| کد خبر: 127952 |

یک ماه قبل که در خصوص مبلغ ماده 13 که مربوط به مواقع بحرانی می‌شود با رئیس سازمان راهداری به گفتگو نشسته بودم، هرگز تصور نمی‌کردم که در استان آذربایجان سیلی زندگی مردم را مختل خواهد کرد و امروز برای پیگیری اقدامات راهداری در این بحران، ناچار به بازبینی آن گفتگو باشم، اما حادثه خبر نمی‌کند.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛  در حدود یک ماه قبل بود که از داود کشاورزیان در خصوص ماده 13 بودجه سازمان سوال پرسیدم و او در جواب گفت: ما هرساله از محل ماده 12 مدیریت بحران اعتباراتی را درخواست می‌کنیم و دولت تصویب می‌کند و این مبلغ در اختیار سازمان گذاشته می‌شود، برای اینکه در مواقع بحران ما بتوانیم همکاری‌های لازم را انجام بدهیم، مبلغی که تصویب‌شده بود چیزی در حدود 5000 میلیارد ریال بود اما مانند بقیه ردیف‌های اعتباری بخش کوچکی از این مبلغ اختصاص داده‌شده است.

 

کشاورزیان در آن گفتگو اظهار داشت: ما امسال هم درخواست مشترکی را با امضای وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور تقدیم دولت کردیم که به امید خدا، در صورت تصویب در اختیار سازمان قرار خواهد گرفت که بتوانیم این مبلغ را برای تجهیز راهدارخانه‌ها و تعمیرات اساسی ماشین‌آلات صرف کنیم که در مواقع بحرانی مشکلی برای کمک کردن نداشته باشیم.

 

امروز و بعد از گذشت حدود 10 روز از این سیل به سراغ مسئولین بازسازی معابر رفتیم و با آنها به گفتگو نشستیم؛ سوال ما مشخصا این بود که منابع ترمیم شهر سیل زده از چه محلی تامین می‌شود و آیا کمبودی در این زمینه وجود دارد یا خیر؟

 

محمد تیموری؛ مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در مرحله اول تلاش می‌کنیم از طریق منابع موجود ملی و استانی اقدامات لازم را انجام بدهیم، اما همانطور که می‌دانید، منبع دیگری نیز وجود دارد که در مواقع بحران می‌تواند به ما کمک کند، در قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور هم آمده است که «به دولت اجازه داده می‌شود درصورت وقوع حوادث طبیعی و سوانح پیش‌بینی نشده معادل یک و دو دهم درصد  از بودجه عمومی هر سال را از محل افزایش تنخواه‌گردان خزانه تأمین کند تا به صورت اعتبارات خارج از شمول با پیشنهاد شورای عالی و تأیید رئیس‌جمهور هزینه شود.»

تیموری گفت: یکی دیگر از منابعی که در این مواقع به کار می‌آید ماده 13 همین قانون است که می‌گوید: «دولت (بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) موظف است به منظور بازسازی وجبران خسارات ناشی از حوادث طبیعی و سوانح پیش‌بینی نشده مناطق آسیب‌دیده از محل منابع قرض‌الحسنه و سایر منابع بانکی، تسهیلات مورد نیاز آسیب‌دیدگان (به‌ویژه اقشار محروم) را با نرخهای ترجیحی مصوب ازطریق سیستم بانکی دراختیار آنان قرار دهد و مابه‌التفاوت نرخهای ترجیحی را جهت بازپرداخت به بانکها در لوایح سالانه بودجه کل‌کشور لحاظ نماید.»

مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: ما نامه‌ای را خطاب به وزارت محترم کشور تنظیم و ارسال کردیم که بر اساس آن کمک‌های لازم را انجام بدهند و امیدوار هستیم که با مجموعه این اعتبارات بتوانیم مسائل موجود را به خوبی مرتفع کنیم.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل