| کد خبر: 27890 |

تین نیوز| بر اساس آمار، ایران از نظر کیفیت زیرساخت ریلی، بالاتر ازکشورهای ترکیه، عربستان، یونان، مکزیک، پاکستان و برزیل قرار گرفت.

به گزارش تین نیوز كشور ما به دلیل موقعیت خاص جغرافیـایی و راهبردی آن و نیز به لحاظ وجود خطوط مختلف فرعی و اصلی راه آهن، ارتباط بـا آب های آزاد و اتصال شرق به غرب، امكانـات بـالقوه ای را جهـت تمركـز بـر روی بخش حمل و نقل و افزایش درآمدهای ترانزیتی ناشـی از جابجـایی بـار و مـسافر دارد.
بنابراین توجه ویژه به این بخش در میان شاخه های حمل و نقـل مـیتوانـد در اولویت سیاستگذاری های كلان اقتصادی جوامع مختلف قـرار گیـرد.

در این خصوص توجه به لزوم اطلاع رسانی از فعالیت های سنگین و متعدد عمرانی و اقتصادی دولت در دهه اخیر،در قیاس منطقه ای و جهانی، ضروری می نماید.

بر اساس آمار مندرج در کتاب آمار جهانی، آمار بانک جهانی ۲۰۱۳ و سازمان ملل، رتبه ایران در جهان از نظر خطوط ریلی به شرح زیر است:

1- ایران پس از چین (با ۲۱۰۰ کیلومتر) و آمریکا (۱۲۱۵)، آلمان (۹۱۹)، ژاپن (۷۹۴)، کره جنوبی (۷۷۰)، اسپانیا (۶۶۰) با ۵۵۰ کیلومتر طول خطوط ریلی شهری در حال ساخت و بهره برداری در رتبه هفتم جهان قرار دارد.
2- ایران از نظر تعداد شهر دارای قطار شهری در حال ساخت یا بهره برداری، دارای رتبه پنجم در جهان است (با ۹ شهر).
3- در طول خطوط ریلی برون شهری ایران از رتبه ۲۷ به رتبه ۱۹ ارتقا پیدا کرده است.
4- از نظر توان مهندسی و هزینه ارائه خدمات حمل و نقل ایران جزو ۱۵ کشور برتر دنیاست.
5- ایران در میان 143 کشور از نظر زیرساخت ریلی، در رتبه 45 قرار گرفته است.

شایان ذکر است از نظر زیرساخت ریلی ترکیه با رتبه 49، عربستان با رتبه 50، یونان با رتبه 56، مکزیک با رتبه 63، پاکستان با رتبه 71 و برزیل با رتبه 94، در جایگاه هایی پایین تر از ایران قرار گرفته اند.

در این زمینه کشورهایی نظیر امارات، قطر و کویت نیز جزو کشورهایی هستند که یا خدمات ریلی منظمی ندارند یا بخش ناچیزی از آنها پوشش ریلی دارند و به همین دلیل مشمول رتبه بندی قرارنگرفته اند.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • مرتضی نلظری 0 0

    بااین همه نمیدونم چرا تعلل میکنن تو گسترش خطوطریلی. واقعا اگه چندتا پروژه بهره برداری بشه راه اهن خیلی کارامد میشه خط اهن اهواز اصفهان و راه اهن قزوین رشت استاراو اتصال عسلویه وبوشهر به شبکه و احداثخط اهن بندرامتم خمینی بوشهرو تکمیل راه اهن غرب و دوخطه کردن مسیرهای ریلی

  • saeed 0 0

    بهتر نیست واقع نگر باشیم؟ برید بررسی کنید که ایران از نظر بهره برداری ریلی در بار و مسافر در رتبه ی چند هست؟؟؟؟!!!!!! تا به این آمار افتخار نکنیم بلکه بگوییم برای چی میسازیم ولی نمیتونیم درست استفاده کنیم!!!

  • mamintitan @ gmail. com 0 0

    بسیار عالی. ممنون

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل