| کد خبر: 134199 |

به گزارش تین‌نیوز:

◄ ثروت عظیم مترو با منطقی شدن قیمت / اقشار کم‌درآمد کارت بلیط دریافت کنند

مترو یکی از ترجیحاتی است که اکثر مردم در ناوگان حمل‌ونقل عمومی نسبت به آن اقبال دارند و برای استفاده از مترو دلایلی چون سرعت و امنیت را عنوان می‌کنند.

تین نیوز

مترو یکی از ترجیحاتی است که اکثر مردم در ناوگان حمل‌ونقل عمومی نسبت به آن اقبال دارند و برای استفاده از آن دلایلی چون سرعت و امنیت را عنوان می‌کنند.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، قیمت یکی دیگر از مزایائی است که، عموم مردم در سوار شدن به وسایل نقلیه در سفرهای روزانه خود به آن اهمیت زیادی می‌دهند اما، افزایش نرخ کرایه در بخش حمل‌ونقل عمومی فارغ  از توجه به تمکن استفاده کنندگان، مشکلاتی را برای برخی مردم به وجود آورده و خواهد آورد که، بعید به نظر می‌رسد کمتر کسی بر آن واقف نباشد.

 

گفته می‌شود ایران، دارای ارزان‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در جهان است و این آیتم باید باعث شود تا، استفاده از خودروهای شخصی کم و کمتر شود اما، این موضوع چرا باعث کم شدن استفاده از خودروهای شخصی نشد را باید در کمبود وسایل‌نقلیه دنبال کرد که، در این مقال نمی‌گنجد.

 

براساس این گزارش، افرادکم‌درآمدی که در کشور و شهر تهران از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند به این امید هستند که، مدیران شهر و مسئولان کشور با در نظر گرفتن یارانه بیشتر برای این بخش از افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی جلوگیری کنند که، یکی از راه‌هایی که می‌توان به برخی از آنها، خدمات ارزان قیمت ارائه کرد، تخصیص کارت بلیط با شرایط ویژه است که بد نیست به آن توجه شود.

 

با فرض این‌که این اتفاق رقم بخورد ، مزایایی از این رهگذر به دست می‌آید که قطعا برای ناوگان حمل‌ونقل و مترو نیز مفید فایده خواهد بود، زیرا با منطقی کردن قیمت بلیط مترو و اختصاص کارت مترو به افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته‌امداد و سایر اقشار کم درآمد ساکن تهران و دیگر شهرها، از طرف دیگر منطقی کردن قیمت بلیط مترو می‌توان سود خالص متروی تهران را تا 4 برابر افزایش داد.

 

اما، باید با تدبیر و برنامه‌ریزی کاملا کارشناسی شده، ظرفیت‌های خالی مترو در برخی ساعت شبانه‌روز را به حد مطلوب افزایش داد، در برخی ساعات شبانه روز بخشی از ظرفیت‌های جابه‌جایی مترو بلا استفاده است که با تبلیغات و ابزارهای تشویقی می‌توان از این ظرفیت‌های خالی استفاده مطلوب کرد و سطح درآمد مترو را افزایش داد، ضمن این‌که باید اذعان داشت مترو تهران از جمله مدرن و ارزان‌ترین متروهای کل جهان است.

 

با طرح چند سوال و به بحث گذاشتن آنها، قطعا زودتر از آن‌چه تصور می‌شود به نتیجه مطلوب دست خواهیم یافت زیرا، تجربه نشان داده که با مشورت کردن برای هر موضوعی سریع‌تر به اهداف دست پیدا می‌شود.

 

یکی از مهم‌ترین سوالات این می‌تواند باشد که آیا، ترجیح داده می‌شود مترو به دلیل کمبود منابع مالی رشد و توسعه کندی داشته باشد و همین روال تداوم یابد و یا قیمت بلیط مترو منطقی شود درآمد مترو افزایش پیدا کند و درآمد حاصل طبق مقررات سخت و چارچوب‌هایی که شورای شهر مصوب می‌کند و به‌صورت شفاف در اختیار مردم قرار می‌گیرد، تنها صرف توسعه خطوط مترو و ایجاد شبکه گسترده در سراسر نقاط شهر تهران شود؟.

 

در حال حاضر روزانه حدود 3 میلیون نفر وارد متروی تهران می‌شوند و با راه‌اندازی خطوط 6 و 7 متروی تهران، روزانه چهار میلیون و هشت‌صد هزار نفر از متروی تهران بهره‌مند خواهند شد و در صورت افزایش تعداد قطار و واگن‌های مترو، کاربری از متروی تهران به روزانه 10 میلیون نفر خواهد رسید که، با احتساب فروش بلیط به این تعداد مسافر، قطعا با منطقی شدن قیمت‌ها دیگر جائی برای گلایه از نبود بودجه، توجیه منطقی نخواهد داشت.

 

درآمد متروی تهران کمتر از هزار میلیارد تومان و سودخالص آن بسیار پائین‌تر است در حالی که متروی تهران می‌تواند سالانه بیش از 2هزار میلیارد تومان سود خالص داشته باشد که، با در نظر گرفتن وضیعت مالی تعداد از مردم که در بالا به آن اشاره شد و باید به آنها یارانه ویژه تخصیص داد، جائی برای اهمال در بهره‌گیری از منابع مالی موجود در این بخش باقی نمی‌ماند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.