| کد خبر: 64558 |

معاون شهردار تهران جزییات جدیدی از طرح کاهش را تشریح کرد:

تین نیوز | معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران جزییات جدیدی از طرح كاهش (كنترل آلودگی هوای شهر) كه تا پیش از این، از آن تحت عنوان طرح اِل ای زِد نام برده می‌شد را تشریح كرد و گفت: طرح زوج و فرد برای بار اول هم­زمان با افزایش آلودگی هوا در فصل پاییز اجرا شد، در صورتی كه اجرای این طرح نتوانست آلودگی هوا را كاهش دهد.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، مهندس سید جعفر تشكری هاشمی افزود: هر چند طرح زوج و فرد اندكی در داخل محدوده این طرح سبب كاهش آلودگی هوا شد اما در خارج از محدوده مذكور، آلودگی هوا نه تنها کاهش نیافت كه افزایش نیز یافت و به عبارتی در معدل كل شهر، آلودگی هوا كم نشد.
وی با اعلام این كه طرح زوج و فرد هرگز به مهم‌ترین هدفی كه برای آن پیش‌بینی شده بود، یعنی كاهش و كنترل آلودگی هوا دست پیدا نكرد، تأكید نمود: مدیریت شهری از ابتدا با طرح زوج و فرد موافق نبود و آن را راه حلی اصولی نمی‌دانست اما تدبیر و تأكید دولت وقت این بود که طرح‌های غیر كارشناسی همچون طرح زوج و فرد اجرا شود.

آلودگی 100 هزار خودروی کاربراتوری معادل یک میلیون خودروی یورو 2 است
معاون شهردار تهران با اشاره به این كه یك دستگاه موتورسیكلت كاربراتوری می‌تواند تا 8 برابر یك دستگاه خودروی سواری آلودگی تولید كند، در صورتی كه عملاً امكان ممنوعیت ورود انبوه موتورسیكلت‌ها به محدوده زوج و فرد وجود ندارد، اظهار كرد: از طرف دیگر، نیمی از خودروهای كاربراتوری كه 5 تا 10 برابر خودروهای دارای استاندارد یورو 2 از جمله خودروهای انژكتوری آلودگی تولید می‌كنند نیز در روزهای زوج و نیمی از این خودروها نیز در روزهای فرد اجازه ورود به این محدوده را داشتند.

مهندس تشكری هاشمی با بیان این كه 100 هزار دستگاه خودروی كاربراتوری فرسوده 5 تا 10 برابر یك دستگاه خودروی یورو 2 یعنی معادل 500 هزار دستگاه تا یك میلیون دستگاه خودروی یورو 2 آلودگی تولید می‌كنند، تصریح كرد: هنگامی كه هر روز اجازه می‌دهیم 400 هزار دستگاه خودروی آلاینده وارد محدوده زوج و فرد شوند، در واقع این مجوز را داده‌ایم كه در 6 روز هفته، آلودگی انبوهی برابر آلودگی دو تا چهار میلیون دستگاه خودروی یورو 2 در این محدوده تولید شود.

وی در خصوص این كه گفته می‌شود طرح كاهش كه قرار است جایگزین طرح زوج و فرد شود، طرحی است كه به نفع افراد متمکن و مرفه جامعه است، تأكید كرد: در این طرح ما از كف استانداردها صحبت می‌كنیم و در حال حاضر حتی خودروهای پراید و پژوی انژکتوری نیز حداقل استانداردهای لازم را دارند و اساساً هر خودروی انژكتوری دارای استاندارد یورو 2 است.

آلودگی خودروها و آلودگی هوا دو متغیر طرح کاهش است
معاون شهردار تهران با اشاره به این كه خودروهای آلاینده غالباً خودروهای كاربراتوری فرسوده هستند و عملاً انواع بیماری­ها و حتی مرگ را به ریه‌های عموم شهروندان به ویژه كودكان و سالمندان تزریق می‌كند، اظهار كرد: طرح زوج و فرد، مدلی نادر در دنیاست و هدف سایر كشورها از اجرای چنین طرح‌هایی كاهش حجم تردد است، در صورتی كه در تهران برای كاهش آلودگی هوا این طرح اجرا شد اما به دلیل وجود خودروهای فرسوده، طرح مذكور در كاهش و كنترل آلودگی هوا كارآیی نداشته است.
مهندس تشكری هاشمی با بیان كه طرح كاهش كه در سایر كشورها به نام طرح ال‌ ای ‌زد شناخته می‌شود را بومی‌سازی كرده‌ایم، تصریح كرد: متغیر اول طرح كاهش، میزان آلودگی خودروهاست که در آن خودروها به چهار گروه خودروهای فرسوده­ای كه نمی‌توانند مجوز معاینه فنی دریافت كنند، خودروهای كاربراتوری كه می‌توانند مجوز معاینه فنی دریافت كنند، خودروهای انژکتوری یورو 2 به بالا و خودروهای پاک یا همان خودروهای هیبریدی و برقی تقسیم می‌شوند.

وی با تأكید بر این كه متغیر دوم طرح كاهش، میزان آلودگی هواست، اضافه كرد: در این طرح، كیفیت هوا بر اساس استانداردهای تعریف شده به پنج گروه پاك، سالم، ناسالم، هشدار و اضطرار تقسیم می‌شود و در قالب یك ماتریس اعلام می­شود که چه نوع خودرویی با توجه به شدت آلودگی هوا مجاز است در چه روزی از روزهای هفته و در چه محدوده‌ای از شهر تردد كند.

فرآیند کنترل در طرح کاهش کاملاً هوشمندانه است
معاون شهردار تهران با اشاره به این كه مدیریت شهری قصد دارد در تعامل با وزارت كشور و پلیس راهور طرح کاهش را به بهترین شکل ممکن اجرا کند، اظهار كرد: آن­چه می‌خواهیم در این طرح به آن برسیم، موضوعی مبهم و پیچیده نیست و نخستین شاخص آن، این است كه خودروها را بر اساس میزان آلایندگی و سطح تكنولوژی آن­ها طبقه‌بندی كنیم كه این موضوع كاملاً روشن و مشخص است.

مهندس تشكری هاشمی با بیان این كه به طور مثال، خودروهای ایران خودرو از سال 81 از كاربراتوری به انژكتوری تبدیل  شده ­اند و دارای استاندارد یورو 2 هستند، تصریح كرد: شاخص بعدی، این است كه آیا خودرو به سن فرسودگی یعنی 20 سال رسیده یا نه و شاخص آخر نیز دارا بودن برچسب معاینه فنی از مراكز تمام مكانیزه معاینه فنی است.

وی با تأکید بر این که قرار نیست این شاخص­ها را در کف خیابان و در مواجهه با رانندگان به دست بیآوریم، تأکید کرد: شاخص‌های مذکور که مدت­ها بررسی گردیده و برنامه­ریزی­های لازم در موردش انجام شده، در فرآیندی کاملاً هوشمندانه چک می­شوند و با عبور هر خودرو از زیر پلاک­خوان، مشخص می­شود این خودرو اجازه ورود به محدوده را دارد یا این مجوز را ندارد.

تهران در طرح کاهش به سه حلقه تقسیم می­ شود
معاون شهردار تهران با اشاره به این که دامنه محدودیت تردد گروه­های مختلف خودرو بر اساس میزان آلودگی هوا متغیر است و متناسب با شدت آلودگی، این محدودیت در محدوده طرح زوج و فرد که از این پس طرح کاهش نامیده می­شود افزایش می‌یآبد، اظهار کرد: در این طرح، تهران به سه حلقه تقسیم شده که حلقه اول؛ محدوده اصلی و قدیمی طرح ترافیک، حلقه دوم؛ محدوده طرح کاهش یا همان طرح زوج و فرد و حلقه سوم نیز رینگ بزرگراهی پیرامون شهر تهران است.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که برای اجرای این طرح، زیرساخت­های لازم از جمله امکان کنترل هوشمند کامل خودروها و بانک جامع اطلاعاتی خودروها را در اختیار داریم، تصریح کرد: مسأله جدی­ای که در این میان وجود دارد، موضوع معاینه فنی است که باید در تمام شهرهای کشور به صورت مکانیزه انجام شود، هر چند مسأله معافیت 5 ساله معاینه فنی در شرایطی که عمر مفید خودروهای تولیدی در داخل نیز 5 سال است، قابل تأمل است.

وی با اعلام این که در اجرای طرح کاهش و محدودیت­هایی که در قالب این طرح برای خودروهای آلاینده و فرسوده در نظر گرفته می­شود، هیچ استثنایی بین خودروهای شخصی و دولتی و خودروهای حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس­ها و تاکسی­ها وجود نخواهد داشت، اضافه کرد: خودروهای کاملاً فرسوده و از رده خارج تهران، شاید سرجمع 30 هزار خودرو از مجموع 3 میلیون خودرویی باشد که در تهران در حال تردد هستند و به عبارتی، تنها یک درصد خودروهای تهران مشمول این طرح ­اند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان با تأکید بر این که اجرای طرح کارشناسی که به صورت مستقیم با سلامت 9 میلیون شهروند تهرانی سر و کار دارد را معطل 30 هزار خودروی اسقاطی نمی­کنیم، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح، نیاز به تصمیمی جدی و انقلابی دارد و اجازه نمی­دهیم مردم این کلان شهر همچنان انبوه هوای آلوده که بخش قابل توجهی از آن را همین یک درصد خودروی از رده خارج تولید می­کنند را استنشاق کرده و هیچ چاره­ای به جز مرگ تدریجی نداشته باشند.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل