| کد خبر: 143365 |

اولویت‌بندی پروژه‌های ریلی برای جذب سرمایه

صنعت ریلی کشور ما در حالی مشکلات متعددی دارد که توسعه آن، به معنای توسعه اقتصادی کشور خواهد بود. حمل‌ونقل ریلی، به اندازه یک هفتم حمل‌ونقل ریلی سوخت مصرف می‌کند و به همین دلیل، از نظر مصرف انرژی، بسیار به صرفه است.

تین نیوز
هدایت الله خادمی*: صنعت ریلی کشور ما در حالی مشکلات متعددی دارد که توسعه آن، به معنای توسعه اقتصادی کشور خواهد بود. حمل‌ونقل ریلی، به اندازه یک هفتم حمل‌ونقل ریلی سوخت مصرف می‌کند و به همین دلیل، از نظر مصرف انرژی، بسیار به صرفه است.

از نظر ایمنی هم این شیوه حمل‌ونقل، جایگاه نخست را در بین دیگر شیوه‌های حمل‌ونقل دارد. این شیوه حمل‌ونقل، به دلیل مصرف سوخت کمتر، همچنین دوستدار محیط‌زیست به شمار می‌رود و توسعه آن، حمایت از محیط‌زیست خواهد بود.

با توجه به این مزیت‌ها، در مجموع باید گفت رشد و توسعه این شیوه حمل‌ونقل در کشور باید در دستور کار قرار گیرد. با وجود همه این مزیت‌ها و با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه ریلی، به نظر می‌رسد هنوز در مدیریت کلان ریلی کشور و در وزارت راه و شهرسازی، برنامه‌ریزی دقیقی برای حمایت از حمل‌ونقل ریلی وجود ندارد.

در این زمینه یکی از مشکلاتی که عنوان می‌شود، کمبود بودجه و مشکلات مالی است که وزارت راه و شهرسازی در زمینه اجرای پروژه‌های ریلی دارد. درحال‌حاضر پروژه‌های ریلی متعددی در کشور وجود دارند که در دولت یازدهم یا دولت‌های گذشته کار اجرای آنها آغاز شده اما به دلیل کمبود بودجه، هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند.

در این زمینه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنند تسهیلات قانونی برای تامین بودجه مورد نیاز از سرمایه‌گذاری‌های خارجی و فاینانس برای این پروژه‌ها را فراهم کنند، اما با توجه به تعدد پروژه‌های آغاز شده، در این زمینه باید اولویت‌بندی از سوی وزارت راه و شهرسازی تعریف شده تا پیگیری تامین مالی پروژه‌های مهم و ملی، به بهترین شیوه انجام شود.

با توجه به اینکه درحال‌حاضر شاهد سوانح متعدد ریلی در شبکه جاده‌ای هستیم و بخش زیادی از منابع انسانی و مالی خود را در جاده‌ها از دست می‌دهیم، گریزی از توسعه ریلی نداریم و فقط با توسعه این شیوه حمل‌ونقل است که می‌توانیم شاهد کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در صنعت و تجارت باشیم.

*نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.