شهر را دارای حمل و نقلی پیشرفته می نماید و محقق شدن بخشی از اهداف این طرح، باعث شده که چهره شهر تهران عوض شده و این شهر، امروز به شهری پر جنب و جوش‌ و زنده‌تر تبدیل شود که می تواند به شهروندان خود حس زندگی بدهد. 

بخش قابل توجهی از اهداف طرح جامع ترافیک شهر تهران تحقق پیدا کرده و کارهای بسیار گسترده ای در این حوزه صورت گرفته است البته این به آن مفهوم نیست که همه مسائل و مشکلات پایتخت حل شده، چرا که در بحث ترافیک فقط مدیریت شهری نباید ایفای نقش کند، بلکه در طرح جامع ترافیک، تکالیفی نیز برای سایر دستگاه های دست اندرکار تعریف شده که لازم است هر بخش به وظایف خود عمل کند تا بتوانیم به نتیجه پیش بینی شده برسیم. 

توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی از اصلی ترین سیاست های مدیریت شهری است، رسیدن به شاخصه های توسعه حمل و نقل عمومی در طرح جامع ترافیک شهر تهران با محوریت مترو و اتوبوسرانی، از مهم ترین اهدافی است که برای رسیدن به آن، برنامه ریزی های گسترده ای انجام شده یا در دست انجام است.

با توجه به مطالبات عمومی و روند افزایش آلودگی هوا، ادامه روند توسعه زیرساخت‌های حمل‌ و نقل عمومی مورد نیاز است و در این راستا توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی، به‌ ویژه اتوبوس‌های تندرو (BRT) به عنوان مهم‌ترین راهکار اجرایی به ‌منظور بهبود وضعیت ترافیک و کاهش آلودگی هوا، در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و در این میان، بیشترین سرمایه‌گذاری بر روی مترو صورت گرفته است. 

برای توسعه کیفی و کمّی خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی، برنامه ریزی های گسترده ای انجام شده و توسعه حمل و نقل عمومی در رأس برنامه های مدیریت شهری قرار دارد و زمینه سازی به منظور افزایش سطح دسترسی شهروندان به مترو و اتوبوس از جمله این برنامه ها محسوب می شود. 

یکی از فعالیت‌های همگام با اجرای طرح تفصیلی، تکمیل و اتصال بزرگراه ها بود،  شهر تهران در اجرای طرح تفصیلی جدید باید به‌ عنوان کانون توسعه متوازن در نظر گرفته شده و تمام مسائل و مشکلات آن به‌ صورت جامع مورد بررسی قرار گرفته و با اتخاذ و اجرای تدابیر و تمهیدات لازم، نسبت به رفع کاستی ها و کمبودهای موجود اقدام شود.

برای خروج مدیریت حمل و نقل شهری از وضعیت سنتی، به کارگیری راهکارهای نوین حمل و نقل و ترافیک و ورود فن آوری های نو در این حوزه اجتناب ناپذیر بود، اگر تکنولوژی در خدمت مدیریت ترافیک شهر نباشد، ممکن نیست بتوان شهری به بزرگی تهران را اداره کرد. 
با نگاه از بالا به شهر، صدها خیابان و ده ها بزرگراه را می توان مشاهده کرد که میلیون ها دستگاه خودرو و موتورسیکلت در آن ها در حال تردد هستند، امروز تجهیز تهران به دانش و تکنولوژی روز دنیا و تسری این تجهیزات به کل شهر، اقدامی کاملاً ضروری است که مدیریت شهری نسبت به آن اهتمام ویژه ای داشته و دارد و با تکمیل زیر‏ساخت های نرم افزاری و استفاده از فن آوری های نوین، می توان نسبت به ایمن‏سازی و نظم بخشی به جریان ترافیک اقدام نمود.
مسائل و مشکلات حمل و نقل شهری پایتخت معلول است و علت آن، عدم رعایت قوانین و مقررات و بی توجهی به قانون است،  موضوع ارتقای فرهنگ ترافیک در تهران از نیمه دوم سال 93 در قالب یک برنامه جامع در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته و امیدواریم با تحقق آن بتوانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم. 

بحث توسعه پارکینگ های عمومی همواره مورد توجه ویژه مدیریت شهری قرار داشته و دارد اما سرمایه گذاران بخش خصوصی با توجه به پایین بودن نرخ پارک خودرو در پارکینگ های عمومی، تمایل چندانی برای سرمایه‏گذاری در این عرصه ندارند، چرا که با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که سرمایه گذاری در ساخت پارکینگ های عمومی برای بخش خصوصی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی‌باشد.
مدیریت شهری از ورود بخش خصوصی به این حوزه استقبال می کند و لایحه‏ای نیز در خصوص حل مشکل مذکور به شورای محترم اسلامی شهر تهران تقدیم شده،  این مسئولیت بر عهده دستگاه های سیاست گذار است که برای ساخت پارکینگ از سوی سرمایه گذاران انگیزه لازم را ایجاد کنند تا با توجه به محدودیت پارکینگ های عمومی، بخش خصوصی به سرمایه گذاری در آن علاقه مند شود. 

همچنین به زودی امكان استفاده از اينترنت رایگان در داخل اتوبوس های شهری برای شهروندان فراهم خواهد شد، اجرای اين طرح مدت است به صورت آزمایشی و محدود آغاز شده که پس از رفع برخی ابهامات و اشکالات موجود و در نظر گرفتن ملاحظات لازم، نسبت به بهره برداری عمومی از طرح مذکور اقدام خواهد شد. 

برگرفته از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداری تهران

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل