| کد خبر: 163137 |

◄ چرا روند نوسازی لکوموتیو به کندی پیش می‌رود؟

کمبود نقدینگی مهم‌ترین عامل برای روند کند نوسازی لکوموتیو توسط شرکت‌های مالک لکوموتیو بوده است اما با این حال، از سال ۱۳۹۲ تا بهمن‌ماه امسال، تعداد ۱۱۱ لوکوموتیو نو از تولید داخلی، وارد ناوگان ریلی کشور شده است.

تین نیوز

در کشور ما نحوه توجه به حمل‌ونقل ریلی و گستره کاربرد آن در طول سال‌های گذشته تغییر کرده است و متاثر از روند جهانی از نگاه تفسیرگرا به نگاه کارکردگرا و نتیجه‌گرا معطوف شده است.

با ورود به عصر مدرنیته، به اقتصاد و مثابه آن نیز براساس میزان سود و زیان توجه شد. از همین منظر، رشد و توسعه حمل‌ونقل ریلی به لحاظ کمی و کیفی هم قابل تفسیر است. به این معنی که اگر این نوع از حمل‌ونقل در جهان رشد بیشتری کرده است، دلیل اصلی آن همین تغییر نگاه با توجه به مزایای حمل‌ونقل ریلی نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای و... بوده است.

به گزارش تین‌نیوز، در کشور ما برای دستیابی به میزان قابل قبولی از رشد در حمل‌ونقل ریلی به نوسازی ناوگان، لکوموتیو و خطوط ریلی نیازمند بوده‌ایم. روند این نوسازی و به‌سازی‌ها را پیش از این در گزارشی تحت عنوان «نمای کلی از حمل‌ونقل ریلی» منتشر کرده‌ایم که توجه شما را به دومین گزارش از سلسله گزارش‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی در سال گذشته، با موضوع نوسازی لکوموتیو به‌عنوان تاثیرگذارترین عامل بر توسعه شبکه ریلی جلب می‌کنیم.

کمبود نقدینگی مهم‌ترین عامل برای روند کند نوسازی لکوموتیو توسط شرکت‌های مالک لکوموتیو بوده است اما با این حال، از سال ۱۳۹۲ تا بهمن‌ماه امسال، تعداد ۱۱۱ لوکوموتیو نو از تولید داخلی، وارد ناوگان ریلی کشور شده است. در طول این سال‌ها ۳۳ لوکوموتیو در سال ۱۳۹۲، ۳۲ لوکوموتیو در سال ۱۳۹۳ و ۳۲ لوکوموتیو در سال ۱۳۹۴، ۱۱ عدد در سال ۱۳۹۵ و تا پایان بهمن‌ماه امسال نیز سه لوکوموتیو دیگر به ناوگان ریلی ایران پیوسته‌اند.

در حوزه لوکوموتیوهای بازسازی‌شده نیز سال ۱۳۹۲ بهترین آمار را دارد. چراکه در این سال ۱۴ دستگاه لوکوموتیو بازسازی‌شده به ناوگان ایران پیوستند. پس‌ازآن نیز به ترتیب از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶، پنج، هشت، ۱۲ و ۱۰ لوکوموتیو دیگر بازسازی‌شده‌اند که مجموع عملکرد در این حوزه را به عدد ۴۹ دستگاه می‌رساند.

در حوزه لوکوموتیوهای وارداتی نیز تنها در سال‌های ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ به ترتیب ۱۱، ۱۶ و سه دستگاه لوکوموتیو به ایران وارد شده‌اند.

با توجه به آمار و ارقام فوق، از مهم‌ترین ارکان توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور، نوسازی لکوموتیو است. در زمینه خرید لکوموتیو هنوز هم مشکلاتی از قبیل موارد زیر وجود دارد:

  1. آثار تحریم در سال‌های گذشته که هنوز هم در این صنعت به‌طور کامل رفع نشده است.
  2. عدم امکان خرید نقدی لوکوموتیو برای شرکت‌های مالک لکوموتیو و سخت شدن خرید لکوموتیو از طریق فاینانس خارجی به‌دلیل عدم همکاری مستمر شرکت‌های مطرح بین‌المللی سازنده لکوموتیو.
  3. روزآمد نبودن سیستم بانکی ایران طبق نُرم جهانی و عدم امکان برای انجام معاملات از طریق سوییفت.
  4. مقررات داخلی‌ای همچون الزام خرید از لکوموتیوساز داخلی که همواره امکان آن وجود ندارد و همین لکوموتیو داخلی هم درواقع با انتقال تکنولوژی از خارج ساخته می‌شود.

 در طول سال‌های اخیر راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های مالک لکوموتیو با توجه به رشد حمل‌ونقل ریلی در کشورهای مختلف و مشاهده مزایای کارکردی استفاده از حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای، تلاش فراوانی در جهت رشد این صنعت کرده‌اند. فاینانس‌هایی که در همین روزهای پایان سال به ثمر می‌نشینند، نشان از این تلاش دارند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.