| کد خبر: 163730 |

حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش حمل‌ونقل در جهان نقش مؤثری در صرفه‌جویی در مصرف سوخت و افزایش رشد اقتصادی کشورها دارد. توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یکی از عناصر توسعه‌یافتگی ملل در سطح جهان شناخته می‌شود.

تین‌نیوز | 

حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش حمل‌ونقل در جهان نقش مؤثری در صرفه‌جویی در مصرف سوخت و افزایش رشد اقتصادی کشورها دارد. توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یکی از عناصر توسعه‌یافتگی ملل در سطح جهان شناخته می‌شود.

دولت دوازدهم نوسازی واگن‌های فرسوده و بازآفرینی شهری را دو هدف اصلی در برنامه کاری خود قرار داده بود که در همین راستا شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل بیشترین برنامه کاری خود بر ریل‌گذاری و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل گذاشته است، به‌طوری‌که امسال ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری در کل استان‌های کشور پیش‌بینی‌شده بود.

قرارداد ساخت ۴۵۰ دستگاه واگن مسافری ریل‌باس در مدت ۷۸ ماه، بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ایریکو و شرکت هیوندایی روتم کره جنوبی با فایناس ۷۲۰ میلیون یورویی کره جنوبی جهت توسعه ناوگان ریلی حومه‌ای بسته شد. این قرارداد به‌عنوان بزرگ‌ترین قرارداد تأمین ناوگان مسافری ریلی کشور که معادل ۱۵۰ قطار حومه‌ای می‌شود در سال گذشته منعقد شد.

یکی دیگر از مهم‌ترین اقداماتی که زمینه‌ساز رشد در بخش ریلی کشور و برقی شدن آن شد و از سوی دیگر زمینه ورود سرمایه‌گذاران خارجی را به کشور فراهم کرد، قرارداد برقی کردن راه‌آهن گرمسار- ساری – گرگان – اینچه‌برون به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو بود که میان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیر شرکت بین‌المللی راه‌آهن روسیه، در سال گذشته منعقد شد.

برقی شدن قطار تهران -مشهد یکی از بزرگ‌ترین آرزو‌هایی بود که مسافران این مسیر سال‌ها چشم‌انتظار آن بودند، به همین منظور سال گذشته قرارداد تجاری برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد میان شرکت راه‌آهن و کنسرسیوم ایرانی- چینی متشکل از شرکت مپنا، شرکت مپنا احداث، شرکت مپنا اینترنشنال، شرکت CMC و شرکت SU Power. با امضای این قرارداد اصلاح و احداث خط موجود برای سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، احداث شبکه برقی راه‌آهن برای سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و تأمین و نگهداری ۷۰ دستگاه لکوموتیو برقی به عهده این کنسرسیوم ایرانی– چینی گذاشته شد. همچنین این قرارداد به‌صورت EPC و تأمین منابع مالی آن به‌صورت فاینانس از خط اعتباری کشور چین تأمین‌شده است.

رشد بیش از ۶ درصد در جابه‌جایی مسافران بین‌شهری

میرحسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن بابیان اینکه کیفیت ناوگان مسافری و ریلی در سال ۹۶ افزایش‌یافته است، اظهار کرد: تمامی واگن‌های بالای عمر ۴۵ سال از بخش ریلی کشور که شامل ۳۵۰ واگن می‌شود، از رده خارج‌شده است.

او در ادامه افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ در سال ۹۷ تردد بخشی از واگن‌های با عمر  بالای ۳۰ سال که تعمیرات اساسی آن‌ها انجام‌نشده بود را متوقف شد.

موسوی بابیان اینکه در بخش قطار‌های حومه‌ای در امر جابه‌جایی مسافران در سال ۹۶ به ورود ریل‌باس نفوذ کرده‌ایم، گفت: در امر جابه‌جایی مسافران حومه‌ای، سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۱۶.۸ درصد رشد داشته است.

معاون مسافری راه‌آهن بیان کرد: در بخش جابه‌جایی بین‌شهری نیز در سال ۹۶؛ ۶.۹ درصد نسبت به سال ۹۵ رشد داشته است.

او در خاتمه توضیح داد: هم‌زمان با جایگزینی ناوگان‌های جدید، سعی کرده‌ایم با برنامه‌ریزی مناسب بتوانیم بهره‌وری را ارتقا و گردشگری از طریق بخش ریلی را افزایش دهیم.

قطار ایمن‌ترین وسیله سفر در ایران

بخش ریلی کشور به‌عنوان ایمن‌ترین وسیله سفر به شمار می‌رود، به‌طوری‌که طی آمار‌های اعلام‌شده کاهش چشم‌گیری در سوانح ریلی کشور داشته‌ایم.

به گفته سعید محمد زاده مدیرعامل راه‌آهن، ۹۰ درصد از سوانح رخ‌داده در بخش ریلی مربوط به خطای انسانی بوده است، به همین منظور سعی کرده‌ایم دوره‌های آموزشی برای لوکوموتیوران را به‌صورت تخصصی‌تر برگزار کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل