| کد خبر: 133521 |

اردیبهشت ۹۶ هر اندازه برای دولت یازدهم روزهای خوبی را به همراه داشت اما برای طرح ملی راه‏آهن ارومیه- مراغه تکرار تلخ ماجرای یک خلف وعده ۱۶ ساله بود.

تین‌نیوز | 

اردیبهشت ۹۶ هر اندازه برای دولت یازدهم روزهای خوبی را به همراه داشت اما برای طرح ملی راه‏‌آهن ارومیه- مراغه تکرار تلخ ماجرای یک خلف وعده ۱۶ ساله بود. طرح راه‏‌آهن مراغه- ارومیه که از سال ۸۰ آغازشده به طول ۱۸۵ کیلومتر و در پنج قطعه در حال اجرا است ولی با گذشت ۱۶ سال فراز و فرود به سرانجام نرسیده است.

 

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، راه‏‌آهن مراغه - ارومیه از طرح‌های عمرانی آذربایجان غربی است که ارومیه را به راه‏‌آهن سراسری وصل می‏کند. عملیات اجرایی این طرح از ۱۶ سال پیش آغاز شده و تاکنون قطعه اول آن از مراغه تا میاندوآب و قطعه دوم آن از میاندوآب به مهاباد به بهره‏برداری رسیده است. عدم تحقق وعده رئیس سازمان برنامه‏وبودجه کشور مبنی بر افتتاح ایستگاه نقده موجب شد بار دیگر امیدهای مردم منطقه رنگ ببازد. این طرح که باید در سال ۸۸ به اتمام می‏رسید، با وعده‏های متعدد مسوولان همچنان درگیر مشکلات اعتباری است. بر اساس اعلام مسوولان کشوری و استانی با تزریق اعتبارات جدید قرار بود ایستگاه نقده دهه فجر سال گذشته و ایستگاه ارومیه نیز بهار سال ۹۶ افتتاح شود اما عدم تحقق افتتاح ایستگاه نقده موجب شد بار دیگر امیدهای مردم منطقه رنگ ببازد.

 

ضریب نفوذ شبکه ریلی ناچیز است

بر اساس این گزارش، حمل‏‌ونقل ارزان، ظرفیت‏های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در ارتباطات و امنیت در مسافرت‏های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن است، ولی مردم آذربایجان غربی سال‏ها است از این نعمت محروم‏اند. آذربایجان غربی به‌دلیل هم‏مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‏عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‏شود اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‏های راه و حمل‏‌ونقل محروم از شبکه ریلی است. موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشور به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به‏طوری‏که جاده و ریل‏های ارتباط با اروپا به‏ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و برعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متاسفانه شاخص‏های توسعه‏ای حمل‏‌ونقل به‏ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی در این استان پایین است. بی‏توجهی برخی مسوولان به‏ضرورت توسعه راه‏های استان به‏ویژه راه‏‌آهن مراغه – ارومیه و نیز اتمام طرح‌های نیمه‏تمام این حوزه از سال‏های گذشته تاکنون نه‏تنها موجب عقب‏ماندگی در اقتصاد استان شده بلکه سبب مشکلات فراوانی برای شهروندان همچون سلب آسایش و تصادفات نیز می‏شود.

 

ارومیه – مراغه هفته دولت آماده بهره‏برداری

نماینده ارومیه در مجلس درباره دلایل تاخیر بهره‏برداری از راه‏‌آهن ارومیه – مراغه و به بهره‏برداری نرسیدن ایستگاه نقده در اردیبهشت‏ امسال با وجود وعده‏های متعدد مسوولان کشوری گفت: اکنون اجرای ایستگاه نقده به اتمام رسیده و آماده بهره‏برداری است. هادی بهادری با بیان اینکه این طرح از ۱۰۰‌درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، افزود: بر اساس اعلام مسوولان وزارت راه و شهرسازی ایستگاه نقده اردیبهشت‏ با حضور رئیس‏جمهوری کشورمان باید به بهره‏برداری می‏رسید اما به‌دلیل پیشرفت بالای ایستگاه ارومیه مقرر شد هر دو قسمت راه‏‌آهن به‏صورت هم‏زمان افتتاح شوند.

 

افتتاح ایستگاه‌های نقده و ارومیه همزمان با هفته دولت

وی با بیان اینکه ایستگاه‏های راه‏‌آهن نقده و ارومیه هم‏زمان با هفته دولت به بهره‏برداری می‏رسند، اظهار کرد: با بهره‏برداری از این دو ایستگاه راه‏‌آهن ارومیه – مراغه به‏طور کامل افتتاح‏شده و مردم می‏توانند از خدمات آن استفاده کنند. نماینده ارومیه در مجلس گفت: در سال‏های اخیر به‌دلیل کمبود اعتبارات شاهد کندی روند اجرای این طرح و محقق نشدن وعده‏ها در این زمینه بودیم که با تسریع در روند اجرا به‏زودی شاهد اتمام این طرح خواهیم بود. بهادری با بیان اینکه اتمام این طرح یکی از خواسته‌های اصلی مردم و مسوولان منطقه است، اظهار کرد: تامین اعتبارات این طرح نیازمند پیگیری جدی مسوولان و نمایندگان استان در مجلس و نیز مدیران ذی‌ربط استانی است که در سال جاری این پیگیری‏ها باید با قوت بیشتری ادامه داشته باشد. اظهارات نماینده مردم ارومیه در مجلس در حالی صورت می‏گیرد که مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی می‏گوید هم‏زمانی وعده بهره‏برداری از ایستگاه نقده با انتخابات ریاست جمهوری مانع تحقق آن شده است. داریوش نصر با بیان اینکه ایستگاه نقده به‏صورت کامل احداث و به اتمام رسیده است، افزود: به‌دلیل همزمانی با دوران انتخابات ریاست جمهوری مقرر شد بهره‌برداری از این طرح به تعویق افتاده و همزمان با ایستگاه ارومیه صورت گیرد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • ناشناس 0 0

    با سلام با افتتاح راه اهن میانه تبریز میشد راه آهن تبریز ارومیه ساخته میشد چونکه کوتاهتر و استاندارد خط دوخطه با سرعت 160 هست درحالیکه مسیر قدیمی میانه مراغه 50 کیلومتر در ساعت استانداردش هست مطمئنا زمان سیر سفر ارومیه بالا خواهد بود

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل