| کد خبر: 61691 |

تین نیوز | پیشرفت خودروسازی و نیاز جهان به کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از آلودگی‌های هوا تولیدکنندگان را به سمت تولید محصولات برقی سوق داده است.
 
به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود، در سال ۲۰۱۵ م بیش از ۸۰۰ هزار خودروی هیبریدی در جهان تولید شود. رییس انجمن قطعه‌سازان معتقد است هزینه بالای تحقیقات این بخش، خودروسازان ایران را تا چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای ورود به این محصول عقب نگه داشته زیرا هنوز در کشور بازارسازی برای تقاضای این خودروها انجام نشده است.

حرکت به سمت کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و حفظ منابع انرژی، خودرو سازان را بر آن داشته تا محصولاتی کم‌مصرف با بهره‌گیری از انرژی‌های پاک تولید کنند، گرچه این اقدام با پیشگامی شرکت رنو در تولید آزمایشگاهی و اندک آغاز شد اما چندی نگذشت تمام خودروسازان برنامه‌های خود را روی این بخش متمرکز کردند، چراکه چشم‌انداز «جهان بدون آلودگی» راهی جز تولید انبوه خودروهای هیبریدی ندارد.

به طوری که سایت جهانی « استاتیستا» پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۲۰م بیش از ۸۸ میلیون خودروی برقی در جهان وجود داشته باشد، از این رو برنامه شرکت‌ها برای تولید خودروی هیبریدی گرچه از سال‌های ۲۰۰۹ م شروع شده اما در سال ۲۰۱۵م شدت بیشتری می‌گیرد تا جایی که ژاپنی‌ها با تولید حدود ۲۸۰ هزار دستگاه خودرو در صدر شرکت‌های جهان قرار دارند، امریکایی‌ها و چینی‌ها نیز با تعقیب آنها در حال توسعه برنامه‌های تولید این محصول هستند.

حال با توجه به برنامه خودروسازان برای بهبود این بخش پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های بزرگ از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۰ م درآمدی بیش از ۴۵۹ میلیارد یورو داشته باشند. البته تولید این خودروها به قدری اهمیت یافته که شرکت‌های غیرخودروساز همچون « اپل» نیز در برنامه‌های بلندمدت، تولید خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۰م را در دستور کار قرار داده‌اند.
 
امریکا، بازار بزرگ خودروهای هیبریدی
در میان غول‌های خودروسازی، شرکت «تسلا» با تولید خودروهای برقی که مسافت ۲۶۵ مایلی را طی کرده‌اند، در صدر قرار گرفته تا بتواند سهم بیشتری از بازارهای جهانی را در اختیار بگیرد و از نظر بازار در میان کشورهای جهان، امریکا بیشترین تقاضا را برای این محصولات دارد، تا جایی که در سال ۲۰۱۴م نزدیک به ۳۰ هزار خودروی برقی بزرگ از سوی شرکت نیسان در امریکا فروخته شد و کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا نیز استقبال خوبی از این محصولات داشته‌اند، اما در ایران خودروهای برقی هنوز نتوانسته‌اند در میان مشتریان محبوبیت پیدا کنند.

شاید یکی از دلایل آن ورود نسل‌های اولیه با سرعت پایین و ماندگاری شارژ کمتر است و هنوز اهمیت صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی قابلیت این خودروها را در ایران پررنگ نکرده است.در بین خودروسازان بزرگ جهان، شرکت‌هایی مانند تسلا، تویوتا، «بی‌ام‌و»، فولکس واگن، شورولت پیشگام هستند، به گونه‌ای که شرکت فولکس واگن آلمان با سرمایه‌گذاری سنگین در زمینه تحقیق و توسعه ۲۵ میلیارد دلاری برنامه تولید خود را به کشور چین انتقال داده است که در تولید ۱۵ مدل جدید این خودروها اقدام کند.

امریکا از آن دسته از کشورهاست که با سیاست‌های حمایتی در تولید این خودرو اقدامات مهمی انجام داده و شاهد رشد سالانه بیش از ۶۰ درصد بوده است. کشوری مانند چین نیز سیری فزاینده داشته و با رشد ۱۲۰ درصدی به حجم ۱۱۰ هزار خودروی برقی رسیده است.

در مقابل کشورهایی مانند آلمان با وجود اینکه فناوری تولید این محصولات را در اختیار دارد، تمایل چندانی برای توسعه مصرف این محصول در کشور خود نشان نداده است. از سوی دیگر با افزایش تقاضا برای خودروهای برقی درآمد شرکت‌های تولیدکننده باتری رو به افزایش است، به گونه‌ای که در بررسی که در شرکت‌های سازنده آلمانی انجام شد، نزدیک به ۲ میلیارد دلار از تولید باتری درآمدزایی داشته‌اند.
 
هیبریدی‌ها در ایران لوکس هستند
با توجه به اینکه ایران در یک دوره زمانی تحریم‌های غرب را تجربه کرده است، در فناوری تولید و عرضه خودرو نزدیک به یک دهه از غول‌های خودروسازی جهان عقب است، از این‌رو خودروهای هیبریدی در ایران نتوانسته‌اند جایگاه خوبی را کسب کنند.

رییس انجمن قطعه‌سازان ایران در گفت‌وگو با ضمن تشریح بودجه بالای خودروسازان برای بهبود کیفیت این محصولات گفت: از آنجایی که این محصولات نشان‌دهنده حرکت به سمت هوای پاک با رویکردی اقتصادی است و رشد قابل ملاحظه‌ای در جهان داشته، با این حال در ایران هنوز جنبه لوکس دارند و نیازمند شروع طرح‌های تحقیقاتی برای بازارسازی هستند. به عبارتی همان‌گونه که کشورهای دیگر علاوه بر اینکه هزینه‌های گزافی را صرف پروژه‌های تحقیقاتی خودروهای هیبریدی کردند و تبلیغات لازم برای بازارسازی نیز انجام داده‌اند، ایران نیز باید گام‌های لازم را بردارد. حال برای بررسی روند رشد خودروهای هیبریدی در سال‌های آینده با نگاهی به سال ۱۹۱۵م روشن می‌شود که در آن زمان چه خودروهایی در بازار وجود داشته و چه میزان هزینه صرف توسعه محصول شده است. حال در سال ۲۰۱۵م چه جایگاهی در تولید خودروهای هیبریدی داریم و باید روند رشد محصول در این ۲ زمان تعیین شده تا میزان پیشرفت آینده پیش‌بینی شود.

محمدباقر رجال با بیان اینکه ایران آماده پذیرش خودروهای هیبریدی را ندارد، اضافه کرد: از آنجایی که ایران از نظر فناوری در سطح پایینی قرار دارد، ورود به تولید خودروهای هیبریدی نیازمند هزینه‌های بالایی برای پژوهش است، البته اگر از روش‌های دیگر کشورها الگوبرداری شود علاوه بر اینکه مدت‌زمان کوتاه‌تری نیاز است، با هزینه کمتری نیز محقق می‌شود اما اگر خودروسازان با تکیه بر نیروی انسانی و متخصصان داخلی گام بردارند، مدت‌زمان طولانی نیاز است و ابتدا باید به انتظار نشست که ایران در چشم‌انداز ۱۴۰۴ به چه میزان از صنعتی‌سازی دست می‌یابد و پس از آن برنامه لازم برای توسعه این محصول تدوین شود.

او درباره میزان تولید خودروهای هیبریدی در جهان اضافه کرد: خودروسازان بزرگ دنیا در سال نزدیک به ۱۰ درصد از تولید خود را به خودروهای هیبریدی اختصاص می‌دهند تا با توسعه این محصولات در آینده بتوانند بازارهای بزرگی همچون امریکا و اروپا را به خود اختصاص دهند. از این‌رو شرکت‌هایی مانند نیسان ژاپن و جنرال‌موتورز امریکایی با صرف زمان و بودجه‌های کلان به دنبال افزایش تولیدات خود هستند.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مدیریت لجستیکی در حوزه حمل‌ونقل زمینی، هوایی و ریلی در زلزله اخیر کرمانشاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل