| کد خبر: 167335 |

دبیر انجمن شرکت‌های راه‌سازی:

به گفته سیدحسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت، این شرکت در پی جذب بهره‌بردار برای آزادراه‌هایی است که درحال‌حاضر بهره‌برداری از آن‌ها به عهده دولت است.

تین‌نیوز | 

به گفته سیدحسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت، این شرکت در پی جذب بهره‌بردار برای آزادراه‌هایی است که درحال‌حاضر بهره‌برداری از آن‌ها به عهده دولت است.

علی آزاد دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی با مثبت ارزیابی کردن این اقدام، اجرای آن را منوط به پیگیری برخی پیش‌شرط‌های مهم دانست.

آزاد تأکید کرد: وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری در آزادراه‌هایی می‌شود که با پایان دوره نخست بهره‌برداری دراختیار دولت قرارگرفته‌اند، یعنی این آزادراه در طول سال‌های گذشته اعتبار چندانی به خود ندیده و در بخش‌های مختلف نیاز به بهسازی دارد.

به گفته او مسائلی مانند روسازی مسیر فعلی، تکمیل و بهبود علائم جاده‌ای و سامان دادن به وضعیت عوارض اصلی‌ترین دغدغه‌هایی است که آزادراه‌های قدیمی کشور باید برای آنها فکری تازه داشته باشد.

دبیر انجمن شرکت‌های راه‌سازی با بیان اینکه شرایط عوارض برخی آزادراه‌های دولتی به‌هیچ‌عنوان منطقی نیست، تأکید کرد: برای مثال آزادراه تهران- قم با طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر تنها ۵۰۰ تومان عوارضی دریافت می‌کند این در حالی است که رقم عوارض آزادراه تهران-پردیس با حدود ۳۰ کیلومتر طول 9 برابر آن است. این یعنی عملاً در آزادراه‌های دولتی عوارض خاصی از مسافرین دریافت نمی‌شود.

آزاد ادامه داد: ما این پیشنهاد را نیز داده‌ایم که اگر نرخ عوارض در آزادراه تهران- قم افزایش پیدا کند، در کنار بالا رفتن میزان اعتبارات موجود برای حفظ جاده این امکان نیز به وجود می‌آید که با سرمایه‌گذاری‌های جدید مسیرهایی مانند آزادراه اراک با سرعت بیشتری تکمیل شود.

او از لزوم بررسی دقیق وضعیت جاده‌ها برای انتقال به سرمایه‌گذاران غیردولتی سخن گفته و افزود: قطعاً نمی‌توان با یک فرمول ثابت برای تمام آزادراه‌ها نسخه پیچید باید شرایط هر جاده به شکل خاص ارزیابی شود و سرمایه‌گذاران با توجه به میزان پولی که وارد کار می‌کنند، برای آینده‌شان برنامه‌ریزی جدی داشته باشند. سرمایه‌گذاری در این عرصه به اعتبارات گسترده احتیاج دارد که نمی‌توان بر سر آن ریسک کرد. ازاین‌رو اگر بناست جذب سرمایه جدید داشته باشیم، باید اعتبارات به شکل دقیق واریزشده و زمان بازگشتشان نیز مشخص باشد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، به گفته دبیر انجمن شرکت‌های راه‌سازی درصورتی‌که همه مقدمات لازم فراهم‌شده و شرایط سرمایه‌گذاران لحاظ شود، می‌توان گفت که این سرمایه‌گذاری شرایط مثبتی خواهد داشت زیرا راه‌ها یکی از اصلی‌ترین ثروت‌های موجود در کشور هستند و اگر حفظ نشوند، باید با مبالغ بسیار گزافی بار دیگر برای ساخت آنها اقدام کرد.

باید در نظر داشت که چنین اقدامی از طرف شرکت ساخت باعث افزایش چشمگیر قیمت عوارض آزادراهی خواهد شد. این در حالی است که شرکت‌های خصوصی معمولاً خدمات صحیحی در آزادراه‌های تحت بهره‌برداری نمی‌دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین