| کد خبر: 160433 |

محمد‌زاده:

تنها ۱۲ درصد از حمل بار را ریل بر عهده دارد

مدیر‌عامل راه‌آهن با اشاره به سهم پایین ریل در جابه‌جایی کالا در مقایسه با جاده، گفت: اگر برای آینده کشور، مصرف انرژی و آمار کشتار جاده‌ای نگران هستیم، باید بدانیم با مدیریت فعلی به سمت افزایش این نگرانی‌ها پیش می‌رویم.

تین نیوز

راه‌آهن باید در برنامه ششم توسعه سهم حمل بار خود را به ۳۰ درصد برساند و امروز ما تنها ۱۲ درصد از حمل بار را برعهده داریم‌.

‌به گزارش  تین نیوز از ‌روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمد‌زاده‌ اظهار داشت: باید به مدل تأمین مالی برای تهیه لکوموتیو به شکل جدی بیاندیشیم، تلاش کنیم از هر روشی که می‌شود این اقدام را انجام دهیم زیرا اگر قرار است در صنعت حمل و نقل ریلی کشور اتفاقی رخ دهد، مهم‌ترین گلوگاه آن مسأله تامین نیروی کشش است.

محمد‌زاده که در ‌ششمین همایش سالانه مشتری مداری گروه مپنا صحبت می‌کرد، گفت:‌ مپنا توانسته است در زمینه تکنولوژی قدم بلند بردارد اما تنها این مسأله کفایت نمی‌کند بلکه باید بتوان این تکنولوژی را در اختیار بخش خصوصی قرار داد.

محمد‌زاده با اشاره به ۹۰ سالگی راه‌آهن در سال جاری، در گزارشی از وضعیت کشور در حوزه حمل و نقل ریلی باری گفت: در‌ ۹۰ سال گذشته اتفاقات متعددی در راه‌آهن کشور به وقوع پیوسته و این سوال مطرح است که آیا توانسته‌ایم در محور توسعه کشور و در حوزه حمل و نقل عملکرد مطلوبی داشته باشیم؟

مدیر عامل شرکت راه‌آهن تصریح کرد: همه می‌دانیم که در حوزه حمل و نقل کشور اگر یک تن کیلومتر بار از حوزه جاده‌ای به ریل منتقل شود، برای کشور حدود ۷۹.۸ تومان سود و صرفه جویی اقتصادی به دنبال دارد.

محمد‌زاده افزود : این اتفاق بزرگی است که طی ۳ سال از ۳۲ میلیون تن بار توانسته‌ایم به ۴۰ میلیون تن بار برسیم، اما باید توجه داشته باشیم که چه میزان بار که می‌توانست توسط ریل حمل شود، در جاده حمل شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه در سال ۹۵ فقط در حوزه بارهای معدنی در کشور ۶۰ میلیون تن بار حمل شده و سهم ریل از آن تنها ۲۰ میلیون تن بوده است، اظهار داشت‌: جای تاسف است که از این ۴۰ میلیون تن باری که توسط جاده حمل شد، ۲۰ میلیون تن می‌توانست در راه آهن حمل شود زیرا در مسیر موازی ریل بوده است.

وی با تاکید بر اینکه هر یک تن کیلومتر بار، ۷۹.۸ تن برای کشور صرفه اقتصادی دارد اضافه کرد‌: نباید این موضوع تنها در حد حرف و شعار باقی بماند.

محمد زاده با اشاره اینکه در ایران ۳۵ میلیارد دلار در صنعت فولاد سرمایه‌گذاری شده است، افزود : جای نگرانی است که برای حمل این بار ۳۵ ریال نیز در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: خیلی از منتقدین نسبت به انبوه سازی مسکن بدون توجه به سیستم حمل و نقل انتقاد دارند اما می‌بینیم که برای حمل چنین حجم عظیمی از فولاد هیچ فکری نمی‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن گفت‌: اگر این ۳۵ میلیارد دلار بار در سال ۱۴۰۴ به ۲۱۰ میلیون تن بار برسد، چگونه می‌توانیم در آینده با توسعه خطی حمل این حجم بار را عملی کنیم‌؟

وی اضافه کرد: اگر ما در راه‌آهن حمل همین یک‌سوم بار یعنی ۷۰ میلیون تن را داشته باشیم، سهم بار جاده‌ای به ۱۴۰ میلیون تن خواهد رسید‌ این بدان معناست که به مجموع بار حمل شده در سال ۹۸‌ در مسیرهای معدنی ۱۰۰ میلیون تن بار اضافه کنیم درحالی که که تا سال ۱۴۰۴ در توسعه جاده اتفاقی نمی‌افتد و در نهایت علاوه بر آنکه در موضوعات اقتصادی به توفیقی دست نیافته‌ایم با سونامی کشتار جاده‌ای و مصرف انرژی مواجه خواهیم شد.

محمد‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر قیمت گازوئیلی که در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد از قیمت تمام شده آن کمتر است، تصریح کرد: نمی خواهم در موضوع مشتری مداری بگویم که مپنا برای راه‌آهن چه باید بکند و برعکس‌ بلکه سوال این است که ما برای ایران چه می خواهیم بکنیم و آیا نباید نگران چنین شرایطی باشیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: امسال در حوزه اعتبارات عمرانی هیچ معجزه‌ای رخ نخواهد داد و ما مشابه سال قبل با مضیقه در این حوزه مواجه هستیم.

وی گفت: راه‌آهن باید در برنامه ششم توسعه سهم حمل بار خود را به ۳۰ درصد برساند و امروز ما تنها ۱۲ درصد از حمل بار را برعهده داریم‌.

وی اضافه کرد: در سال ۸۶ حدود ۲۰ درصد حمل و نقل را به عهده داشتیم اما در سال ۹۲ به ۱۰ درصد رسیدیم و این درحالی بود که خصوصی سازی نیز انجام گرفت؛ این امر نشان می دهد که در مدیریت با مشکل مواجه هستیم.

محمد‌زاده با بیان اینکه راه‌آهن از سال ۹۲ تا‌کنون توانست این میزان را به ۱۲ درصد برساند اظهار داشت‌: در سال ۹۵ توانستیم از حمل ۳۲ میلیون تن بار به ۴۰ میلیون تن بار برسیم و امیدواریم که امسال بتوانیم این میزان را به ۴۸ میلیون تن افزایش دهیم.

وی یکی از عوامل این امر را کاهش تعرفه سهم دسترسی در حوزه بار از ۵۷ درصد به ۱۹ درصد دانست و گفت: ۳۰ درصد باری که ما در نظر داریم به آن برسیم حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰ میلیون تن بار است و این به معنای افزایش ۴ برابری حمل بار است که برای رسیدن به آن مسأله اصلی ما تامین نیروی کشش است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن یکی از مضیقه‌های جدی راه‌آهن را برای بهره‌وری بیشتر و افزایش سرعت بازرگانی، تامین نیروی کشش عنوان کرد و افزود: آیا با این شرایط می توانیم اگر ۴۰۰ میلیون تن باری که در جاده حمل می‌شود، همین امروز ۱۰۰ میلیون تن آن را به ریل منتقل کنیم؟

وی با بیان اینکه پایین‌ترین نرخ تعرفه حمل و نقل بار در دنیا به ایران تعلق دارد اظهار داشت: کاهش این تعرفه دیگر نمی‌تواند مزیت رقابتی مناسب ایجاد کند.

محمد زاده گفت‌: اگر چشم بدوزیم که راه‌آهن برای تامین نیروی کشش تعرفه خود را کاهش دهد باید بدانیم که این توقع در مقایسه با اقتصاد جهان و ریل حرف عاقلانه‌ای نیست و برای ما مزیت رقابتی ایجاد نخواهد کرد.

وی‌ تاکید کرد‌: اگر برای آینده کشور، مصرف انرژی و آمار کشتار جاده‌ای نگران هستیم باید بدانیم با مدیریت فعلی به سمت افزایش این نگرانی‌ها پیش می‌رویم.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.