| کد خبر: 73132 |

تین نیوز | دولت چین با تعریف و طراحی گونه‌ای جدید از یارانه‌های حمایتی، قصد دارد به‌زودی پروژه‌ای را به مرحله اجرا درآورد که هدف آن، پرداخت یارانه نقدی برای خرید خودروهای ارزان‌قیمت ویژه جمعیت روستانشین این کشور است.
 
براساس چارچوب‌های تعریف شده در این طرح، ساکنان مناطق روستایی چین قادر خواهند بود با دریافت این یارانه‌های ویژه، اقدام به خریداری اتومبیل‌های سواری با ظرفیت پایین و حجم موتور کمتر از ۱/۶ لیتر کنند. یک منبع آگاه دولتی که در جریان جزییات این طرح قرار داشته و تاکید زیادی بر ناشناس ماندن خود و فاش نشدن نامش دارد، درباره سایر موارد و جزییات مندرج در این طرح حمایتی اینگونه توضیح داد: «این برنامه پرداخت یارانه ویژه خرید خودرو که تنها برای روستانشینان چین در سراسر این کشور طراحی و در نظر گرفته شده است، علاوه بر قابلیت استفاده از آن برای خریداری اتومبیل‌های سواری کوچک و با حجم موتور پایین، به روستانشینانی که متقاضی خرید خودروهای تجاری و بارکش‌های سبک و کوچک نظیر ون‌های باری سبک و وانت‌های حمل بار هستند نیز پرداخت خواهد شد.
این مشوق‌های مالی، در نوع خود نخستین مورد از بودجه‌های حمایتی تخصیص داده شده از سوی دولت مرکزی چین برای روستایی‌ها در سراسر این کشور پهناور است که به دلیل تفاوت مهم آن با طرح مشابه قبلی اجرا شده در سال ۲۰۱۰ میلادی، به نوبه خود پروژه‌ای جدید به شمار می‌رود.
 
تفاوت این طرح جدید با برنامه اجرا شده پیشین در نوع خودروها است زیرا در برنامه چند سال قبل، یارانه‌های اختصاص داده شده علاوه بر اینکه حجم محدودتری داشتند، تنها امکان پرداخت و استفاده از آن برای خرید خودروهای تجاری کوچک و وانت‌بارهای سبک بوده و خرید اتومبیل‌های سواری را شامل نمی‌شد، در حالی که هدف‌گذاری عمده در طرح جدید، حول محور پرداخت یارانه ویژه خرید خودروهای سواری کم‌حجم و ارزان‌قیمت تولید داخلی چین قرار گرفته است. با اجرای این پروژه عظیم در گستره سراسری و برای جمعیت هدف چند صدمیلیون نفری روستانشین چینی، در حقیقت دولت مرکزی این کشور ۲ دستاورد و هدف بزرگ و مهم را تحقق خواهد بخشید؛ نخست اینکه با حمایت مالی و تشویق روستاییان چین، تسهیلات و امکانات قابل استفاده آنها و به‌عبارت دیگر میزان رفاه زندگی قشر روستانشین را ارتقا خواهد داد و علاوه بر آن، از کاهش نرخ رشد بخش صنعت خودروسازی این کشور نیز ـ که مدتی است نشانه‌های آن ظاهر شده است ـ جلوگیری کرده و با ایجاد تقاضای بسیار زیاد برای تولیدات حوزه مهم صنایع خودروسازی و بخش‌های وابسته به آن، موجب تقویت رشد اقتصادی، اشتغال و دیگر شاخص‌های اقتصادی مهم مرتبط با آن می‌شود.
 
آخرین مورد از این نوع طرح‌های حمایتی که به‌شکل پرداخت یارانه خرید خودرو در چین اجرا شد، مربوط به سال ۲۰۰۹ میلادی است و این یارانه‌ها تنها برای خرید خودروهای سبک تجاری به بخشی از روستاییان این کشور پرداخت شد، آنهم درست در دوره بحران مالی جهانی ـ که از سال ۲۰۰۸م آغاز شده بود ـ در اوج خود قرار داشت و دولت چین در اصل با اجرای پروژه‌هایی از این دست در تلاش برای سرپا نگه داشتن و ادامه حرکت و رشد اقتصادی کشورش بود و این حمایت‌های هزینه‌شده از سوی دولت که با هدف تحریک و تشویق تقاضای داخلی انجام شد ملت چین را به مسیری سوق داد که در طول آن با پیشی گرفتن از امریکا، خود تبدیل به بزرگترین بازار مصرف و تقاضای خودرو در جهان شده و به دنبال آن، پاسخگویی به این حجم عظیم تقاضا از سوی صنعت خودروسازی چین، به شتاب رشد تولید خودرو در این کشور منتهی شد و با این فعل و انفعالات در زمانی کوتاه ضمن پشت‌سر گذاشتن تمامی رقبای مطرح و بزرگ جهانی در عرصه تولید خودرو، تبدیل به بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان نیز شد و اکنون کشور چین نزدیک به ۶ سال است که در جایگاه نخست بزرگترین خودروساز دنیا تکیه زده و با رقبای نزدیک خود، امریکا و ژاپن به‌عنوان دومین و سومین تولیدکننده بزرگ خودروی جهان فاصله‌ای بسیار زیاد و معنادار پیدا کرده است.
 
البته اقدام جدید چین برای پرداخت یارانه خرید خودرو نیازمند مقدمات و فراهم کردن زمینه اجرای آن است و در همین زمینه، این مشوق‌های مالی جدید پس از اقدام اخیر دولت در کاهش میزان مالیات خرید مصرف‌کننده برای وسایل نقلیه کوچک سواری پرداخت می‌شود. اقدام دولت چین در کاهش مالیات‌های خرید خودرو در اکتبر امسال نیز پس از انجام مذاکرات و لابی‌های گوناگون با خودروسازان این کشور به دلیل سقوط شدید نرخ رشد تقاضا در بازارهای خودرو داخلی چین انجام شد.

ژوگانگ یکی از مدیران ارشد در گروه مشاوران بوستون واقع در شانگهای چین در این زمینه چنین خاطرنشان می‌کند: «بخش خودرو از جمله بخش‌های بسیار مهم صنایع بوده و دارای زنجیره طولانی عرضه و تامین تقاضا برای بازار مصرف هر کشور است و به دلیل همین ماهیت و شاخص مهم، قابلیت تحریک مستقیم و بی‌واسطه نرخ رشد اقتصادی را دارد. » وی تاکید می‌کند: «اما در حال حاضر باید توجه داشت که در بخش شهرنشین چین فضای زیادی برای تحریک تقاضا وجود نداشته و حجم مالکیت خودرو در این بخش در حال رسیدن به نقطه اشباع است. به همین دلیل است که چین توجه و تمرکز خود را به سمت بخش روستایی خود که بیشترین تعداد جمعیت را دارد متمایل کرده است.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
با گذشت نزدیک به دو ماه از تجمع‌های صنفی کامیون‌داران، به نظر شما عملکرد کدام ارگان در پیگیری مطالبات و حل و فصل مشکلات رانندگان بهتر بوده است؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین