| کد خبر: 169578 |

تنها از یک‌ششم ظرفیت بنادر ایران در دریای خزر استفاده می‌شود. هادی حق‌شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب گفت: به‌خوبی امکان افزایش سه برابری ظرفیت صادرات از بنادر شمالی کشور وجود دارد.

تین‌نیوز | 

تنها از یک‌ششم ظرفیت بنادر ایران در دریای خزر استفاده می‌شود.

هادی حق‌شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب گفت: به‌خوبی امکان افزایش سه برابری ظرفیت صادرات از بنادر شمالی کشور وجود دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، حق‌شناس درباره اهمیت استفاده از ظرفیت‌های دریای خزر برای توسعه صادرات اظهار داشت: یکی از اشکالات دستگاه‌های اجرایی در استفاده از ظرفیت‌های دریای خزر این است که به پتانسیل‌های صادراتی کشورهای همسایه کمتر توجه می‌کنند و همواره به‌دنبال صادرات به کشورهایی مانند آمریکای لاتین و کشورهای اروپایی هستند.

او افزود: کشورمان با ۱۵ کشور همسایه مرز دریایی و زمینی دارد که می‌توانیم با فعال‌سازی بنادر به‌ویژه بنادر شمالی صادرات به این کشورها را افزایش دهیم.  

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهمیت فعال شدن کریدور شمال–جنوب در توسعه صادرات گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر کشورهای صادرات پذیر هستند که در حوزه‌های محصولات کشاورزی، معادن، سیمان و برخی از تولیدات ایران می‌توانند خط صادراتی با کشورمان ایجاد کنند. از سوی دیگر ایران می‌تواند بهترین مسیر برای دسترسی این کشورها به آ‌ب‌های خلیج‌فارس باشد بنابراین می‌تواند بخشی از ترانزیت کالاهای کشورهای حاشیه دریای خزر به مقصد حاشیه دریای خلیج‌فارس را انجام دهد.  

او با تأکید بر اینکه در این مسیر ترانزیتی می‌توان از کالاهای تولید داخل هم استفاده کرد، گفت:‌ باید نگاه تجاری و بازرگانی به کشورهای حوزه دریای خزر تغییر کند و تمرکز صادرات را باید از کشورهای دور مانند اروپا و آسیای شرقی به سمت کشورهای همسایه حاشیه خزر معطوف کرد.  

حق‌شناس افزود: معتقدم مجموع واردات کشورهای حاشیه دریای خزر هر عددی که باشد ایران می‌تواند ۳۰ درصد آن را تأمین کند.  

او خاطرنشان کرد: زمانی که دو کشور ترکیه و روسیه دچار چالش‌هایی شدند ایران توانست جایگزین بخشی از صادرات میوه ترکیه به روسیه شود و درآمد قابل‌توجهی را کسب کند اما زمانی که روابط دو کشور بهبود یافت صادرات محصولات کشاورزی به روسیه هم کاهش یافت.

حق‌شناس بابیان اینکه متأسفانه ویژگی رقابتی برای صادرات نداریم، به ایلنا، گفت: در شرایطی صادرات ما افزایش می‌یابد که روابط دو کشور به هم بخورد درحالی‌که ما می‌توانیم با رقابت سهم خود از بازار را بگیریم.  

او ادامه داد:‌ متأسفانه درحال‌حاضر به‌دلیل بازاریابی‌های خوبی که در حوزه کشورهای حاشیه دریای خزر انجام نمی‌شود بازار صادراتی قابل‌توجهی را ازدست‌داده‌ایم.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی بابیان اینکه ظرفیت بنادر شمالی کشورمان در حوزه تخلیه و بارگیری به حدود ۳۰ میلیون تن می‌رسد، گفت: تنها حدود شش میلیون تن از این ظرفیت استفاده می‌کنیم که ۲۰ درصد آن صادرات و ۸۰ درصد آن واردات است حال اینکه این ظرفیت را می‌توانیم به سه برابر افزایش دهیم.

به‌تازگی ترکمنستان بزرگ‌ترین بندر دریای خزر را افتتاح کرده و با توجه به توافقاتی که کشورهای حاشیه دریای خزر در جلسات مشترک داشته‌اند امکان افزایش ترانزیت بار در بزرگ‌ترین دریاچه جهان امکان‌پذیر شده است.

درصورت تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب، ایران می‌تواند به‌راحتی کالاهای کشورهای حاشیه خزر را از طریق بنادر شمالی به بنادر جنوبی انتقال دهد و به‌این‌ترتیب ترانزیت کشورهای شمالی را دراختیار بگیرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین