| کد خبر: 112475 |

تین‌نیوز| شرکت "هیوندای هوی" یک سفارش به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار برای ساخت ۱۰ کشتی از سوی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی دریافت کرده که از بازگشت ایران به بازار بین المللی پس از یک دهه حکایت دارد.

به گزارش وال استریت ژورنال، این توافق بخشی از برنامه‌های شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفت ایران برای صرف حداکثر ۲.۵ میلیارد دلار برای مدرنیزه کردن ناوگانشان است.

شرکتهای کشتیرانی ایران از سال ۲۰۰۶ که سازمان ملل متحد بر سر برنامه هسته ای، تحریمهای گسترده ای علیه ایران وضع کرد، ناوگانش را مدرنیزه نکرده است. اما تحریمها در ژانویه به تدریج برداشته شدند.

شرکت "هیوندای هوی" روز یکشنبه اعلام کرد این نخستین سفارش کشتی ایران از زمان برچیده شدن تحریمها در اوایل سال جاری است و هیوندای همچنین قصد دارد حمایت فنی برای ایران به منظور اداره کشتی سازی‌های خود فراهم کند.

این شرکت که بزرگترین کشتی ساز دنیا از نظر درآمد است، در خبر جداگانه دیگری اعلام کرد یک قرارداد ۶۰۰ میلیون دلاری برای ساخت دو کشتی شامل یک زیردریایی برای دولت کره جنوبی امضا کرده است.

این دو قرارداد به ارزش مجموع ۱.۳ میلیارد دلار، بزرگترین سفارش امسال هستند که "هیوندای هوی" دریافت کرده است و فراغت خاطر موقتی برای این شرکت محسوب می شود. هیوندای و سایر کشتی سازان از توقف سفارشهای جدید تحت فشار فزاینده ای قرار گرفته اند زیرا صنعت کشتیرانی با اشباع بازار حمل و نقل کالا که تقریبا ۳۰ درصد بالاتر از تقاضاست، مواجه است.

کشتی سازان کره جنوبی برای دوام در شرایط اُفت تقاضا، دارایی‌های کوچک خود را به فروش گذاشته و  هزاران شغل را تعدیل کرده اند. کره جنوبی خانه سه کشتی ساز بزرگ جهان شامل "هیوندای هوی"، شرکت "کشتی سازی و مهندسی دریایی دوو" و "سامسونگ هوی اینداستریز" است.

سفارش ایران شامل چهار کشتی کانتینری بزرگ با ظرفیت حمل ۱۴۵۰۰ کانتینر برای هر کشتی و شش نفتکش برای فرآورده‌های نفتی است. پیش بینی می شود نخستین تحویل در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ انجام بگیرد.

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ۱۱۵ کشتی اقیانوس پیما دارد اما بسیاری از این کشتی‌ها فرسوده بود و برای سفر مطمئن نیستند و نمی توانند بیمه شوند.

همچنانکه ایران به سوی ساخت ایجاد یک ناوگان مدرن پیش می رود، شرکتهای ایران از یونان و سایرین کشتی چارتر می کنند تا سهمشان را در بازار حمل کانتینر و نفتکش افزایش دهند.

مقامات شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی اظهار کرده اند این شرکت امیدوار است سفارش اخیر ظرفیت لازم را برای پیوستن به یکی از سه اتحاد کشتیرانی بزرگ که بخش عظیمی از بار کانتینری جهانی را حمل می کنند، ایجاد کند.

تجارت دریابرد جهانی میان ایران و اتحادیه اروپا پیش از تشدید تحریمها در سال ۲۰۰۸ به ۱۵ میلیارد دلار بالغ شد و تهران انتظار دارد تا سال ۲۰۲۰ دوباره به این سطح بازگردد.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل