| کد خبر: 114775 |

تین‌نیوز|

لایحه بودجه سال ۹۶ که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، روزهای آخر خود را در خانه ملت سپری می‌کند، این بررسی‌ها در حالی انجام می‌شود که نارضایتی‌هایی هم نسبت به آن وجود دارد و کاهش بودجه برخی سازمان‌ها مسئله‌ساز شده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، یکی از بخش‌هایی که بودجه آن نسبت به سال گذشته کاهش داشته، بخش حمل‌ونقل است، به‌استثنای بخش ریلی که از اهم موارد بودجه معرفی شد، دیگر زیرمجموعه‌های این بخش روی خوش لایحه بودجه را ندیدند و به‌عنوان‌مثال بودجه سازمان راهداری 28 درصد کاهش پیدا کرد.

داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان در همین خصوص اظهار داشت: مجموعه راه‌های كشور بالغ‌ بر 205 هزار كیلومتر انواع راه‌ها است كه حدود 86 هزار كیلومتر راه‌های برون‌شهری و مابقی راه‌های روستایی هستند كه در این محاسبات راه‌های درون‌شهری لحاظ نشده است كه از راه‌های برون‌شهری نیز حدود 34 هزار كیلومتر جزو راه‌های شریانی هستند كه بیشترین حجم ترافیك به روی آن‌ها قرار دارد.
 
او با اشاره به ارزش روز 200 هزار میلیارد تومانی راه‌های كشور افزود: در نرم جهانی معمولاً 2 تا 6 درصد ارزش راه برای نگهداری از آن‌ها باید هزینه شود و چنانچه مقرر باشد متوسط 5 / 3 تا 4 درصد اعتبار برای نگهداری هزینه شود حدود 7 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است كه بخشی از آن شامل راه‌های شریانی حدود 45 درصد از طریق منابع ملی باید تأمین شود و 55 درصد راه‌های غیرشریانی نیز از محل استانی تأمین شود كه در سال‌های اخیر به علت افزایش قیمت قیر در كشور از یک‌سو و افزایش قیمت ماشین‌آلات و قطعات یدكی نیز از سوی دیگر موجب شد هزینه ساخت و نگهداری رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد و از آن مقطع زمانی منابع استانی به‌هیچ‌عنوان تكاپوی نگهداری از راه‌ها را نمی‌کنند و حداكثر 20 درصد اعتبارات موردنیاز در استان‌ها تأمین می‌شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأكید بر عدم تخصیص اعتبارات ملی گفت: اعتبارات تخصیص داده‌شده از منابع ملی به امر نگهداری راه‌های شریانی به دلیل تنگناهای اعتباری به‌صورت 100 درصدی تأمین نمی‌شود و با اختصاص اسناد خزانه بخشی از هزینه‌ها تأمین می‌شود لذا راهداری همچنان با كمبودهای اعتباری و مالی به‌ویژه درزمینهٔ نگهداری راه‌های فرعی و راه‌های روستایی مواجه است.
 
او با بیان این‌که امر نگهداری راه‌ها نیازمند یك منبع پایدار اعتباری و مستقل از بودجه‌های عمرانی دولت است، افزود: امر نگهداری راه‌ها یك امر جاری و مستمر است و نمی‌تواند دستخوش نوسانات اعتباری عمرانی دولتی باشد، ازاین‌رو بهترین گزینه‌ای كه می‌تواند مورداستفاده باشد،‌ عوارض بر سوخت وسایل نقلیه كه بر اساس میزان مصرف سوخت وسایل و تردد در جاده‌های كشور، عوارض وضع شود و آن مبلغ برای نگهداری راه‌ها تخصیص داده شود.
 
كشاورزیان تصریح كرد: در 2 سال گذشته، بر اساس مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی مقررشده بود 20 درصد قیمت گازوئیل مصرفی برای نگهداری راه‌ها و راه‌آهن اختصاص داده شود كه با توجه به سیاست‌های ضدتورمی دولت تاكنون اجرا نشده است كه امید آن می‌رود با افزایش قیمت سوخت، این سهم افزایش پیدا كند و با تخصیص آن، بخشی از هزینه‌های نگهداری و بهسازی راه‌ها تأمین‌شده و به ارتقای وضع ایمنی در جاده‌ها منجر شود.
 
اما این سند هنوز لایحه است و تبدیل به قانون بودجه نشده، به همین دلیل سازمان‌های مختلف تلاش دارند تا با ارائه استدلال‌ها و توضیحاتی تغییری در لایحه بودجه ایجاد کنند.

در همین خصوص به سراغ خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناها رفتیم و ارزیابی‌اش از شرایط فعلی بودجه را جویا شدیم:
 
خادمی گفت: این لایحه بودجه، لایحه دولت است که تقدیم به مجلس شورای اسلامی‌شده است و ما هم عضوی از دولت هستیم و در قبال دولت اعتراضی نخواهیم داشت، مسائلی وجود دارد که دولت را مجبور می‌کند گاهی بودجه بعضی از سازمان‌ها را کاهش بدهد و ما در جریان این مسائل هستیم و ما بحث خاصی را مخالف نظر دولت نداریم.

این مقام مسئول ادامه داد: اما واقعیت امر این است که بودجه ما نسبت به نیازها و فعالیت‌های گسترده شرکت ساخت و توسعه زیربناها خیلی کم است و مبلغ مناسبی نیست و نیازهای این شرکت را تأمین نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناها اظهار داشت: ما در پی این هستیم که ان‌شاءالله و به امید خدا ما در لایحه‌ای که در حال تهیه آن هستیم برای اصلاح ساختار تشکیلاتی سازمان راهداری مواردی را پیش‌بینی کرده‌ایم، طبق مصوبه شورای عالی اداری که صورت گرفت دولت مکلف شد که ظرف شش ماه یک لایحه بدهد برای اصلاح قانون تأسیس سازمان راهداری؛ ما تلاش می‌کنیم که در آن لایحه منابع درآمدی جدیدی را ببینیم که یک‌ قسمتی از این کمبودها را جبران کنیم.
 
 

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل