| کد خبر: 137763 |

در روزهای اخیر مصوبه معافیت حمل‌ونقل درون و برون‌شهری ریلی و جاده‌ای از مالیات ارزش افزوده در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است؛ تصمیمی که اگرچه مزیت‌هایی دارد اما تاثیری در رقابت‌پذیر شدن بخش ریلی با جاده‌ای نخواهد داشت. واقعیت این است که در حوزه اقتصاد، قیمت‌ها علامت‌دهنده هستند.

تین‌نیوز | 

در روزهای اخیر مصوبه معافیت حمل‌ونقل درون و برون‌شهری ریلی و جاده‌ای از مالیات ارزش افزوده در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است؛ تصمیمی که اگرچه مزیت‌هایی دارد اما تاثیری در رقابت‌پذیر شدن بخش ریلی با جاده‌ای نخواهد داشت. واقعیت این است که در حوزه اقتصاد، قیمت‌ها علامت‌دهنده هستند.

اگر می‌بینیم که در اروپا، بخش حمل‌ونقل ریلی در مسیر پیشرفت روزافزون قرار دارد و هر روز، فناوری‌های جدیدی در این بخش به‌کار گرفته می‌شود تا هم سرعت و امنیت و هم هزینه بهینه را برای مشتری به دنبال داشته باشد، این مسئله به دلیل سیاست‌های کلان دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا است که انواع مالیات و سختگیری را در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای قائل شده‌اند.

نمونه این سختگیری‌ها، اجازه ندادن برای عبور کامیون از جاده‌های سوئیس است؛ قانونی که موجب می‌شود کامیون‌ها با سوار شدن به قطار، از مرز دیگر خارج شوند.

با توجه به مزیت‌های ذاتی حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به حمل‌ونقل ریلی، تا وقتی که مزیت قیمتی وجود نداشته باشد، هیچ‌کس شیوه ریلی را برای جابه‌جایی کالا و مسافر انتخاب نخواهد کرد.

در این زمینه ضروری است وزارت راه و شهرسازی، یک بار برای همیشه، ترجیح حمل‌ونقل ریلی بر شیوه جاده‌ای را در عمل با توازن‌بخشی به هزینه‌های این دو بخش، به منصه ظهور برساند.

محمدنبی جوانمردی - کارشناس حمل‌ونقل بین‌المللی

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل