| کد خبر: 69302 |

تین نیوز | چند هفته پس از آغاز گمانه‌زنی های مختلف درباره احتمال خرید هواپیماهای مسافرتی روس از سوی ایران، این بار مسولان شرکت هواپیمایی حتی تعداد هواپیماهایی که قصد فروش آن به ایران را دارند نیز مشخص کرده‌اند، آماری که مشخص نیست این بار هم تکذیب می‌شود یا بالاخره مقاومت ایران را می‌شکند.

روس ها از چند هفته قبل از طریق خبرگزاری رسمی اسپوتنیک جو رسانه‌ای را آغاز کردند که نشان از مذاکره و حتی نهایی شدن آن برای خرید هواپیماهای مسافرتی روسی از سوی ایران داشت.

در این خبرها از سفر معاونت علمی و فن آوری رییس جمهوری به روسیه استفاده شد تا نشان دهد ایران نیز به خرید این هواپیماها علاقه داشته است، هرچند پس ازانتشار این خبر سازمان هواپیمایی ایران آن را تکذیب کرده و اعلام کرد هیچ هواپیمای جدید روسی در این زمینه مجوز نگرفته است اما اصرار روس‌ها تردیدها درباره اصل این مذاکره را بیشتر کرد.

هواپیمای مسافرتی سوخو100 به عنوان نخستین تولید مسافرتی از سوی شرکت جنگی ساز سوخو هواپیمایی بود که فروش آن به ایران از سوی روس‌ها مطرح شده و در چند مرحله خبر از توافق نهایی درباره آن منتشر شد.

در ایران اما سازمان هواپیمایی کشوری تکلیف خود را با این گمانه زنی ها روشن کرد و ورود هر هواپیمای جدید را منوط به تقاضای رسمی ایرلاین‌ها و تایید فنی آن از سوی سازمان هواپیمایی کرد.

پس از آن دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز رسما اعلام کرد نه تنها در حال حاضر مذاکره رسمی و قطعی بین ایرلاین‌های ایرانی و طرف روس اتفاق نیفتاده که با توجه به نیاز به تغییر کلی شرایط ناوبری و خدمات با وارد کردن مدل جدیدی از هواپیما، ایرلاین‌ها ترجیح می‌دهند از هواپیماهایی استفاده کنند که از قبل مقدمات استفاده از آن را داشته باشند.

با وجود تمام این تکذیب‌ها اما به نظر می‌رسد روس‌ها در فروش هواپیمای سوخو به ایران سر تسلیم شدن ندارند. این‌بار رییس شرکت هواپیمایی سوخو، اعلام کرده این تولید کننده هواپیمای روسی حدود 100 هواپیمای مسافربری سوپر جت را پس از برداشته شدن کامل تحریم‌ها می‌تواند به ایران تحویل دهد.

حرف‌های روس‌ها این بار جنبه‌ای جدید نیز دارد و آن پیشنهاد بر قرار کردن خط تولید سوخو در ایران است. رییس این شرکت گفته ایران می‌تواند در روند تولید SSJ100 در خاک خودش شرکت کند این امر پس از آزمایش ظرفیت‌های صنعتی ایران و کسب مجوزهای ضروری امکان‌پذیر است.

مشخص نیست در زمانی که ایران هنوز خرید این هواپیماها را تایید نکرده روس ها چگونه سخن از امکان برقراری خط تولید در ایران می‌کنند. باید دید در آینده نزدیک و پس از لغو تحریم‌ها آیا حرف روس‌ها به کرسی می‌نشیند یا ایرلاین‌های ایرانی با کمک‌های مالی که دریافت می‌کنند استفاده از ایرباس و بویینگ را بر مدل‌های روسی مشابه ترجیح خواهند داد.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل