| کد خبر: 5972 |

تین نیوز | حدود سه سال است ناوگان اتوبوسرانی اصفهان چشم انتظار كمك های دولتی است این در حالی می باشد كه هر روز به سن این ناوگان افزوده می شود.

این روزها با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ایستگاه اتوبوس های اصفهان مملو از مسافرانی است كه در انتظار سوار شدن بر اتوبوس هستند؛ مسافران بعد از هزار جور دردسر برای سوار در اتوبوس باید صداهای ناهنجار و دود فرسودگی كه ناو نفسی برای اتوبوس های باقی نمانده را تحمل كنند. این شرایط درحالی است كه بارها از سوی مسوولان شهر تاكید كرده اند بدون كمك دولتی نمی توان ناوگان اتوبوسرانی اصفهان را تازه نفس كرد و از ورشكستگی نجات داد؛ اما انگار كسی به این حرف ها گوش نمی دهد و همچنان فشارها بر این ناوگان روبه افزایش است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  نیز در این خصوص می گوید: متأسفانه در دولت‌های گذشته عملاً هیچ‌گونه توجهی به توسعه فرهنگ ترافیک و همچنین توسعه ناوگان حمل‌ونقل شهری صورت نگرفت.
هروی می افزاید: در حال حاضر ناوگان حمل‌ونقل عمومی شرایط مناسبی در شهرهای کشور ندارد و باید در جهت توسعه و بهسازی آن حرکت جدی کرد.
وی با اشاره به آغاز اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، تصریح می كند: قسمتی از اعتبارات اخذ شده از محل اجرای این قانون باید صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص در کلانشهرهای کشور شود.
این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه مدیریت جهادی در بحث حمل‌ونقل عمومی باید به‌صورت جدی دنبال شود، اضافه می كند: دولت باید با عزم جدی، برنامه‌ریزی‌های سنجیده‌ای را در دستور کار خود قرار دهد. 
 
چرا باید یک مرتبه کمکهای دولت در بخش حمل و نقل قطع شود
شهردار اصفهان در این زمینه می گوید: متاسفانه دولت به تعهداتی که در برنامه چهارم و پنجم توسعه پیش بینی شده عمل نکرده است.
دکتر سیدمرتضی سقائیان نژاد روند فعلی عدم کمک به حمل و نقل عمومی شهرها به ویژه کلان شهرها و حذف یارانه ها در این بخش را باعث بروز مشکلات و چالشهای جدی در امر خدمات رسانی  در این شهرها می داند و می افزاید: چرا باید یک مرتبه کمکهای دولت در بخش حمل و نقل قطع شود و هزینه کامل خرید اتوبوس صدها میلیونی را شهرداریها پرداخت کنند؟
وی به افزایش مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی و استقبال مردم از ناوگان اتوبوسرانی در کلان شهرها به ویژه اصفهان با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها اشاره و بیان می كند: متاسفانه با قطع کمکها و یارانه های دولت در بخش حمل و نقل عمومی و افزایش قیمت و هزینه های تعمیرات و نگهداری اتوبوسهای ناوگان اتوبوسرانی، فشار چند برابری به شهرداری اصفهان وارد شده است. 
 
ناوگان اتوبوسرانی ۵/۵ ساله شده است
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این باره می گوید: عدم افزایش قیمت بلیط اتوبوس در سال گذشته باعث شد عمر ناوگان اتوبوسرانی از بیش از ۲ سال به ۵/۵ سال افزایش یابد.
مهندس رضا امینی با اشاره به این كه در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در ۱۰۵ خط به طول ۲ هزار کیلومتر در حال ارائه خدمات به شهروندان اصفهانی می باشندمی افزاید: اکنون ناوگان اتوبوسرانی اصفهان سهم ۲۰ درصدی در جابجایی شهروندان دارند و روزانه بیش از ۹۰۵ هزار نفر را در سطح شهر جابجا می کند که این تعداد در ایام نوروز و فصل پاییز به بیش از یک میلیون نفر می رسد.
امینی اضافه می كند: شهرداری در سال های گذشته تلاش کرده تا با خرید اتوبوس های تازه نفس این مشکل برطرف شود.
وی با اشاره به عدم کمک های دولتی طی سال های گذشته می افزاید: در گذشته هر دستگاه اتوبوس ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان خریداری  می شد ولی در حال حاضر برای خرید هر دستگاه اتوبوس ۷۰۰ میلیون تومان هزینه می شود لذا با افزایش قیمت بنزین، قطعات یدکی، لاستیک و … می توان انتظار داشت اتوبوسرانی نسبت به افزایش کرایه اقدام نکند؟
 
وضعیت ناوگان اتوبوسرانی خوب نیست
رییس كمیسیون حمل و نقل و ترافیك شورای اسلامی شهر اصفهان با تاكید بر این كه تمام دولت ها در همه كشورها توجه ویژه ای به حمل ونقل عمومی دارند می گوید: لازم است اولویت اصلی دولت حمل ونقل عمومی باشد اما متاسفانه بیش از ۲ سال است كه از سوی دولت برای ناوگان حمل ونقل عمومی به اتوبوسرانی اصفهان انجام نشده است.
ابوالفضل قربانی می افزاید: لازم است دولت برای جلوگیری از آسیب به ناوگان اتوبوسرانی كلان شهرها كمك نماید.
وی با اشاره به افزایش سن ناوگان اتوبوسرانی اصفهان تاكید می كند: این وضعیت برای شهر اصفهان خوب نیست لذا می بایست دولت كمك كند. 
 
اختلاف ۴۰۰ درصدی هزینه‌ها و درآمد‌های اتوبوسرانی اصفهان مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه نیز در این خصوص می گوید: اختلاف هزینه‌ها و درآمد‌های ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان بیش از  ۴۰۰ درصد است.
سید عباس روحانی با بیان اینکه درآمد‌ها و هزینه‌‌های اتوبوس‌رانی به هیچ عنوان با یکدیگر هم‌خوانی ندارد، ادامه می دهد: طی سال‌هایی بلیت و کرایه اتوبوس‌ها هیچ افزایشی نداشت و به دنبال این موضوع اختلاف بسیاری بین هزینه‌ها و درآمد‌های اتوبوس‌رانی ایجاد شد.
وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته دولت یارانه بلیت اتوبوس‌ها و سهم خود را در این بخش پرداخت نکرده است، بیان می كند: در حال حاضر بیشترین بار هزینه بلیت اتوبوس‌ها به دوش شهرداری و ناوگان اتوبوسرانی بوده و دولت یک‌سوم سهم خود را برای بلیت اتوبوس‌های اصفهان پرداخت نمی‌کند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با تاکید بر اینکه با وجود اینکه نرخ تمام شده بلیت اتوبوس‌های اصفهان ۶۰۰ تومان برآورد شده است، اما تنها درصدی از این قیمت از مردم دریافت می‌شود، اظهار
می كند: هزینه‌های قطعات یدکی اتوبوس‌ها نیز افزایش چند برابری داشته است و با توجه به این موارد درآمد‌های ناشی از دریافت بلیت اتوبوس‌ها به هیچ عنوان جوابگوی هزینه‌های اتوبوسرانی نیست.
وی با بیان اینکه حدود سه سال است هیچ اتوبوسی به کلان‌شهرها اختصاص داده نشده و هیچ‌گونه سهمیه اتوبوسی دریافت نشده است، می گوید: پایبند نبودن دولت به تعهدات و وعده‌های خود باعث شده ناوگان جدید، ناوگان اتوبوسرانی در مرز کهن‌سالی قرار گیرد و فرسودگی ناوگان افزایش‌یافته، به طوری که هزینه‌های تعمیر و نگهداری اتوبوس‌ها نیز با این روند افزایش داشته است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه تاكید می گند: تخصیص یارانه های دولتی کفش آهنی، مرد جنگ و گرز رستم می خواهد.
با این اوصاف باید مدیران شهر اصفهان بر اساس قصه های باستانی كفش آهنی بپوشند و به دنبال قطره ای از كمك های دولتی برای ناوگان كمر شكسته اتوبوسرانی باشند؛ تا شاید بتوانند این ناوگان را نجات دهند.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مدیریت لجستیکی در حوزه حمل‌ونقل زمینی، هوایی و ریلی در زلزله اخیر کرمانشاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل