| کد خبر: 163734 |

ابوالقاسم اسدی معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: انجام پایش‌های مستمر و دراز مدت پارامترهای دریایی در سواحل مکران جهت بهره‌برداری در زمینه‌های ناوبری، هواشناسی، عمرانی و بهره‌برداری علمی از داده‌های دریایی و ایجاد بستر اطلاعاتی پایه فعالیت‌های عمرانی ساحلی و فراساحلی از اقدامات قابل‌توجه اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در چشم‌انداز و افق توسعه سواحل مکران است.

تین‌نیوز | 

ابوالقاسم اسدی معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: انجام پایش‌های مستمر و دراز مدت پارامترهای دریایی در سواحل مکران جهت بهره‌برداری در زمینه‌های ناوبری، هواشناسی، عمرانی و بهره‌برداری علمی از داده‌های دریایی و ایجاد بستر اطلاعاتی پایه فعالیت‌های عمرانی ساحلی و فراساحلی از اقدامات قابل‌توجه اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در چشم‌انداز و افق توسعه سواحل مکران است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، ابوالقاسم اسدی معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان با اشاره به اینکه پیش­نیاز هرگونه توسعه، انجام مطالعات زیربنایی در حوزه های مختلف است، گفت: اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان برای جامه عمل پوشاندن به رسالت و نقش حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی اصلی دریا و ساحل در سطح کشور و نیز اهمیت و ضرورت ملی و بین‌المللی ثبت مداوم و آنالیز پارامترهای دریایی شامل موج، جریان، رسوب و تراز آب، به منظور بهره‌برداری در زمینه‌های ناوبری و دریانوردی و  همچنین جهت ایجاد بستر اطلاعاتی پایه برای فعالیت‌های عمرانی ساحلی و فراساحلی در چشم‌انداز و افق توسعه سواحل مکران، از دهه گذشته تاکنون اقدامات قابل توجهی را برای جمع آوری و ثبت داده‌های فیزیکی و شیمیایی آب دریا در قالب پروژه های" شبکه اندازه گیری مشخصه های دریایی " و "پایش و مطالعات شبیه سازی سواحل مکران"  انجام داده است.

اسدی افزود: در سنوات گذشته به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی از مشخصه­های امواج و نیز عدم دقت کافی در نتایج حاصل از روابط تجربی و نیمه­تجربی که منجر به ایجاد خسارات و آسیب های جدی به سازه های دریایی مخصوصاً معضل رسوب گذاری، فرسایش و خوردگی در بنادر و سازه های دریایی کشور شده بود، سبب گردید سازمان بنادر و دریانوردی از سال ۱۳۶۹ اقدام به تعریف پروژه اندازه­‌گیری مشخصه‌­های دریایی نماید که پس از انجام مطالعات اولیه شبکه بهینه اندازه‌­گیری پارامترهای دریایی؛ نسبت به تامین سه ایستگاه آب عمیق (بویه موج نگار) در سال ۱۳۷۰جهت ثبت پارامترهای هواشناسی و اقیانوس‌شناسی دور از ساحل اقدام شد، بطوریکه ایستگاه چابهار به عنوان یکی از اولین ایستگاه‌های کشور راه‌اندازی و از سال ۱۳۷۰ بصورت مداوم نسبت به ثبت و آنالیز پارامترهای دریایی و هواشناسی اقدام کرده است.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: ایستگاه  بویه موج نگار بندر چابهار در آب‌های یک ونیم مایلی جنوب بندر شهید بهشتی چابهار و در عمق بالای ۸۰ متر مستقر بوده و مشخصه‌های دریایی را از جمله سرعت باد، جهت باد، دمای هوا، ‌ رطوبت نسبی، ‌فشار هوا، ‌ارتفاع و جهت موج، ‌شوری آب، دمای آب و ...  را ثبت می‌کند و با استفاده از امواج رادیویی به ایستگاه ساحلی مخابره کرده و پس از پردازش داده سنسورد و طبقه‌بندی اطلاعات، از طریق پایگاه اینترنتی   marinedata.pmo.ir  قابل دسترسی و بهره‌برداری سازمان‌های تخصصی، دانشگاه‌ها و سایر بهره‌برداران است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین