| کد خبر: 166863 |

◄ پایان ساخت فرودگاه‌های بدون توجیه اقتصادی

قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از طرحی جدیدی با عنوان «فرودگاه‌های نسل سوم» خبر داد و گفت:در این طرح دیگر هیچ فرودگاهی بدون توجیه فنی و اقتصادی ساخته نخواهد شد.

تین نیوز

قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از طرحی جدیدی با عنوان «فرودگاه‌های نسل سوم» خبر داد و گفت:در این طرح دیگر هیچ فرودگاهی بدون توجیه فنی و اقتصادی ساخته نخواهد شد.

حسین اسفندیاری در گفت‌وگو با هفته‌نامه حمل‌ونقل بابیان اینکه فرایند ساخت فرودگاه‌ها در کشور چند نسل را گذرانده است، بیان کرد: فرودگاه‌های نسل اول بر اساس استانداردها و نیازهای اصلی کشور از قبل و بعد از انقلاب ساخته شدند که بر اساس نیاز اصلی در مناطق مختلف ایجاد و درحال‌حاضر نیز از آنها در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور استفاده می‌شود.

وی افزود: فرودگاه‌های نسل دوم بیشتر در دهه هفتاد ساخته شدند. این فرودگاه‌ها پس از فرودگاه‌های نسل اول با هدف رفع محرومیت و ایجاد توسعه با توجه به نقشی ساخته شدند که فرودگاه‌ها در ایجاد توسعه داشتند که همسو با آن، خواسته‌ و تقاضا برای ساخت این فرودگاه‌ها در آن دهه بسیار متعدد شد؛ از همین رو برخی فرودگاه‌ها در آن زمان ساخته و نیمه‌کاره باقی ماندند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه تعداد دیگری از این فرودگاه‌ها نیز به‌طور کامل ساخته و تجهیز شدند، اما پروازی در آن برقرار نشد، توضیح داد: روال و تقاضای ساخت فرودگاه جدید نیز تا امروز ادامه داشته است و همچنان تقاضاهایی در کشور برای ساخت فرودگاه جدید در کشور داریم، اما اینکه چه فرودگاه جدیدی در کشور ساخته شود، نحوه ساخت آن چگونه باشد و به چه شکل بهره‌برداری شود که یک مجموعه بهره‌ور با توجیه اقتصادی و فنی باشد، در طرح جدید ساخت فرودگاه‌های نسل سوم تنظیم شده است.

 اسفندیاری در پاسخ به این سوال که «درحال‌حاضر این طرح در چه مرحله‌ای قرار دارد؟» خاطرنشان کرد: ما پیشنهادی در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای ساخت فرودگاه‌های جدید تهیه کردیم که بر اساس آن، مشخص می‌شود که فرودگاهی که قرار است در مناطق کوچک‌تر ساخته شود، باید چه ضوابطی داشته باشد. در این طرح تمام موارد برای ساخت این فرودگاه از نیروی انسانی گرفته تا نوع هواپیمایی که قرار است در آن نشست‌وبرخاست داشته باشد، مشخص شده است. این طرح برای تصمیم‌گیری به مقام عالی وزارت راه‌وشهرسازی فرستاده شد و وزارت آن را به شورای عالی هواپیمایی کشوری ارجاع داد، اما هنوز در شورای عالی هواپیمایی کشوری درباره آن بحث و بررسی نشده است.

بر اساس گفته وی؛ ما تمام ضوابط اصلی این طرح را آماده کرده‌ایم و زمانی که این طرح بررسی و در نهایت تصویب شود، بلافاصله در ابعاد مختلف راه را برای ساخت فرودگاه‌ها در آینده مشخص می‌کند. این موضوع بدان معنا است که دیگر در کشور فرودگاهی ساخته نخواهد شد که اداره آن سخت باشد، دیگر فرودگاهی ساخته نخواهد شد که نیمه‌کاره رها شود و ساختش با یک هزینه سرسام‌آور بیست سال به طول بینجامد، دیگر فرودگاهی با سرمایه‌گذاری بسیار زیاد ساخته نخواهد شد که در آن پروازی انجام نشود. این مشکلات با طرح فرودگاه‌های نسل سوم به‌کلی به پایان خواهد رسید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.