| کد خبر: 591 |

تین نیوز | نبود تاکسی متر در ناوگان تاکسیرانی یزد، مشخص نبودن مسافت طی شده توسط تاکسی به دلیل نبود تاکسی متر و دریافت کرایه‌های متفاوت در مسیرهای یکسان از جمله گلایه‌هایی است که شهروندان از عملکرد تاکسیرانی یزد دارند.
 نظام‌مند کردن حمل و نقل عمومی ‌به‌خصوص تاکسی‌های درون شهری یکی از خواسته‌های اصلی شهروندان یزدی است.
 
"فاطمه رضایی" یکی از شهروندان یزدی در این باره به خبرنگار ایسنای منطقه یزد، گفت: زمانی که نسبت به نرخ کرایه‌ها اعتراضی می‌شود، اعلام می‌کنند که همه چیز گران شده است و این نرخ هم مصوب است اما نرخی که به مردم اعلام شده کمتر از نرخ دریافتی از مسافران است.
 
وی ادامه داد: نرخ مصوب، تنها ورودی و کرایه به ازای هر کیلومتر را مشخص می‌کند در صورتی که تاکسی‌های ما فاقد تاکسی متر برای مشخص شدن مسافت طی شده هستند، پس عملاً مسافران از نرخ قانونی مطلع نیستند و رانندگان تاکسی بر اساس تشخیص خود وجه را دریافت می‌کنند.
 
"محمد سلیمی" ‌یکی از دانشجویان ساکن در یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: برخی از مسیرهای شهر تاکسی‌رو نیستند و رانندگان تاکسی تنها به صورت دربست نسبت به جابه‌جایی مسافر در این مسیرها اقدام می‌کنند و هزینه‌ زیادی را بابت این جابه‌جایی دریافت می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه ناوگان تاکسیرانی باید تمام ‌نواحی شهر را پوشش دهند، افزود: می‌توان با خطی کردن مسیر تاکسی‌ها، بر عملکرد آنها نظارت بیشتری داشت و در این صورت خدمات‌رسانی تاکسی را در همه شهر توسعه داد.
 
محمد تقوی نژاد، یکی دیگر از شهروندان یزدی هم معتقد است که تمرکز تاکسی‌ها در برخی نقاط شهر بسیار زیاد است و لازم است که برای سرویس دهی مناسب به همه شهروندان، مناطق مورد تردد تاکسی‌ها مشخص شود و کرایه مشخصی نیز برای هر مسیر اعلام شود تا راننده‌ای سلیقه‌ای رفتار نکند.
 
ابوالفضل ابویی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه یزد، با بیان اینکه تاکسی‌های شهر یزد فاقد تاکسی‌متر هستند، افزود: تنها یکی از تاکسی‌های بی‌سیم، تاکسی متر معمولی دارد اما در نظر داریم که نسبت به راه‌اندازی سامانه هوشمند تاکسی در یزد تا سه ماه سوم سال آینده اقدام کنیم.
 
وی با بیان اینکه این سیستم، تاکسی‌متر را نیز پوشش خواهد داد، اظهار کرد: این سیستم هوشمند مجهز به جی.پی.اس است و مسیر تردد تاکسی، نحوه خدمات‌رسانی و سوخت‌گیری و سایر عملکرد هر دستگاه را مشخص خواهد کرد.
 
وی اضافه کرد: استفاده از سامانه پرداخت الکترونیکی کرایه از جمله اقدامات نوینی است که در بسیاری از کلان شهرهای دنیا و در کشورهای توسعه یافته پیاده سازی شده و به شکل چشم‌گیری باعث افزایش رضایت کابران شده است، از این رو سازمان تاکسیرانی شهر یزد بر آن شده است که با پیاده‌سازی سامانه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی‌های شهر یزد، شهروندان یزدی را از مزایای ارزشمند این سامانه برخوردار کند.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: از مزایای سامانه هوشمند تاکسی، حذف مشکل پرداخت پول خرد از چرخه پرداخت کرایه، کمک به سلامت و بهداشت تاکسیران و مسافر و حذف فیزیکی پول، کاهش زمان پرداخت کرایه، افزایش تمایل مسافرین به استفاده از ناوگان تاکسیرانی و کاهش رغبت شهروندان در استفاده از مسافربرهای شخصی و بدون مجوز است.
 
به گفته ابویی، از دیگر مزایای بهره‌گیری از این سیستم، کاهش اختلاف میان تاکسیران و مسافر درخصوص مبلغ کرایه، مدیریت مسیر حرکت و انتخاب مسیر بهینه از طریق مسیر‌یابی روی نقشه، کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو و کاهش زمان‌های مراجعه حضوری به سازمان تاکسیرانی و شرکت‌های تابعه است.
 
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی یزد خاطرنشان کرد: با بهره‌گیری از این سیستم می‌توان به انجام برخی از امور بانکی از طریق سامانه نصب شده روی تاکسی نیز پرداخت و امکان برنامه‌ریزی سفر و ارائه سرویس‌های بیشتر به شهروندان و محاسبه دقیق کرایه توسط GPS میسر خواهد بود.
 
وی بیان کرد: امید است ظرف چند ماه آینده طرح نصب این سامانه هوشمند به صورت آزمایشی برای 40 دستگاه خودرو تاکسی انجام شود. در حال حاضر 1100 دستگاه تاکسی شهری و 500 دستگاه تاکسی بی‌سیم در حال خدمات‌رسانی به شهروندان یزدی هستند.
 
ابویی ادامه داد: هماهنگی در خصوص نحوه اجرا و تامین بودجه مورد نیاز در سازمان تاکسیرانی یزد در حال انجام است. در نظر داریم که این طرح را با مشارکت رانندگان و حمایت شهرداری به اجرا برسانیم تا بهره‌گیری از ناوگان تاکسیرانی یزد نظام‌مند شود.
 

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل