| کد خبر: 38852 |

تین نیوز | از آنجا كه پرداختن به بحث كیفیت و نظارت بر اجرای استانداردها، یكی از پارامترهای كلیدی برای تولید خودرو در اقصی‌نقاط دنیا به‌شمار می‌رود، مشاهده می‌شود كه در تمامی كشورهای تولید‌كننده خودرو، برای حفاظت از جان شهروندان تنها خودرو‌های كنترل شده از لحاظ ایمنی، كیفیت و آلایندگی وارد چرخه مصرف می‌شوند كه این امر میزان رضایتمندی و ضریب اطمینان مصرف‌كنندگان را به‌شدت بالا می‌برد. این در حالی است كه در كشور ما، دو گروه خودروسازی بزرگ كه در زمینه تولید خودرو به فعالیت می‌پردازند، هر روز با نارضایتی بسیاری از مصرف‌كنندگان مواجه هستند كه علت اصلی آن به‌طور معمول كیفیت و ایمنی پایین خودروهاست.

به گفته كارشناسان صنعت خودرو، گروه‌های خودروسازی كشور برای تولید محصولات خود از استاندارد ۵۵ گانه (‌ای، ‌ای، سی) اروپا بهره می‌گیرند كه اگر همانند كشورهای اروپایی این استانداردها به شیوه صحیحی در تولید خودروها به‌كار برده می‌شد، به‌طور حتم میزان گلایه‌مندی شهروندان به میزان چشمگیری كاهش می‌یافت.
در حال حاضر به جز ۴ استاندارد كه مربوط به آلایندگی خودروهاست و سازمان حفاظت محیط‌زیست بر آن نظارت دارد ۵۱ استاندارد توسط خود گروه خودروسازی سنجیده می‌شود كه این سنجش نمی‌تواند معیار مناسبی برای ارزیابی كیفی خودروها باشد و این درحالی است كه در كشورهای پیشرفته به جز گروه خودروسازی، آزمایشگاهی جهت ارزیابی كیفیت و ایمنی خودروها وجود دارد تا خودروها پس از ارزیابی دقیق متخصصان به مصرف‌كننده ارائه شوند.

از آنجا كه سازمان ملی استاندارد در كشور ما تضمین‌كننده كیفیت و ایمنی محصولات به‌شمار می‌رود نیز متاسفانه از آزمایشگاهی جهت پرداختن به كیفیت و ایمنی خودروها برخوردار نیست و می‌توان گفت خودروسازان كشور بدون توجه ویژه به امركیفیت و ایمنی در استانداردهای جهانی، خودروها را با هر كیفیت و هر میزان ایمنی به مصرف‌كننده عرضه می‌كنند كه این امر جای بسی تامل دارد. در این میان بسیاری بر این باورند كه انحصار در صنعت خودرو باعث شده كه خودروسازان داخلی هیچ ابتكار عملی را در تولید خود به خرج ندهند و به‌دلیل نبود رقابت درصدد ارتقای ضریب كیفیت و ایمنی محصولات خود برنیایند اما در اینجا باید به این مساله توجه كرد كه از زمانی كه مسئولان به فكر تولید خودرو افتاده‌اند باید در كنار مجموعه خودروسازی آزمایشگاهی دراین رابطه ایجاد می‌كردند تا نبود این حلقه مفقوده وضعیت تولید را اینچنین ناخوشایند نكند.

در شرایط كنونی نیز تنها راهكار منطقی برای ارتقای كیفی خودروهای داخلی رفع انحصار از گروه‌های خودروسازی و سپس ایجاد آزمایشگاهی تخصصی برای نظارت بر فعالیت خودروسازان از لحاظ كیفیت و ایمنی است كه وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی تولید با كمك بخش خصوصی باید هرچه سریع‌تر در این رابطه وارد عمل شود تا علاوه بركاهش نارضایتی مصرف‌كنندگان، زمینه اطمینان سایر كشورها جهت صادرات نیز فراهم شود.
*عضو كمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی  

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل