| کد خبر: 124092 |

تین‌نیوز| در یادداشتی در روزنامه گسترش تجارت  می‌خوانیم:  براساس آمار وزارت نفت نرخ تمام‌شده سرمایه‌گذاری برای یک بشکه نفت در دوران پیش از تحریم ۸ دلار بود و با اعمال تحریم‌ها این عدد به ۳۴ دلار افزایش یافت که تنها با شرکت‌های محدودی از جمله شرکت‌های چینی انجام می‌شد.
 
شرکت‌های صادرکننده ایرانی در دوران تحریم حتی قادر به تامین گواهی مبدا ایران نبوده و مجبور بودند برای صادرات کالای خود مبدا دیگری را به‌عنوان صادرکننده معرفی کنند که همین اقدام هزینه‌های بسیار زیادی در بخش‌های بازرسی، بیمه و تبدیل پول برایشان ایجاد می‌کرد. نبود امکان برنامه‌ریزی برای تاجران و بازرگانان از دیگر مشکلات مهم تحریم بود. در  تجاری‌اش داشته باشد، به همین دلیل دچار روزمرگی شده بودیم و باید هزیناین زمان هیچ شرکتی نمی‌توانست تصویر روشنی از فردای خود و نوع کالایه‌های گزافی را هم برای آن متحمل می‌شدیم. مهم‌تر از تمامی مشکلات و سختی‌ها، خدشه‌دار شدن عزت کشورمان بود که در معاملات و مراودات به روشنی دیده می‌شد. در زمان تحریم ناامیدی و ترس برای همه مردم کشور به وجود آمده و تورم بالایی را روانه بازار کرده بود. به‌طور قطع تحریم‌ها علاوه بر سختی‌ها و بدی‌ها، فوایدی نیز برای کشور داشتند.

این دوران به شرکت‌های ایرانی، دانشگاه‌ها، سازندگان، صادرکنندگان و... فرصت داد تا کالاها و دانشی را که تا آن زمان در دست نداشتند تولید کنند و خودکفا شوند، به همین دلیل در ادامه شاهد توسعه صنعت نفت و ظرفیت‌سازی فراوان در سطح کشور بودیم. بیشترین و بدترین تحریم‌ها علیه شرکت‌های ایرانی در سال‌های تحریم مربوط به شرکت ایران‌ایر بود که خوشبختانه با مدیریت صحیح و مناسب سرپا نگه داشته و در برابر آن پیروز شد. پس از رفع تحریم‌ها اجماع علیه ایران شکسته و اروپا در این حوزه از سیاست‌های امریکا در برابر کشورها جدا شد.

در زمان پسابرجام شاهد اتفاقات بسیار خوبی ازجمله کاهش هزینه‌ها، خرید مستقیم، تسهیل حمل‌ونقل، برقرار شدن بیمه‌های حمل‌ونقلی، ارتباط با بیش از ۳۰ بانک خارجی، امضای طیف گسترده‌ای از قراردادهای ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی و ایجاد شرایط مناسب به منظور برنامه‌ریزی برای آینده کشور هستیم. با لغو تحریم‌ها تصویر ایرانی در خارج از کشور تغییر پیدا کرد. امروز دولت امریکا هر اندازه که سختگیری کند دیگر قادر به ایجاد اجماعی مانند زمان تحریم علیه ایران نیست چراکه ما دیگر مانند گذشته نیستیم و تجربه‌های زیادی به‌دست آورده‌ایم.
اصغر فخریه کاشان - قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مدیریت لجستیکی در حوزه حمل‌ونقل زمینی، هوایی و ریلی در زلزله اخیر کرمانشاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل