| کد خبر: 71090 |

بررسی دلایل منتشر نشدن گزارش ارزیابی کیفی خودرو

تین نیوز | گزارش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی از سوی شرکت بازرسی کیفیت ایران منتشر نشده و مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید تا پایان آبان ماه از این گزارش خبری نیست. دستورالعمل رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی از هفت سال پیش تدوین شد و به‌صورت ماهانه از سوی شرکت بازرسی کیفیت ایران گزارش این رده‌بندی منتشر می‌شد.

اما اکنون حدود دو ماه است که از این گزارش خبری نیست. منتشر نشدن این گزارش همزمان با طرح تسهیلات ویژه دولتی برای خرید خودرو ابهاماتی را ایجاد کرده که شنیده‌ها نیز به آن دامن می‌زند. گفته می‌شود جایگاه خودروهای داخلی از نظر کیفی تنزل داشته و به همین دلیل به دستور دفتر نیرو محرکه وزارت صنعت از انتشار گزارش‌های ماهانه جلوگیری شده است.

تغییر دستورالعمل دلیل تاخیر انتشار گزارش کیفیت
امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، در این زمینه به «فرصت امروز» می‌گوید: «منتشر نشدن گزارش کیفی ماهانه به دلیل تغییر دستورالعمل بازرسی کیفی خودروهاست. اجرایی شدن این دستورالعمل زمانبر شد و باعث به تاخیر افتادن انتشار گزارش رده‌بندی کیفی خودرو شد.» گزارش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی به طور ماهانه از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر می‌شد اما این شرکت از آخر شهریور ماه تاکنون هیچ گزارشی از رده‌بندی کیفی خودروهای تولیدی منتشر نکرده است.

سعید تاجیک، معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، درباره علت منتشر نشدن این گزارش، در گفت‌وگو با «فرصت امروز» بیان می‌کند: «روش ارزیابی تغییر کرده و به همین دلیل ما در حال به‌روز کردن نرم‌افزارها هستیم. ما یک گزارش اولیه را تهیه کردیم اما چون این گزارش جامع نبود و با نرم‌افزارهای به روز شده انجام نشده بود، از انتشار گزارش خودداری کردیم.» او درباره زمان انتشار این گزارش اظهار می‌کند: «قرار بر این است که ما گزارش را به وزارت صنعت، معدن و تجارت بدهیم وسپس آنها گزارش را منتشر کنند اما هنوز گزارش ما آماده نیست که زمان انتشار آن مشخص باشد.»
در حالی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام می‌کند هنوز گزارش رده‌بندی کیفی خودروها آماده نیست که مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت زمان انتشار گزارش را تا ابتدای آذرماه اعلام کرده بود.

کیفیت خودروهای داخلی کاهش یافته؟
همزمانی منتشر نشدن این گزارش با فروش خودرو با تسهیلات این شائبه را به وجود آورده که ممکن است سطح کیفی خودروها تنزل داشته و به دلیل اینکه ممکن بود همین موضوع به عامل بازدارنده‌ای برای خرید منجر شود، از انتشار آن جلوگیری شده است. شنیده‌ها در حالی حاکی از تنزل جایگاه خودروهای داخلی در جدول رده‌بندی کیفی است که سخنگوی دولت پیش شرط پرداخت تسهیلات خرید خودرو را افزایش کیفیت خودرو‌ها اعلام کرده بود. اما این تئوری چقدر درست است؟

تاجیک در این زمینه بیان می‌کند: «اگر قرار به چنین کاری بود از ابتدا انتشار این گزارش توسط وزارت صنعت الزامی و روش ارزیابی دقیق‌تر نمی‌شد. در روش جدید ارزیابی کیفی - ایرادهای دستورالعملی برطرف شده و هدف این است که خودروی معیوب به مردم تحویل داده نشود.»

بهرام شهریاری، ‌کارشناس صنعت خودرو، نیز با بیان اینکه قطعا سطح کیفیت خودروهای داخلی تنزل داشته است، به «فرصت امروز» می‌گوید: «گزارش ارزیابی کیفی خودروها برای این است که اگر نمره منفی خودرویی بالا رفت جلوی تولیدش گرفته شود. انتشار این گزارش به‌صورت عمومی در کشورهای دیگر کاربردی نیست و اصولا در ستاد‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما در ایران این گزارش توسط اداره استاندارد منتشر می‌شود و همان کاربرد را دارد. حالا اینکه عدم انتشار آن همزمان با تسهیلات خرید خودرو شده و این موضوع این‌گونه تعبیر می‌شود که سطح کیفی خودروها تنزل داشته است، می‌تواند درست باشد. کاهش کیفی خودروهای تولید داخل یک واقعیت است.»

او می‌افزاید: «شکی در پایین آمدن کیفیت خودروها نیست. دلیل این موضوع استفاده از قطعات چینی و مواد اولیه ارزان‌تر به دلیل پایین آوردن هزینه تمام شده است. متاسفانه کیفیت در خودروسازی ما اصلی نیست که از آن عدول نشود.»

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل