| کد خبر: 71443 |

کارشناسان با اشاره به فرصت باقیمانده تا اجرایی‌شدن قرارداد با خارجی‌ها پیشنهاد کردند

تین نیوز | شمارش معکوس برای اجرای برجام و لغو کامل تحریم‌ها آغاز شده و در این بین علاوه بر مردم ایران، سرمایه‌گذاران خارجی نیز چشم به روزهای پایانی آذر دوخته‌اند تا فصلی نو در همکاری با همتایان ایرانی خود آغاز شود.

در چند ماه گذشته نمایندگان بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا به کشور آمده و با خودروسازان دیدار و مذاکره کردند؛ مذاکراتی که پس از درز خبر آن به بیرون، مردم در انتظار ورود خودروهای خارجی به کشور ماندند که همین امر باعث شد سایه رکود بر بازار خودرو پهن شود. مذاکره با خارجی‌ها با هدف رونق صنعت خودرو همچنان ادامه دارد، تا جایی که مذاکرات ایتالیایی‌ها تا جاده مخصوص هم کشیده شده و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده خودروسازان ایتالیایی دوشنبه هفته آینده جلساتی را در ایران‌خودرو برای رایزنی خواهند داشت.

این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش‌شرط‌هایی مبنی بر تمرکز روی صادرات، داخلی‌سازی و انتقال دانش فنی را برای همکاری با خودروسازان خارجی تعیین کرده است؛ پیش‌شرط‌هایی که به گفته مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت علاوه بر تعیین، باید تضامین اجرایی برای حضور این شرکت‌ها داشته باشد. سعید مدنی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: در مذاکره با خودروسازان خارجی شرط‌های همکاری بیان می‌شود اما گاهی برخی شرکت‌ها از موضع قدرت برخورد می‌کنند.

بعد از رفع تحریم‌ها باید برای شرکت‌های خودروسازی که در گذشته همکار خودروسازان ایرانی بودند اما همکاری مناسبی نداشتند، رقیب‌هایی در نظر گرفته شود. به عبارت دیگر اگر تمام تخم‌مرغ‌های خودروسازی در سبد فرانسوی‌های چیده شود،‌ کار درستی نیست و این خودروسازان به‌طور حتم باید رقیبان جدیدی داشته باشند. وی با بیان اینکه خودروسازان باید شرکایی انتخاب کنند که با عقد قرارداد از شرایط بهتری بهره می‌برند، گفت: این همکاری‌ها می‌تواند به صورت مشترک یا سرمایه‌گذاری کامل باشد زیرا کشورهایی هستند که شرایط خودروسازان ایران را می‌پذیرند، بنابراین الزامی وجود ندارد که قرارداد با خودروسازان خارجی تنها با ۲شرکت بزرگ فرانسوی «پژو» و «رنو» خلاصه شود.

مدنی تصریح کرد: مذاکرات با خودروسازان خارجی ادامه دارد و همکاری با برخی شرکت‌ها نظیر رنو، پژو و کیا تا حدودی به نتیجه رسیده است. هرچند دوره زمانی برای به سرانجام رسیدن این مذاکره‌ها تعیین نشده و این وظیفه به خودروسازان برای حفظ بقا سپرده شده است اما در این بین وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاست‌های کلان را به آنها ابلاغ کرده است تا در مذاکرات خود این سیاست‌ها را در نظر بگیرند. گاهی وزارتخانه در این گفت‌وگوها به خودروسازان کمک می‌کند تا رویکردهای موردنظر را در جلسه با خودروسازان خارجی مطرح کنند.

در همین حال یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که خودروسازان خارجی هرچه دیرتر وارد کشور شوند، چرخ این صنعت دیرتر به چرخش درخواهد آمد. امید رضایی در گفت‌وگو با صمت درباره نقش دولت در تعیین زمان به نتیجه رسیدن و تعیین شرکای خارجی خودروسازان داخلی گفت: دولت نمی‌تواند برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات تعیین‌تکلیف کند زیرا یک‌طرف این گفت‌وگوها خودروسازان خارجی قرار دارند و برای این شرکا نمی‌توان زمان تعیین کرد. از آنجایی که مذاکرات ۲سویه است، بنابراین به‌طور قطع شرایط طرف مقابل نیز باید درک شود. به باور رضایی، تا پیش از اجرایی شدن برجام هدف طرف‌های خارجی از آمدن به ایران ارزیابی وضعیت صنعت خودرو کشور بود و بعد از برجام تصمیم نهایی خود را خواهند گرفت، بنابراین تا آن زمان اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. از قضا خودروسازان داخلی نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و به ارزیابی و امکان‌سنجی ظرفیت‌های خود به‌طور دقیق برای همکاری بپردازند. به عنوان مثال آیا برای قطعه‌سازان امکان تولید قطعه‌های مختلف برای ۴ خودروساز خارجی به صورت همزمان وجود دارد؟

بازرس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور تصریح کرد: خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی تجربه همکاری با شرکت‌های پژو،‌ رنو و کیا را دارند اما اگر بخواهند با خودروساز خارجی دیگری به همکاری بپردازند، برای ایجاد ظرفیت‌های استاندارد، سیستم‌های کیفی و روش‌های تولید به زمان سیرتکامل نیاز دارند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه خودروسازان در حال تعیین نقشه‌راه با همتایان خارجی خود هستند و بهتر است در مدت‌زمان باقیمانده تا لغو تحریم‌ها،‌ مطالعات خود را ۲ برابر کرده تا از خطاهای آینده جلوگیری کنند، گفت: با روشن شدن خط سیر خودروسازان، قطعه‌سازان نیز این حق انتخاب را به دست می‌آورند که با کدام خودروساز خارجی به همکاری بپردازند. اکنون شرایط نامشخص و مبهم است و در صورت تعیین هرچه زودتر شرکای خارجی علاوه بر خودروسازان، تولیدکنندگان، مشتریان، کارآفرینان و... از تکلیف خود آگاهی پیدا می‌کنند. به باور رضایی، در بخش ورود خودروهای جدید نباید موضوع آموزش و مهندسی نادیده گرفته شود، چراکه فرآیندهای کنترلی و کیفی،‌ آزمایشگاهی و لابراتوآری نیاز به توجه جدی‌تری دارد.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل