| کد خبر: 129276 |

تین‌نیوز | 

جبارعلی ذاکریمعاون ساخت و توسعه راه‌آهن از افتتاح راه‌آهن همدان در آینده نزدیک خبر داد و و ضمن ابراز امیدواری به اتمام عملیات ریل‌گذاری سه پروژه قزوین-رشت، غرب کشور و ارومیه در فصل بهار در پاسخ به منتقدان راه‌ٖآهن قزوین-رشت گفت: این آقایان یا شناختی از حمل‌ونقل در این محور ریلی ندارند یا مغرضانه سخن بر زبان می‌آورند.

 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جبارعلی ذاکری از اتفاقات خوش ریلی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ریل‌گذاری خط آهن همدان تکمیل شده است و در اینده نزدیک به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

 

وی افزود: همچنین عملیات ریل‌گذاری در پروژه راه‌آهن‌های قزوین-رشت، غرب کشور و ارومیه با سرعت تمام در حال انجام است که امیدواریم در فصل بهار خبر اتمام ریل‌گذاری این سه پروژه را اعلام کنیم.

 

معاون شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه «حدفاصل میانه تا بستان‌آباد در پروژه تبریز-میانه-بستان‌آباد در هفته دولت عملیاتی خواهد شد» ابراز کرد: هم‌اکنون این پروژه با سرعت خوبی در حال ریل‌گذاری است.

 

ذاکری در ادامه با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده در خصوص اتصال راه‌آهن رشت-آستارا به آستارا در آذربایجان اظهار داشت: توافق‌های اولیه با طرف آذری انجام‌شده و قرار است با تأمین مالی از سوی آن‌ها بتوانیم با راه‌اندازی این خط، بخش ریلی کریدور بین‌المللی شمال-جنوب را تکمیل کنیم.

 

وی در ادامه بیان داشت: همچنین در صورت راه‌اندازی راه‌آهن چابهار-زاهدان که جهت سرمایه گذاری در این پروژه ها شرکت هایی از  هندوستان و چین اعلام آمادگی کرده اند، زمان سیر مسیر دریایی هند به روسیه از ۴۵ روز به ۱۷ تا ۱۸ روز کاهش خواهد یافت.

 

راه‌آهن چابهار-زاهدان تا ۲ سال آینده تکمیل‌ می‌شود

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود ۳ هزار نیروی انسانی در این پروژه فعال هستند و بخش زیرسازی بالغ‌بر ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مابقی طی ۲ سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

ذاکری در پاسخ به منتقدان راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا که معتقدند این خط آهن توجیه فنی-اقتصادی در بخش بار و مسافر ندارد تصریح کرد: این اظهارات منصفانه نیست و نظر این آقایان بیانگر این موضوع است که یا شناختی از حمل‌ونقل در این محور ریلی ندارند یا مغرضانه سخن بر زبان می‌آورند.

 

عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل یادآور شد: راه‌آهن قزوین-رشت نه‌تنها برای داخل کشور بلکه در راستای تکمیل کریدور شمال-جنوب نیز دارای اهمیت بسزایی است. به‌طوری‌که کشورهای آذربایجان، روسیه و هندوستان به عنوان مشتریان جدی این خط به‌شدت پیگیر آن هستند.

 

به گفته ذاکری، پروژه راه‌آهن قزوین-رشت در بخش زیرسازی نزدیک به ۹۵ درصد و در بخش ریل‌گذاری نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و درواقع مشکل اصلی ما مشکل زیرسازی بود که بر اساس تدابیر اندیشیده شده تا قبل از بهار امسال ریل‌گذاری در این پروژه به اتمام می‌رسد.

 

ابراز علاقه مندی چین و هند برای سرمایه گذاری در راه‌آهن چابهار-زاهدان

 

معاون شرکت ساخت و توسعه با تأکید بر اینکه باید نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن از چابهار به آستارا تکمیل کنیم» عنوان کرد: مشتریان خارجی کریدور شمال-جنوب بارها اعلام آمادگی برای تأمین مالی این پروژه کرده‌اند به‌طوری‌که علاوه بر آذربایجان، چینی‌ها و هندی‌ها نیز ابراز علاقه‌مندی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه کردند. حتی درحالی‌که حلقه رشت-استارا تکمیل نشده است در چنین شرایطی با حمل‌ونقل ترکیبی این محور قابلیت راه‌اندازی شدن دارد.

 

وی با اشاره به‌مراتب تأمین مالی ۵ طرح اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به تخصیص اوراق مشارکت برای ۵ طرح اقتصاد مقاومتی علی‌رغم وجود مشکلات نقد کردن اوراق مشارکت، پیمانکاران مطالبات قبلی خود را دریافت کردند و هم‌اکنون در حال فعالیت هستند و با همین اعتبارات تا پایان سال مالی به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

ذاکری پروژه‌های ساخت و توسعه زیربناهای ریلی را هم‌راستای تحقق نام‌گذاری اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال توصیف و بیان کرد: به‌طورکلی در بخش زیرسازی پروژه‌های ریلی برای هر ۶۰۰ کیلومتر برای نزدیک به ۳۰۰۰ نفر نیروی انسانی اشتغال ایجاد می‌شود؛ یعنی با احتساب اجرای ۳۰۰۰ کیلومتر عملیات زیرسازی شبکه ریلی در سطح کشور ۱۵ هزار نفر در این پروژه‌ها به‌صورت مستقیم فعال هستند اما نقطه قوت ما بخش اجرا نیست، بلکه بعد از اجرا مشاغل مرتبط با حمل‌ونقل ریلی فعال می‌شود که در حیطه فعالیت شرکت های بهره‌برداری و حمل و نقل ریلی است.

 

عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: اثرات اقدامات مذکور در مناطق کمتر توسعه‌یافته مشخص خواهد شد و نشان خواهد داد که چه تأثیری در توسعه و آبادانی این مناطق دارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل